Posted on 4 hozzászólás

Kalligráfia kezdőknek

Kalligráfia kezdőknek

Hagyományos kalligráfia

Az utóbbi időben ismét hódító útjára indult a kalligráfia, azaz a klasszikus szép kézírás művészete. Miközben a mindennapi életben egyre kevesebbet írunk kézzel, ez a hagyományos írásmód mégis reneszánszát éli. Persze a modern eszközök és stílusok ebben a témában is megjelentek, mint például az ecsetfilces kalligráfia, aminek én is nagy rajongója vagyok. Ugyanakkor elkerülhetetlen, hogy a téma kapcsán kutakodva az ember bele ne fusson a hagyományos eszközökkel készített gyönyörű írásokba. És persze a kreatív téma iránt fogékony ember már nem menekülhet: egy újabb művészeti ág, amibe könnyű beleszeretni. Rövid ismerkedésem eredményeit, az alapokat foglalom össze cikkemben.

Toll típusok

Alapvetően két típust különböztetnek meg, a hagyományos mártogatós (dip pen) tollakat és a modernebb töltőtollakat (fountain pen).

Kalligráfia toll típusok

1. Mártogatós toll:

Ennél a típusnál a tollhegyünket mártjuk bele a tintába, melyről aztán az szépen folyamatosan folyik le miközben írunk. A hegy méretétől és kialakításától függ, hogy mennyi festék tud rajta megmaradni. Ezen múlik, hogy milyen sűrűn kell újra mártani azt.

2. Töltőtoll:

A töltőtollaknál a tinta a tollban, egy tartályban van, ami lehet egyszer használatos patron, vagy utántölthető konverter.

Tollhegy típusok

Véleményem szerint ez a legfontosabb rész, ahol elválnak egymástól a stílusok és az is, ahogy képezni kell a betűket. A két alapvető típus a vágott végű hegy és a ponthegy (rugalmas hegy).

Kalligráfia alapok

1. Vágott hegy:

Lehet egyenesen vagy ferdén vágott. Ezzel a hegytípussal például gothic, italic és szögletesebb betűtípusokat tudjuk kialakítani.Vágott végű toll hegyek

A hegy nem igazán rugalmas. A betűkön belül az eltérő vonalvastagságot az adja, hogy a tollat milyen irányba húzzuk, itt nincs szükség a különböző nyomásokat variálni. Alapvetően ezzel a heggyel nem lehet a hagyományos értelemben folyóírni, mivel egy-egy betű is több ívből épül fel, így sokszor kell elemelni a kezünket a lapról.Vágott végű tollak

 

Eszközök: Vágott végű tollhegyeket itt találsz. A Brause márka a világ egyik legnépszerűbbje a tollhegyek világában. Vágott végű töltőtollat itt találsz. A Creatacolor készletében 3 méretű vágott hegyet, többféle szinű tintát és egy utántölthető konvertert találsz. Nagy népszerűségnek örved a Pilot Parallel Pen-je, amit 4 féle méretben érhetsz el.

Hasonló hatást érhetsz el vágott végű filctollakkal is, de ezek kevésbé tartós eszközök. Nagy kedvenceim a Steadtler kétvégű filce vagy a Sakura vágott végű filce.

Vágott végű tollak
2. Ponthegy

Ezzel a hegytípussal a kecsesebb, cirádásabb írást, az úgynevezett angol folyóírást lehet kialakítani.

A tollhegy két szárból áll, amire ha írás közben nyomást helyezünk, kettényílik, és vastagabb vonalakat kapunk. Ha csökkentjük a nyomást, akkor a szárak összezárnak, csak a toll hegye ér le, ilyenkor hajszálvékony vonalakat tudunk írni.

Ponthegy kalligráfia

A vonalvastagságok váltakozása eredményezi a szép kalligrafikus hatást.  A nyomást mindig akkor helyezzük a tollra, amikor lefelelé húzzuk. Amikor felfelé toljuk, akkor nem nyomjuk rá a papírra, de ezekről részletesen  a következő cikkben írok. Ennél a hegynél minden a nyomásról szól, ez az amit nagyon be kell gyakorolni…

A tollhegyeket az első használat előtt a gyártás során rákerült olajtól meg kell tisztítani. Ezt gyógyszertári alkohollal, mosogatószerrel, vagy akár fogkrémmel is megteheted. A tisztitást követően a tinta már szépen elterül a hegyen, és egyenletesen folyik le róla. A tollhegyet addig mártsuk a tintába, hogy az a toll szemét ellepje.

