Posted on 1 hozzászólás

Hogyan kezdj neki az ecsetfilces kalligráfiának?

Ecsetfilc gyakorlás

Külföldön már pár éve már nagy divat az ecsetfilc kalligráfia, de úgy látom, lassan itthon is kezd begyűrűzni a köztudatba. Én azóta szemezem ezzel a technikával, mióta forgalmazzuk a Tombow ABT ecsetfilceit, de idén végre a tettek mezejére is léptem, és elkezdtem gyakorolni (sietve hozzátenném, nem túl intenzíven :)). Ennek első jelét már láthattátok is a „dinnyés” videómban:

[jaw_y_video clip_id=”https://www.youtube.com/embed/FIxxsnTNEak” height=”400″ autohide=”2″ autoplay=”0″ loop=”0″ rel=”1″]

Azonban most úgy döntöttem, elkezdek írni egy cikksorozatot erről a technikáról, ötletekről, inspirációkról és arról, hogyan is haladok a gyakorlással.

Kezdjük az alapokkal!

Mivel a magyar kifejezések még elég szegényesek ebben a témában, ezért zárójelben odaírom az angol megfelelőjüket is, hogy ha keresnél a neten, tudd hova kötni a dolgokat. Az ecsetfilc kalligráfia (brush calligraphy) a modern kalligráfiához tartozik, könnyedebb, változatosabb, mint a hagyományos töltőtollas, mártogatós tollas változat. Angolban használják még a hand lettering – „kézírás” kifejezést a kalligráfia helyett, de ez a szó magyarban kicsit félrevezető és nem azt az írás formát jelenti, amivel például a hétköznapokban jegyzetelünk.

Kézírás és handlettering

A fekete szöveget Tombow Fudenosuke filccel írtam.

Az eszköz

Az ecsetfilc egy olyan filc melynek a hegye vagy a hagyományos ecsethez hasonlóan kis szálakból álló ecsetet (pl: a Spectrum Noir Sparkle csillámos ecsetfilcei), vagy egy tömött filc anyagból kialakított hajlékony ecsetforma (ilyen a Tombow ABT Dual Brush Pen, vagy a Faber-Castell Pitt ecsetfilcei). Ezek az ecsetek különböző méretűek lehetnek, a tollak pedig különböző festékeket tartlmahatnak. Az ecsetek különlegessége a hajlékonyságuk. Ezzel tudjuk elérni, hogy az írásunk különlges hatást kapjon.

Nagyon sok vízoldható alapú tintát tartlamazó toll van, mint például a Tombow ABT ecsetfilce. Ez azért jó, mert a vízalapú tintákat jól lehet keverni egymással, így például szép színátmeneteket hozhatunk lére. Rengeteg cégnek van már ecsetfilce, de ezeket majd egy külön cikkben részletesen bemutatom.

A nyomás

Ha megvan a toll, először csak éppenhogy érintsd hozzá a papírhoz, nem kell nagy nyomást ráhelyezni. Ilyenkor vékonyabb vonalakat tudsz húzni. Ahhoz, hogy vastagabb vonalakat húzz, nagyobb nyomást kell helyezned a tollra. Ilyenkor az ecset nagyobb felületen érintkezik a papírral, vastagabb vonalakat rajzolva. Érdemes gyakorolni, hogy ugyanazt a nyomást egy hosszabb vonalon is meg tudjuk tartani.

Nyomás gyakorlás az ecsetfilc kalligráfiában
Itt érdemes még egy dologgal megismerkedned. A kalligráfiás írásnak az adja az egyik szépségét, hogy a vékony és a vastag vonalak váltkoznak a betűkön, szavakon belül. Alapvető szabály, hogy amikor a tollal felfelé húzzuk a vonalat (upstroke), az a vékony, itt használjuk a kisebb nyomást, és amikor lefelé húzzuk (downstroke) a vonalat az lesz a vastagabb, itt nagyobb nyomást alkalmazunk. Ez egyébként kényelmesebb is a kéznek.

 

Ha a vonalak már jól mennek, akkor érdemes összekötni a fel és lefelé húzott vonalakat, íveket.

[jaw_y_video clip_id=”https://www.youtube.com/embed/gRBn93lxNEc” height=”400″ autohide=”2″ autoplay=”0″ loop=”0″ rel=”1″]

Gyakorlás

Sajnos ezt itt sem lehet elkerülni. Sokat és még annál is többet kell gyakorolni, hogy megszokja a kezünk, emlékezzenek az izmaink, mikor milyen nyomásra van szükség. Mielőtt nekiállnánk egy képnek, mindig érdemes előtte „bemelegíteni”, még akkor is, ha már nagyon jól megy az ecsettel való írás.

Szuper gyakorlólapokat találunk ehhez az interneten. Össze is gyűjtöttem párat nektek a RajzShop.hu Pinterest oldalán egy mappában: https://hu.pinterest.com/rajzshop/ecsetfil-kalligr%C3%A1fia-gyakrol%C3%B3-lapok/  Látogass el oda, és töltsd le, amelyik tetszik!