Mártogatós kalligráfia

Eszközök: Pontvégű tollhegyeket itt találsz. A Brause márka hegyei szuper minőségűek és nagyon flexibilisek. Kezdőknek is kiválóak, mivel könnyedén el lehet velük érni a vékony és a vastag vonalakat is. A kedvencem a Brause EF 66 tollhegye. Ez egy elég kis méretű hegy, de nagyon rugalmas, így kezdőkenek is kiállóan alkalmas.

Hasonló hatást érhetsz el a Pentel Sign Touch filctollaival és a Tombow Fudenosuke tollaival.

Ponthegyű tollak
Tipp: Ha szeretnél mindent kiprobálni  a Cretacolor kalligrafikus készletében találsz vágott végű és pont hegyeket, tintát és tollszárat. Mindent amire elsőre szükséged lehet.

cretacolor kalligráfia szett

A kalligrafikus toll összeszerelése

A hegyekhez szükséged lesz egy tollszárra is. Ezek közül létezik egyenes és ferde tollszár. Az egyenes tollszár esetében a hegyet a tollszár végén lévő kis bevágnásnál kell bedugni, a pöckök és a perem közé. A képen látható tollszár ún. univerzális tollszár. Ezt gyakrolatilag minden méretű tollhegyhez kényelmesen tudod használni. Kisebb méretű hegyeknél a közepén lévő pöcköket érdemes kicsit behajtani.

Kalligráfia toll összeszerelése

Tinta és papír kalligráfiához 

A töltőtollakhoz a patronokat külön meg tudod vásárolni. Ha speciális formájú a patron, akkor érdemes a gyártó sajátját választani. Az utántölthető tollakat csak tolltintával célzerű utántölteni. A mártogatós tollaknál a lehetőségek végtelenek. Választhatsz színes tintákat, glittereseket vagy hagyományos feketét. Amikor gyakorolni kezdünk, érdemes gyakorló lapokat nyomtatni magunknak. Jó pár betűsablont találhatsz a neten, vagy a RajzShop Pinterest fiókjában, de nemrég megjelent a művészi kézírásról egy könyv magyar kiadása is. A gyakorláshoz elsőre teljesen megfelelő a sima nyomtatólap. Amíg az alap mozdulatokat gyakoroljuk, nagy mennyiségű lap fog fogyni, ezért iyenkor még nem érdemes különleges lapokra költeni. Ha már jobban megy, vagy különleges dolgot szeretnénk készíteni, érdemes jó minőségű lapot vásárolni. A nyomtatópapíron elfolyhat a festék, nem úgy szívja fel, mint egy jobb lap. Célszerű sima felületű, melegen préselt lapot választani.

A fenti eszközökön kivül a leginkább türelemre és kitartásra lesz szükséged. Sajnos a gyakorlást nem lehet megúszni. Kell némi idő, míg a kéz izmai megszokják és emlékeznek ezekre a finom mozdulatokra. Jó gyakorlást!

Posted on Hozzászólás most!

Gyertya rajzolása színesceruzával

Gyertya rajzolása színesceruzával

Gyertya rajzolása színesceruzávalA tűz és a láng egyike azoknak a témáknak, melyek megalkotása egyszerűnek tűnhet, azonban, ha az ember ráveszi magát, hogy egy gyertya lángját megörökítse a papíron, akadályokba ütközhet. Ellentétben a különböző tárgyakkal, a tűz nem egy stabil és kézzelfogható dolog. Bármilyen formában, alakzatban, méretben és színben megjelenhet és dinamikus mozgásának köszönhetően ezek a jellemzői folyamatosan a szemünk előtt változnak meg.

 

A láng tanulmányozása

Érdemes lehet még a munkafolyamatunk előtt ennek a dinamikus mozgásnak egy pillanatát megörökíteni. Egy jó referenciakép felbecsülhetetlen értékű tud lenni a számunkra és segít, hogy pontosan azonosítani tudjuk, hogy is épül fel a láng.

Keressünk vagy készítsünk magunknak egy fotót és tanulmányozzuk át a láng felépítését. Figyeljük meg a sötét és világos részeket, illetve, hogy az egyes színárnyalatok miként mosódnak egymásba.

Gyertyaláng felépítése

Fontos még megjegyezni, hogy mivel a láng egy fényforrás, ezért ábrázolásakor figyelembe kell vennünk azt is, hogy milyen módon világítja meg a körülötte lévő teret és tárgyakat. Most, hogy áttanulmányoztuk a láng felépítését, kezdjünk hozzá a referenciaképünk segítségével égő gyertyánk megrajzolásához.

Eszközök

A következőkre lesz szükséged a rajz elkészítéséhez:

Faber-Castell Polychromos színesceruzát választottam a kivitelezéshez, mivel lágysága és sűrűsége miatt könnyen lehet rétegezni és szép átmenetek hozhatók vele létre.

Alkalmazott színek: fehér 101, krém 102, elefántcsont 103, kadmium sárga 107 és 108, kadmium narancs 111, vörös 225, kobalt kék 143, fekete 199.

Gyertya rajzolása és színezése lépésről lépésre

1. lépés:

Referenciaképünk alapján vázoljuk fel az alapformát: a gyertyát, a kanócot és a láng fő részeit. A vázlat elkészítésekor figyeljünk a lágy és könnyed vonalvezetésre.

Gyertya rajzolása színesceruzával Gyertya rajzolása színesceruzával

2. lépés:

Radírozzuk ki az erősebb vonalakat (a grafitvonalak nagy részét), és csak finom utalást hagyjunk útmutatásul. Ez azért fontos, hogy később a grafit ne mosódjon össze a világos (pl. sárga) színekkel /részekkel.

Gyertya rajzolása színesceruzával

3. lépés:

Miután kidolgoztuk az alaprajzot, kezdjük a láng színezését. A fényes részek sötét kontúrját színezzük át sárgával (107) és naranccsal (111). Kezdjük a színezést is finoman árnyalva, a rétegek felépítését lépésről lépésre fogjuk később kialakítani.

Gyertya rajzolása színesceruzával Gyertya rajzolása színesceruzával

4. lépés

Vörös színnel árnyaljuk az izzó részeket. Figyeljük meg a referenciaképen, hogy melyek ezek a részek, és annak megfelelően vigyük fel az árnyalatot. Továbbra is finoman rétegezzünk. Ebben a szakaszban adjuk hozzá a kék (143) színt is.  A gyertya körül vörös (225) színű fény van. Bátran színezhetjük nagyobbra, mint amekkorának eredetileg látszik, ugyanis a fekete háttér készítésekor ez a rész (fekete és vörös) fokozatosan egybe fog mosódni.

Gyertya rajzolása színesceruzával

5. lépés

A háttér színezését kívülről befelé a láng irányába készítsük el fekete színesceruzával (199).  Minél sötétebb a háttér, annál jobban fog izzani a gyertyánk. Kezdetben azonban elég egy jelképes háttérszínt adnunk a képnek, a későbbiekben ezt mélyíteni fogjuk. Folyamatosan figyeljük a referenciaképet és annak megfelelően alkalmazzuk a fekete árnyalatokat.

Gyertya rajzolása színesceruzával

6. lépés

A gyertya viasz része és alapja a fények hatására sárgás narancssárga fényt/színt fog kapni. Finoman árnyalva színezzük ki a viasz és alap árnyékosabb részeit vörössel (225), majd haladva a fényesebb részek felé használjunk világosabb árnyalatokat (narancs 111, sárga 107 vagy 108).

Gyertya rajzolása színesceruzával

7. lépés

Az alapozás utolsó lépéseként folytassuk az árnyékolást fekete színesceruzával (199). A kontúrokhoz és a kanóc kiemeléséhez használjuk ceruzánkat hegyesen.

Gyertya rajzolása színesceruzával

8. lépés

Ahhoz, hogy egy realista képhez hasonlítson a rajzunk, a következőkben a fent leírt pontokat kell megismételnünk és elmélyítenünk a színeket rétegezéssel, valamint összemosni finoman az árnyalatokat. Folyamatosan figyeljük a referenciaképünket és lépésről lépésre haladjunk. Apránként építsük egymásra a színeket, míg el nem nyeri képünk végleges mélységét. Hogy könnyebben összeérjenek a színek és szép átmeneteket tudjunk kialakítani, használjunk fehér (101), krém (102) és elefántcsont (103) színeket. Amennyiben fehér papírra dolgoztunk, a láng belseje maradjon fehéren.