A Tombow is elérhetővé tett egy jó kis gyakorló jegyzetet. Innen ingyenesen letöltheted. A gyakorláshoz a sima nyomtatólapra kinyomtatott gyakorlólapos ideálisak. A későbbiekben is érdemes sima felületű (például Bristol típusú) rajzlapot választani, mert az ecsetfilc hegyek jobban szeretik azt, mint az érdes felületeket, sőt egyes típusok (például a Tombow ABT) hegyének kimondottan árt az erősen texturált felületű papír.

Posted on Hozzászólás most!

Ismerkedés a grafitceruzával: árnyalatok

Szem, csúcsfény_főkép

Sokan a rajzolásra úgy tekintenek, mint valami számukra elérhetetlen csodára. Bizonytalanok, utoljára az iskolapadban rajzoltak, ezért most már inkább nekiállni sem mernek mondván, hogy ők ehhez ügyetlenek. Szeretnék segítséget nyújtani a kezdeti lépésekhez. Remélem sikerül rávilágítanom arra, hogy mindenki képes rajzolni, csupán türelemre és elhatározásra van szükség. De kezdjük az alapoknál, ismerjük meg azt az eszközt, amivel később dolgozni szeretnénk.

Nagyon sok minden áll a rendelkezésünkre, amivel rajzolni lehet. Én most csak a grafitceruzáról szólok, mert az a legelterjedtebb és legkedveltebb rajzeszköz. Ha egyszer elsajátítottuk a kezelését csodálatos fekete-fehér képeket tudunk vele készíteni.

A ceruza keménysége

A grafitceruzák végén különböző számokat és betűket találunk, ezek jelölik a keménységet.

A ceruza alapanyaga a grafit (gyakorlatilag tiszta szén), amelyhez különböző adalékanyagokat kevernek a gyártása során, ezzel szabályozzák a keménységét.

Egy kis történelem: arra, hogy a keménységet a grafithoz hozzáadott anyagok fajtája és mennyisége határozza meg, Franz Hardtmuth jött rá, a KOH-I-NOOR ceruzagyár alapítójának az unokája. Ezért az első karcolási keménység skálát KOH-I-NOOR skálának hívták.
A KOH-I-NOOR gyár Budějovicében található és a Hardtmuth család vezette be a számokból és betűkből álló skálát. Az ő skálájukban a betűk még mást jelentettek, mint amit napjainkban mondanak.

H-mint Hardtmuth
F-mint Frank
B-mint Budějovice

Ma inkább egy praktikus és sokkal könnyebben megjegyezhető magyarázat áll a ceruzán található betűk mögött:

H-mint hard, azaz kemény
F-mint fine, azaz finom
B-mint black, azaz fekete

Keménységi skála

A H jelű ceruzák a kemény ceruzák, minél nagyobb a mellettük szereplő szám, annál keményebb a ceruza. A B jelű ceruzák a puhák, minél nagyobb a szám, annál puhább a ceruzabelső. Az F a két keménység között helyezkedik el. Az iskolában és vázlatkészítéskor leggyakrabban HB-s ceruzát használunk, mert az elég finom vonalakat készít, de még könnyen radírozható.

Keménységi skála grafittal

Milyen keménységű ceruzákra lesz szükséged a rajzoláshoz?

Rajzolás előtt érdemes beszerezni néhány ceruzát:

  • A vázlatkészítéshez vagy HB-t, talán a B-s még jobb, mert még annyira sem karcol, mint a HB-s, ezért radírozás után semmi nyomot nem hagy.
  • Jól jöhet egy nagyon puha ceruza, az egész fekete színekhez: 6B, vagy afölötti.
  • Egy közepesen puha 3B-s, 4B-s és egy 2H-s a fedéshez.

Hozzájuthatunk jó minőségű ceruzákhoz nem csak darabonként, hanem különböző készletekben is: 6-os-12-es kivitelben, itt már össze is van válogatva keménység szerint a ceruzánk. Természetesen ez csak irányadó, gyakorlás közben jövünk rá, miből mennyi ceruzára lesz szükségünk.

Ezen kívül szükségünk lesz radírokra is. Azt tartja a mondás, hogy egy jó grafittal és radírral, szinte bármire képesek lehetünk.
A radírok széles választéka vár minket, ezért erre most külön nem térnék ki. Amivel nem lehet melléfogni, azok a kézi- ill. precíziós radírok, valamint egy gyurmaradír. Én személy szerint Tombow radírt használok már vagy 7 éve. A grafitrajzokhoz a gyurmaradír ajánlott leginkább, mert az nem roncsolja a papír szerkezetét és nyomtalanul el lehet tüntetni a grafitot.
Itt fontos megjegyeznem, hogy egy radírral nem csak a hibákat javítjuk ki, hanem a grafit színét halványítjuk, ill. csúcsfényt is ezzel hozunk létre.

Szem rajzolás grafittal, csúcsfény

Grafit szem – csúcsfény a pupillában

Az első dolgom rajzolás előtt a keménységi skála elkészítése. Ezt csak egyszer kell elkészíteni, később is jó hasznát vehetjük. Nem csak azért van erre szükség, hogy megismerjem az eszközöm, hanem rajzolás alatt is használni fogom. Itt látom, hogy milyen árnyalatra lesz szükségem az adott részletnél.

Árnyalatok

A grafit nagyon hálás anyag. Nem csak a különböző keménységű ceruzákkal érhetünk el különböző árnyalatokat.
Ugyanaz a keménységű ceruza erősebb és gyengédebb nyomással szintén különböző árnyalatokra képes.

Árnyalat 6B-s cerizával, nyomaték
Árnyalat 6B-s ceruzával

 

Tónusskála rétegezéssel

Tónusozni ezen kívül még a satírozás különböző irányával, egymásra helyezésével is lehet.

Tónusskála rétegzéssel

Ezeket a módszereket felhasználva már valóban széles spektrumú színárnyalatokat kaphatunk.
Érdemes próbálgatni, gyakorolni, különböző skálákat készíteni, hogy megtudjuk, mit tudunk a ceruzánkból kihozni.

Papírceruza

Ez egy préselt papírrúd, hegyezett véggel.

papírceruza

Papírceruza

Vannak úgynevezett tortillionok, amik csak abban különböznek a sima papírceruzáktól, hogy az egyik végük egyenes, vagyis nem keskenyedő végű.

A papírceruzák minőségében égbekiáltó különbségek nincsenek, inkább a méretében (szélességben) vannak eltérések, lényegében mindegy melyiket használjuk.

Ezzel az eszközzel tulajdonképpen a grafitot kenjük el a papíron, így „lágyabb”, homogénebb felületet kaphatunk. Az emberi bőr felületének ábrázolásához például nagyon jól alkalmazható.

Ha tisztítani szeretnénk, csak simán kenjük el egy tiszta lapon vagy egy dörzshegyezőn dörzsöljük le az elkoszolodott részeket. Faragni semmiképpen nem szabad.

A satírozást és az elkenés technikáját nem annyira szerencsés keverni, mert a két különböző technika elüt egymástól és ez meglátszik a képen.

Papírceruza és satírozás
Papírceruza és satírozás különbsége, bal oldali a satírozott kocka, jobb oldali pedig papírceruzával elmaszatolt kocka

Ezeket a technikákat megismerve bátran nekiláthatunk felfedezni, hogy mit is tudnak a ceruzáink.

Posted on Hozzászólás most!

Az új Tombow radír termékcsalád bemutatója videóval

A Tombow radír termékcsaládja

Nagy újdonság, hogy végre Európában, így Magyarországon is elérhetőek a Tombow radírjai. Az első hagyományos radírját a Tombow 1969-ben dobta piacra Japában, ahol azóta is töretlen a népszerűsége. Ma már a japánok nagy büszkesége a Tombow, és nem véletlenül. Már ti is találkozhattatok a kínálatunkban a Mono Zero precíziós radírokkal, amit nagyon szerettek. Ez a radír nagyon nagy segítség mindenkinek, aki alkot, mert nagyon pici részeket lehet vele visszaradírozzni. Minden radír PVC-, latex és savmentes. A lenti videóban mindegyik újdonságot bemutatom, de előtte pár szót ejtenék még róluk:

Elsőként a két jól ismert radírt, a Mono Zero precízicós és a Mono One zsebradírt mutatom be. Ezek  a radírok tölthetők és mindegyikben kiváló minőségű  töltetet találhattok. Bár a videón kevéssé látszik, de nagyon vékony részek, apró helyket lehet velük visszaradírozni. A Mono Zero olyan alapdarab a rajzoláshoz, mint a papír és a ceruza.

 

A Tombow klasszikusnak mondható radírjai a sima Mono radírok. Ezek háromféle méretben érhetőek el. Az XS-es 11gram, az M-es 19gram, az XL-es pedig 38 gram. Jól használhatók grafit és színesceruza visszaradírozására is.
Tombow_klasszikus_radir_M

A Mono Smart radír szintén a precíziós radírok közé sorolható, különlegesen vékony kialakítása miatt. Ugyanaz a radír alapanyaga, mint ami a Mono Zero radírok töltete is. A radír szélessége mindössze 5.5mm.

Tombow Mono Smart radírTombow Mono Smart radír

A Mono Light azok számára lesz nagy segítség, akik kényesebb lapon dolgoznak. Olyanon, ami az erősebb radírozás esetén esetleg összegyűrődne, sérülne az anyaga. A Light radírt éppen csak hozzá kell érinteni a laphoz, nem kell dörzsölni és így is ugyanazt az eredményt érhetjuk el vele. A radír összetételének köszönhetően kevésbé tapad hozzá a laphoz, így kevésbé tudja megsérteni azt.