Gyertya rajzolása színesceruzával

Ezzel a technikával remélem, te is el fogod tudni készíteni a gyertyalángodat. Ha elsőre nem sikerül, ne add fel, kezdd a gyakorlást lépésenként, kezdésként csak magával a lánggal, vagy használj egyszerűbb képeket! Minden a referenciakép részletességén és a te megfigyelőképességeden és türelmeden múlik!

Jó munkát kívánok!

Posted on 3 hozzászólás

Helló ősz! – Hogyan színezd az őszi természet képeit?

Őszi levelek színezése

Őszi minták színezése

Az őszi erdő a mérsékelt éghajlati öv egyik leglátványosabb jelensége. A zöldellő lombok szinte a szemünk elött változnak át aranyló sárga-, bársonyos vörös-, elegáns lila vagy éppen élettel teli barna árnyalatúra. Ebben az évszakban a természet ezernyi finom színárnyalatát csodálhatjuk meg, ezért tökéletes inspirációt tud adni számunkra egy-egy képünk elkészítéséhez. Legyen szó akár színes levelekről, fenyőtobozokról, mohás fadarabokról és különböző termésekről vagy fényes bogyókról.

A színek az érzelmeinkre és kedélyállapotunkra is befolyásoló hatással vannak: míg a piros, narancs és sárga árnyalatok melegséggel töltenek el bennünket és aktivitásra buzdítanak, addig a zöld árnyalatok nyugtatóan és pihentetően hatnak ránk. Az őszi erdőben ezek a színek egyensúlyban vannak és ez a fajta harmónia az, amely már az impresszionista festőket is rabul ejtette. (pl. Szinyei Merse Pál – Őszi tájkép vagy a Tourbillon amelyet egy őszi vadászat ihletett)

Mai cikkemben azoknak szeretnék egy kis inspirációt nyújtani, akik hasonlóan hozzám az őszi táj megszállottjai, vagy szeretnének megismerkedni az őszi táj színvilágával.

Őszi levelek

Első lépésként érdemes lehet a kertben, parkban, erdőben egy pillanatra megállni és a kezünkbe venni egy őszi falevelet vagy valamilyen termést, hogy közelről is meg tudjuk vizsgálni milyen színekből és árnyalatokból tevődik össze. A színek mellett megfigyelhetjük a formáját, textúráját, erezetét, sérüléseit és hogy a fény hogyan jelenik meg rajtuk. Két teljesen egyforma levelet/termést nagy valószínűséggel nem fogunk találni, ezért csak a fantáziánk szabhat határt a színezésük során.

Hogy a képzelőerőnket beindítsuk, lássuk példaként egy levél és egy termés színezését.

Levél színezése

Őszi levél színezése Faber-Castell Polychromos

  1. Keressünk egy levélsablont, vagy készítsünk magunknak egy vázlatrajzot. Vegyük elő a kedvenc ceruzakészletünket és már kezdhetjük is a színezést. (Használt eszköz: Faber-Castell Polychromos)
  2. Kezdjük a levél színezését egy finom halvány alapréteggel. (FC Polychromos 102 – Cream)
  3. Fehér hegyes ceruzával rajzoljuk meg a levél erezetét. Erősen nyomjuk rá a ceruzát, de ne annyira, hogy a hegye lepattanjon. (FC Polychromos 101 – White)
  4. Színezzük át a levelet egy élénkebb színnel, hogy a fehéren megrajzolt vonalak előtűnjenek. Erre a legjobb mód, ha a ceruzát fektetve tartjuk és a hegy oldalával satírozva színezünk. (FC Polychromos 108 – Dark cadmium yellow)
  5. Őszi levél színezése Faber-Castell PolychromosHa szépen láthatóvá váltak a fehér vonalak, egy sötétebb árnyalatú ceruzával foltokban színezve hangsúlyozzuk ki a levélszéleket, csúcsokat és főereket. Ne a fehér vonalra színezzünk, hanem közvetlenül melléje. FC Polychromos 186 – Terracotta)
  6. A levél peremének és a levélcsúcsoknak árnyalatát mélyítsük narancssárga színnel. A főereket és közvetlenül mellette hagyjuk világosan. Használjunk tompa ceruzát és lazán, foltokban színezzünk. A levélre rajzolhatunk sérüléseket, foltokat, pöttyöket is, így természetesebbé válik az összhatás. (FC Polychromos 115 – Dark cadmium orange)
  7. Hegyes bordó színnel húzzuk át a levél szárát, a főereket és néhány mellékeret. Majd ízlés szerint mélyítsük tovább a levélcsúcsok színárnyalatát tompa ceruzával. (FC Polychromos 217 – Middle cadmium red)
  8. Sötétbarna hegyes ceruzával még fokozhatjuk a levél sérüléseit. (FC Polychromos 177 – Walnut brown)