Tombow Mono Light radír

A dust Cacht radír egy szuper újdonság! Úgy lehet vele radíroni, hogy nem maradnak a lapon  vissza radírmaradványok, amiktől aztán nehezen tudunk megszabadulni, fújjuk, sepregtjuk és reméljük, hogy nem radíroz ki olyan részeket, amiket nem szeretnénk. A radírmaradványok rajta maradnak a radíron, amit később le tudunk csippenteni, így tökéletesen tiszta radírozást tesz lehetővé.

Tombow_dust_catch radír Tombow_dust_catch radír

A Sand Eraser (homok radír) radír természetes alapanyagokból, mikro homokszemcsékből készült. A homokszemcséknek köszönhetően még a tintát is képes visszaradírozni a papírról, de alkalmas a Tombow ecsetfilcének visszaradírozására is, és egyéb kreatív alkotásokhoz.

Tombow_sand_radír

Probáld ki a munkádhoz legjobban illő radírokat, vagy az összeset :). Nem fogsz csalódni!

[jaw_y_video clip_id=”https://www.youtube.com/embed/mV8JHZtuZhQ” height=”400″ autohide=”2″ autoplay=”0″ loop=”0″ rel=”1″]

 

Posted on 1 hozzászólás

Tippek akvarell ceruzához és tavaszi virágok színezéséhez

Pepin színezés Spectrum Noir AquaBlend akvarell ceruzával

Mai cikkemben akvarell papírra nyomtatott virágot fogunk színezni akvarell ceruzával. Tartsatok velem! ?

PEPIN® művész színező- és képeslapkönyvek

Pepin felnőtt színező könvy

Ha még nem találkoztál a PEPIN® Művész Színező- és képeslap könyvekkel, engedd meg, hogy mielőtt belemerülnénk a színezésbe, néhány mondatban bemutassam őket.

A különböző témájú könyvek mindegyike kiváló minőségű papírra nyomtatott, halvány körvonalú színezőmintákat tartalmaz, így a körvonalak színezés után alig észrevehetőek. Az A4-es és A3-as színezőkönyvek lapjai 180 g-os első osztályú rajzlapra, a képeslap könyvek lapjai pedig 250 g-os savmentes akvarell kartonra nyomtatott képekből állnak. Alkalmasak különböző technikák használatára, legyen szó akár ceruzáról, zsírkrétáról, pasztellről, markerekről vagy vízfestékről, mindenki gond nélkül alkalmazhatja bennük kedvenc technikáját.

Az alábbi képet a Floral Still Life c. Pepin képeslapkönyvből választottam, amely tartalmaz egyszerűbb és bonyolultabb ábrákat is, illetve néhány híres csendélet vonalrajzát.Pepin színezés Spectrum Noir AquaBlend akvarell ceruzával

 

Spectrum Noir AquaBlend

Színezéséhez a Spectrum Noir AquaBlend prémium minőségű művész akvarell ceruzát használtam, amely imádja a Pepin könyv akvarell papírját. Kaliforniai cédrusfából készült ceruza matt bevonattal. A kemény fa óvja ugyan a ceruzabélt, viszont faragása során fontos, hogy odafigyeljünk arra ,hogy mindig éles pengéjű hegyezőt használjunk hozzá.

Könnyen és kényelmesen használható puha ceruza 4 mm-es maggal, melynek pigmentjei 100%-ban vízben oldhatók, így nem maradnak a lapon feloldatlan pigment szemcsék és a színek keverése is egyszerűen megoldható. Tökéletesek színezéshez, vázlatok és illusztrációk készítéséhez, így bátran ajánlom kezdőknek, haladóknak és hivatásos művészeknek egyaránt.

Négy 24 db-os készletből áll össze a 96 színű színskála: Alap színek, Elsődleges színek, A természet színei, a Virágok színei. Ez a fajta kiszerelés sokaknak furcsa lehet, mivel 1-1 készletben nem mindig találhatók meg a megszokott alapszínek (sárga, narancs, piros, mályva, kék, zöld, barna).

Pl. az ”Elsődleges színek” készlet az alábbi színeket tartalmazza. Első ránézésre minden főbb szín megtalálható benne. Ha viszont mégis kevésnek érzed a barna, narancs, lila árnyalatokat, a megfelelő színpárok vizes összekeverésével könnyedén kikeverheted őket.
Spectrum Noir AquaBlend akvarell ceruza készlet
 Tipp: pici műanyag tálkába faragj a ceruza hegyéből egy kis kéket és egy kis pirosat. Adj hozzá 1 csepp vizet, és már kész is a lila festék!

Virágos kép színezésePepin színezés Spectrum Noir AquaBlend akvarell ceruzával

Használt eszközök listája:
– Pepin képeslapkönyv: Virágos csendéletek 
– Spectrum Noir AquaBlend: elsődleges színek
– Derwent Waterbrush tölthető ecset 1-es méret

 

Első lépésként válasszunk ki néhány színt, amellyel virágunkat szeretnénk kiszínezni.
Az én választásom: Banana, Mango, Grapefruit, Currant és Carmine.