Termés színezése

Őszi makk színezése

  1. Keressünk egy termés sablont, vagy készítsünk magunknak egy vázlatrajzot. Vegyük elő a kedvenc ceruzakészletünket. (Használt eszköz: Tombow Irojiten)
  2. Kezdjük a makk és a kupacs színezését egy finom halvány homokszínű alapréteggel, de most hagyjuk fehéren azt a részt, ahol a fény visszatükröződik. (Woodland LG 2 – Cork)
  3. Barnásvörös árnyalatú hegyes ceruzával csíkozva vigyük fel a következő színréteget a makkra. Ne fedjük be a teljes felületet, a csíkokat szellősen húzzuk. A fény helyét hagyjuk fehéren. (Woodland D 13 – Terra Cotta)
  4. Narancssárga színárnyalattal színezzük át a makk teljes felületét. Csak a fény helye maradjon fehéren. Használjuk a ceruzát tompán. (Woodland D14 – Bamboo)Őszi makk színezése
  5. Sötét barnásvörös árnyalattal színezzük át a makk sötétebb részeit (a fényponttól távoleső részek) és hasonlóan a 3. ponthoz, szellősen csíkozva adjuk neki az új színréteget. (Woodland D12 – Maroon)
  6. Apró köröket rajzoljunk hegyes világos ceruzával a kupacsra. Erősen nyomjuk rá a ceruzát, de ne annyira, hogy a hegye lepattanjon. (Woodland LG 4 – Wax yellow) Majd egy sárgászöld árnyalatú ceruzával (hasonlóan a levél erezetéhez) hívjuk elő az előrajzolt köröket. (Rainforest D 5 – Olive yellow)
  7. A kupacs sötétebb részeit színezzük át vörösesbarna színárnyalattal. (Woodland D 13 – Terra cotta)
  8. Utolsó mozdulatként az árnyékos részeket a makkon és a kutacson is színezzük át fekete színnel. (Rainforest V 10 – Ivory black)
    Őszi makk színezése

Plusz: levél színei: Woodland: D 16 – Moss green, D 17 – Cactus Green, D 18 – Spruce, D 15 – Mustard, D 13 – Terra cotta, Rainforest V 10 – Ivory black

Számtalan más módja is van a levelek/termések színezésének, de remélem, hogy ezek az alaptechnikák segítséget és ötletet fognak adni a következő alkotásod elkészítéséhez. Legyen szó akár egy-egy természeti kincs színesceruzás grafikájáról, csendéletről vagy színezőről.

Őszi minták színezése

Az ősz pontos színárnyalatai nehezen lehet meghatározni. Nincs kész paletta, ami mindenkinek egyformán megfelelne, ezért bátorítalak benneteket, hogy alkossátok meg saját őszi színpalettáitokat, amely segítségetekre lesz, ha őszi kép színezésébe kezdtek. Addig is hadd osszam meg veletek az én őszi színpalettámat és az általam rajzolt, nagy méretben is letölthető őszi színezőt.

Őszi színek

A képet új oldalon megnyitva nagyobb méretben is letöltheted.

 

Inspiráló kirándulást kívánok a napsütötte őszi erdőben és pihentető színezést az esős napokra! ?

Posted on Hozzászólás most!