 

 

 

Színezzük ki száraz ceruzával (Banana) a szirmokat úgy, hogy a mélyen ülő részek vastag színréteget kapjanak. Azok a részek, melyeket több fény ér maradjanak üresen. Hogy szépen elkülönüljenek egymástól a szirmok a végeket Carminával színeztem át. Az árnyékos részek Currant színnel lettek kiemelve.

Pepin színezés Spectrum Noir AquaBlend akvarell ceruzával
Tipp: ha egymásra teszed a színeket, azok a víz hatására keveredni fognak, és ezzel különböző árnyalatokat hozhatsz létre. Pl. citromsárgára egy kevés piros szín = narancssárga.

Enyhén vizes ecsettel bátran dolgozzuk össze a színeket. A pigmentek hasonlóan a vízfestékhez könnyen oldódnak. Minél többször megyünk át egy területen annál élénkebbek lesznek a színek és annál finomabb átmenetet kapunk. Haladjunk a sötét részektől a világos részek felé.

Pepin színezés Spectrum Noir AquaBlend akvarell ceruzával
Tipp: ajánlom a Derwent tartályos ecsetet, amelynek előnye, hogy mindig annyi vizet juttat a papírra amennyire szükség van. Nem csöpög, nem folyik, 3 méretben kapható és könnyen tisztítható.

Hogy még élettel telibb és színesebb virágot kapjunk, száradás után ismételjük meg a színezés folyamatát száraz ceruzával. (Mango és Grapefruit)

Pepin színezés Spectrum Noir AquaBlend akvarell ceruzával

Majd újra dolgozzuk el a színeket enyhén nedves ecsettel. Az alsó festékréteg csak annyira fog újra feloldódni, hogy könnyen össze lehessen dolgozni a felső festékréteggel.

Pepin színezés Spectrum Noir AquaBlend akvarell ceruzával
Tipp: ha úgy érzed néhol túl intenzívre vagy élénkre sikerült a színezésed, tiszta nedves ecsettel nedvesítsed be a kívánt területet és egy papírtörlővel itasd fel a felesleget. Ezzel a módszerrel a szín kifakítható vagy akár el is tüntethető.

Pepin színezés Spectrum Noir AquaBlend akvarell ceruzával
A levelek színezéséhez használt színek: Currant, Citrus yellow, Bottle Green, Bright Green.
A háttér színezéséhez használt színek: Dandelion, Bright Green, Carmine.

Tipp: további eszközök, melyeket az akvarell papír színezéséhez ajánlok: Spectrum Noir AquaBlend, Derwent Inktense, Derwent Watercolour, Faber-Castell Albrecht Dürer, Staedtler Karat.
Remélem kedvet kaptál ehhez a színezési technikához és te is elkészíted tavaszi virágos csendéletedet!

 

További lehetőségek

Fogadjátok inspirációként a további képeket, melyek szintén a Floral Still Life képeslapkönyvben készültek Faber-Castell Polychromossal.

Az akvarell papír felülete durvább, texturáltabb a sima rajzlaphoz képest, ezért elsősorban az akvarell ceruzákat javaslom hozzá, de bátran tesztelheted rajta kedvenc színesceruzáidat is (pl: Polychromos). Ebben az esetben a ceruzát használd hegyesen, és rétegezve vidd fel a lapra különböző irányokban.

Pepin színezés Polychromos színesceruzával

Derwent Watercolourral:

Pepin színezése akvarell ceruzával

Posted on Hozzászólás most!

Az igazán élethű, csillogó drágakövek rajzolásának titka

Drágakő színezése

Drágakövek, ékkövek színezése

Biztos mindenki próbálkozott már ékszerek, drágakövek, csillogó tárgyak színezésével vagy rajzolásával.
Ha úgy érzed, eddig nagy kihívást jelentettek számodra az ékkövek színezései, engedd meg, hogy megmutassam, én hogyan készítem el kedvenc drágaságaimat. 🙂

A drágaköveknek különböző csiszolási formája ismert, de mi most az úgynevezett kaboson csiszolású drágakövek színezésével fogunk foglalkozni, melyekről azt kell tudni, hogy formájukat tekintve domború, gömbölyded, kerek vagy ovális alakúak, de mindenképp selymes, bársonyos felületűre csiszolt ásványok. Ezek a kövek gyűrűk, melltűk, nyakékek és fülbevalók díszítésére szolgálhatnak melyeket a színezőkönyvek szerzői is előszeretettel használnak alkotásaik díszítéséhez (pl. Hanna Karlzon).

A lényeg, hogy mivel minden kő (smaragd, topáz, zafír stb.) tömörsége, mélysége, alakja, színe más és más, ezért ábrázolásuk millió féle módon történhet, és a fény is mindig másként fog rájuk hatni és rajtuk megjelenni. Az alábbi alapszabályok azonban minden fajta kaboson drágakő esetén érvényesek.

Kaboson drágakövek színezése esetén a következőkre kell figyelni:Drágakő fények, fényhatás

  • Felületük sima, egyenletes, ezért színezésük során törekednünk kell arra, hogy homogén, egybefüggő felszínt adjunk nekik.
  • Nem kimondottan áttetszőek, mint az üveg, ezért a rájuk eső fényt különböző mennyiségben elnyelik és azt belsejükben tömörségüktől és mélységüktől függően szétszórják. Így színezésüket úgy kell kialakítanunk, hogy ékkövünk ragyogjon, izzon, szikrázzon, szinte világítson. (Minél sűrűbb a kő anyaga, annál kevesebb fényt nyel el és minél áttetszőbb annál jobban szóródik szét belsejükben a fény.)
  • Nem elég a bemeneti fény helyét meghatározni (kisebb pont), a kimenetit is (nagyobb pont) ábrázolnunk kell. Ez a 2 pont mindig szemben van egymással. Ha a fény a bal felső sarokból érkezik, akkor a jobb alsó sarokból fog távozni.
  • A bemeneti fény több irányból is érkezhet és különböző erősségű lehet, ebben az esetben több bemeneti pont lesz ábránkon, de kimeneti mindig csak egy.
  • Mivel formájuk domború, kerek, ovális, ezért árnyékolásnál fontos, hogy az alakjuknak megfelelően legyenek tónusozva és árnyékolva. (Lásd. Árnyékolás színesceruzával cikk)

Legegyszerűbb technika

Használt ceruza: Faber-Castell Polychromos (FC Polychromos)

Ha a fenti ábrákat sikerült áttanulmányoznod, kezdjük színezésünket a legegyszerűbb technikával. Szükséged lesz 3 darab színesceruzára (világos, közepes és sötét tónusra) valamint egy blender ceruzára.

Drágakő színezése

  1. Első lépésként határozzuk meg a fény érkezésének irányát (ez lesz ábránk legvilágosabb pontja) és távozásának (második legvilágosabb rész) irányát. A beeső fény helyét hagyjuk teljesen fehéren a távozó fény helyét pedig színezzük ceruzánkkal átmenetesen egyre világosabbra (FC Polychromos 185).
  2. A legsötétebb ceruzával (FC Polychromos193) tónusozzuk a kő legsötétebb részét a képen látható módon. Ne feledjük, hogy a fény a kő belsejében is ragyog, izzik.
  3. Majd egy köztes színnel (FC Polychromos 131), tompítjuk az átmeneteket/éleket, és kialakítjuk összemosással a kő közepes árnyalatát. Ez fogja adni a kő eredeti színét.
  4. Utolsó mozdulatként derwent blenderrel mossuk össze a teljes felületet, hogy egy egybefüggő, homogén átmenetet kapjunk. A fehér ceruzát nem ajánlom ebben az esetben, mert nem célunk hogy a drágakövünk fényét/színét tompítsuk, fakítsuk.
  5. És készen is vagyunk!

Ez volt az egyik módja annak, hogyan színezhetünk ékkövet, most nézzünk egy másik lehetőséget.
Drágakő színezése

  1. Kezdjük a színezést a kő legsötétebb részeivel (FC Polychromos 267). A beeső fényt ez esetben a végére hagyjuk, így a tónusok kialakítása könnyebb lesz.
  2. A tónusozást folytassuk egy valamivel halványabb színnel (FC Polychromos 266). Ez lesz a kő eredeti színe.
  3. Mivel ennél a képnél blendert nem használunk, mossuk össze az eddigi színeket egy világos árnyalattal, hogy egybefüggő felületet kapjunk. (FC Polychromos 170)
  4. Sárga színnel mostam össze a fehér és sárgás-zöld részeket, hogy a drágakő jobban ragyogjon (FC Polychromos 104), de természetesen ez a fázis elhagyható.
  5. Erősítsük meg a kő legsötétebb részeit plusz árnyékkal pl. fekete ceruzával. (FC Polychromos 199)
  6. Utolsó mozdulatként fehér posca filcel ábrázoljuk a bemeneti fény pontjait. Ha szeretnénk, különböző mintázatot, erezetet is rajzolhatunk drágakövünknek.

További ötletek drágakövek színezéséhez:


1. –FC Polychromos 225, 2. – FC Polychromos 219, 3. – FC Polychromos 113, 4. – FC Polychromos 107, 5. – FC Polychromos 113 és 199, 6. Uni POSCA fehér PC-1M

Drágakő színezése
1. – FC Polychromos 134, 2. –FC Polychromos136, 3. – FC Polychromos 137, 4. – FC Polychromos 119, 5. – FC Polychromos 101, 6. Derwent elektromos radír

Különböző mintázatok drágaköveken:

Drágakő színezése

Tipp: a csúcsfényt többféle módon is kialakíthatjuk.

Tipp: szikrázó felület kialakítható fehér apró pöttyökkel, csillanás vagy csúcsfény pedig élénkíthető, ha csillagformát rajzolunk fehér filccel a legfényesebb részre.

Összefoglalva a következő eszközöket használtam a drágakövek színezéséhez:

Bemutatómmal csupán az alapok ismertetését próbáltam segíteni, bátran kísérletezz a drágakövek színezésével (az alábbi 2 minta a segítségedre lehet). Ha lehetőséged van rá, figyelj meg élőben drágaköveket fényforrás alatt, és alkosd meg egyedi drágakövedet. Jó munkát!

Posted on Hozzászólás most!

Árnyékolás színesceruzával: így alkoss valódi térhatású képeket!

Árnyékolás színesceruzával

A bőrszín és a falevél színezésében, rajzolásában vajon mi lehet a közös? Nos, hogy mindkettőnek élethűen (3 dimenziósan) kell kinéznie ahhoz, hogy valódivá, látványossá, térhatásúvá és befejezetté váljon.

Sokaknak okoz problémát egy grafittal készült rajz, olajfestmény vagy színesceruzás színezés esetén az árnyékolás. Pedig ha megismerjük az eszközünk adta lehetőségeket, a színek egymásra hatását (lásd. színelmélet cikk) és a fények megjelenésének elméletét a tárgyakon és térben, könnyedén fogunk tudni kiemelni egy-egy alakzatot a síkból.

Mivel a térábrázolás a színelmélethez hasonlóan egy óriási témakör, ezért cikkemben igyekszem a legalapvetőbb tudást átadni színesceruzák alkalmazásával. (Használt eszköz: Faber-Castell Polychromos)

Tónusok kialakítása

Ceruzánk papírra gyakorolt nyomásával, illetve a különböző mennyiségű rétegek keresztezett irányba történő egymásra hordásával is változtathatjuk a szín tónusát, mélységét.

Tónusozás

Tipp: hegyes ceruzával sűrű, gazdag színréteget tudunk kialakítani, tompa ceruza esetén színezésünk, lágy, könnyed és szellős lesz. (FC Polychromos – 149)

Feladat: Rajzolj egymás mellé sűrű vonalakat úgy, hogy közben növeled vagy csökkented a ceruzára gyakorolt nyomást. Fontos, hogy ne emeld fel a ceruzádat a papírról. Ha ez megy, próbáld meg úgy színezni a vonalakat, hogy egy egybefüggő színskálát kapj.

kéztartás gyakorlása

Tónusaink kialakítását kéztartásunk is befolyásolhatja:
  • Író kéztartás: ahogy hagyományos írásnál is tarjuk a ceruzát, ilyenkor gyakorlatilag csak a ceruza hegye ér a papírhoz. Kontúrvonalak rajzolásánál használjuk, pl. fűszálak, szőrszálak, haj kialakítása és árnyékolás.
  • Fektetett kéztartás: ilyenkor a ceruzát a végénél fogjuk, hogy a hegy oldala találkozzon a papírral. Satírozásnál, nagy felületek színezésénél használjuk, pl. égbolt színezése. (FC Polychromos – 226)

Fény-árnyék

Ha már a ceruzánkkal képesek vagyunk különböző tónusokat alkalmazni, ismerjük meg azokat a fényeket és árnyékokat, amelyek befolyásolják a tárgyak mélységét és alakját.

Mielőtt belekezdünk képünk színezésébe, határozzuk meg a fényforrás érkezésének irányát (nap, lámpa, gyertya stb.) és mérjük fel, hogy az miként hat egy-egy képi elemre (pl. asztal, virág, ház stb.)

A következő tónusok biztosan meg fognak jelenni az ábránkon:

  • Csúcsfény: az a pont, amit a legtöbb fény ér. Ez lesz képünk legvilágosabb pontja.
  • Középtónus: az a rész amely a tárgy eredeti színét fogja adni (pl. zöld). erre a részre nem érkezik fény, de árnyékba se kerül.
  • Sötéttónus: az a rész amikor még látszik a tárgy eredeti színe, de az önárnyék már kezd rá hatni.
  • Önárnyék: magán a tárgyon jelenik meg a csúcsfény ellentétes oldalán. Fényt semmilyen mennyiségben nem kap, viszont nem a legsötétebb pontja a képnek, mivel a visszavert fény ad számára egy kis megvilágítást.
  • Visszavert fény: ahogy a nevében is szerepel ez egy visszavert fény, amely vagy a felszínről vagy egy másik tárgyról érkezik a tárgyra. A világos rész/sáv nehezen észrevehető egyes tárgyak esetén, mégis fontos része lehet a rajznak, ugyanis segíti megadni az alak formáját.
  • Vetett árnyék: az az árnyékfajta, amelyet egy tárgy bocsájt egy másik tárgyra. Ahol a két tárgy találkozik az lesz a kép legsötétebb pontja. Ettől a ponttól kifelé haladva válik az árnyék tónusa egyre világosabbá.

Tipp: Jelöld be képeden ceruzával a fényforrás irányát, hogy színezésed során mindig annak megfelelően tudj árnyalni. (FC Polychromos – 264)

Fény és árnyék

Tipp: Minél nagyobb a kontraszt a legvilágosabb (fehér ceruza – FC Poly. 101) és a legsötétebb (fekete ceruza – FC Poly. 199) pont között, annál dinamikusabbá válik a képünk.

Eszközök/színek

Ha eljutottál a cikk ezen részéhez, tudod, hogyan tartsd a ceruzát, hogyan alakíts ki vele különböző mélységű tónusokat és tudod, hogy a fények és árnyékok hogyan jelennek meg bizonyos tárgyakon. Már csak az a kérdés, mivel (milyen színnel) érdemes színesceruza esetén árnyékolni?

Ennek is több lehetséges módja van, ezért nézzük mik jöhetnek szóba:

Árnyékolás színek összemosásával1.) Egy adott szín (pl. kék) és annak különböző árnyalatú társai. Ezt a megoldást abban az esetben ajánlom, ha nagyobb készlettel rendelkezel és van elegendő árnyalatod a művelethez. (FC Polychromos – 145, 110, 144)

2.) Egy adott szín (pl. kék) tónusozásával (átmenettel). Ehhez a technikához már nagyobb gyakorlat kell, de ez a megoldás mindenkinek ajánlott függetlenül a ceruzája minőségétől és mennyiségétől. (FC Polychromos – 145)

3.) 2 vagy több szín használatával (pl. kék, narancs): Amennyiben ezt a technikát választod, tisztában kell lenned a színkeveréssel. Tudnod kell, ha pl. ciromsárga felületet szeretnél kék ceruzával árnyalni, eredménye egy zöld árnyék lesz. Ha nem szeretnél ilyen hibát, ajánlom a komplementer színpárokat – kék és narancs, citromsárga és lila, piros és zöld. Ebben az esetben, ugyanis az árnyék barnás, szürkés árnyalatot fog adni. (FC Polychromos – 145 és 115)

4.) Szürkeárnyalatos tónusozás: válasz hozzá egy alapszínt (pl. kék) és amire még szükséged lesz pluszban, 1 fekete ceruzára, vagy a szürke különböző árnyalataira a fehértől egészen a feketéig, melyek a különböző tónusok kialakítását fogják adni. (FC Polychromos – 145, 199, 274)

Rétegezés

Grafitceruza esetén különböző technikák léteznek a megfelelő tónusok kialakítására (maszatolás, satírozás, pöttyözés, sűrű vagy szellős keresztező vonalak, körkörös vonalak, finom és erős vonalak alkalmazása stb.). Színesceruzák esetén azonban a legjobb módja az árnyékolásnak a rétegezés. Mivel több szín is összemosásra kerülhet, főleg azokat a művészceruzákat ajánlom hozzá, melyekkel akár 3-5 réteg színt is fel tudsz vinni gondtalanul a lapra (pl. Faber–Castell Polychromos, Derwent Coloursoft, Spectrum Noir ColourBlend, Tombow Irojiten).

A ceruza különböző erősségű rányomásával érdemes a rétegeket azonos irányba felvinni (viaszos ceruzák esetén), de a sűrű keresztezett irányú satírozás is ajánlott (olajos ceruzák esetén). A színek precíz összemosásához használhatsz különböző eszközöket is, pl. Derwent Blender, fehér ceruza, különböző oldószerek (lásd. Hogyan alkalmazd a színösszemosást c. cikk).

Mindenkit bátorítanék, hogy kísérletezzen ceruzájával és találja meg a maga számára ideális technikát!

Az alábbi kép Johanna Basford – Mágikus dzsungel c. színezőjében található és elkészítéséhez Faber-Castell Polychromos színesceruzákat alkalmaztam.

Árnyékolás színesceruzával

Tipp: bátran használj fekete színesceruzát képed árnyékolásához, de ha még intenzívebb hatást szeretnél elérni, fekete filceket is alkalmazhatsz a legsötétebb területekhez.

Megtanulni színesceruzával árnyékolni láthatod, hogy nem a világ legbonyolultabb feladata. Vannak, akik tanulás nélkül ráéreznek erre a műfajra és vannak akik több év gyakorlás után is bátortalanuk kezdenek hozzá. Ez egy olyan technikája a művészetnek, amihez több készségre is szüksége van az embernek, mint pl. a térlátás, a logika, türelem stb., de remélem kedvet kaptál ahhoz, hogy a fent olvasottakat kipróbáld és következő alkotásodnál játssz a fényekkel és árnyékokkal.

A Rajzshop kínálatában találhatsz előre árnyalt színezőkönyveket melyeket bátran ajánlok a gyakorláshoz 😉