Ismerkedés a pasztellel

Ismerkedés a pasztellel

Fogadjátok szeretettel Déczi Anita első cikkét a RajzShop.hu blogjában. Anita cikkjeiben a pasztell világába kalauzol el bennünket, és bemutatja a különböző eszközöket, tippeket és trükköket. (Dorka)

Ebben a bejegyzésben szeretném pár mondatban összefoglalni, miért választottam a pasztell ceruzákat, illetve egy pici segítséget nyújtani a kezdetekben a saját tapasztalataim alapján azoknak, akik szintén erre az útra szeretnének lépni. Egy francia művésznő (Marion Tubiana) munkái által ismerkedtem meg ezzel a technikával, aki olaj festményei mellett pasztell ceruzával is dolgozik. Egyszerűen lenyűgözött a színvilág, a gyönyörűen kidolgozott részletek, a varázslat – mintha igazi fotó lenne! Egyből szerelembe estem, és úgy éreztem, ezt én is szeretném megtanulni – ilyen gyönyörű, fotorealisztikus csodákat létrehozni.

Marion Tubiana, francia művésznő alkotása pasztellal
Marion Tubiana, francia művésznő alkotása pasztellel

Így alakult, hogy ráléptem a gyakorlás és tanulás kikövezett útjára, míg továbbra is az ő munkái által inspirálódom. ?

A kezdetek viszont nem alakultak zökkenőmentesen, mert amíg a pasztell külföldön közkedvelt a művészek körében, addig itthon alig találtam róla információt.

Hazánkban leginkább a két vezető márka a Derwent illetve a Faber-Castell. Bármilyen különösebb ok nélkül én az utóbbit választottam, abból is a 60 darabos készletet.

Pasztell ceruzák

Ahogy a Wikipedia is írja, a pasztell átmenet a rajzolás és a festészet között, segítségével könnyen lehet festmény hatású képeket készíteni. A technika lényege, hogy a festék szemcséi a papíron kötőanyag nélkül, kizárólag a papír felületének érdességének köszönhetően tapadnak meg. A pasztellceruza puhasága a kemény és a félkemény pasztell között található.Faber-Castell pasztell ceruza

A Faber-Castell Pitt pasztellceruzái viasz- és olajmentes hegyet tartalmaznak. A pasztellkréta kiegészítőjeként és önmagukban is helytállnak (én önmagukban használom őket). A ceruza erősen pigmentált, színei ragyogóak – egyszerűen nem tudok betelni vele, világít a papíron, igazi élvezet használni!

A színek papíron könnyen keverhetőek, ideális vonalak rajzolásához/árnyékoláshoz/ színek rétegzéséhez és keveréséhez, a finom részletek kidolgozásához.

A porpasztellel ellentétben csak minimálisan porol, ami számomra egyáltalán nem zavaró, viszont a rajzokat rögzíteni kell.

Fixálás után tényleg megőrzi eredeti élénkségét, nem veszít a fényéből, de úgy vettem észre, hogy ez inkább a világosabb tónusú papírokra érvényes.

Igazán pozitív, hogy a 60 darabos színkészlet kiegészíthető más márkák ceruzáinak árnyalataival is, illetve a fogyóban lévő darabok később egyesével is megvásárolhatóak.

Papírok pasztellhez

Az első komolyabb nehézség számomra a papírválasztás volt. Persze mindenhol azt írják, hogy pasztellhez való kell, a tömbökön fel is van tüntetve szerencsére – na de több márkából is választhatunk!

  • Mik a szempontok?
  • Hogyan keressek?
  • Mi a különbség közöttük?
  • Hogyan válasszak?
  • Melyik lesz nekem a megfelelő?

Ennek megfejtéséhez szeretnék segítséget nyújtani pár példával.

A rajz akkor lesz igazán szép, ha több réteget tudunk felvinni egymás után, ezt pedig a papír minősége határozza meg. Tehát a kérdés az, hogy hány réteg után „tömődik el” a papír. Minél texturáltabb, annál több pasztell réteget bír el és annál ragyogóbbak a színek rajta.

Texturált pasztell papírok

Fabriano Tiziano

160g/m2 vastagságú, magas minőségű cellulóz és pamut optimális keveréke. Kiváló színtartósságú, PH semleges, savmentes művészpapír. Ideális pasztellhez a texturáltsága miatt.

Többféle méretben, vastagságban, színben, tömbben kapható. Mindkét oldala egyformán texturált. https://rajzshop.hu/termek/fabriano-tiziano-pasztell-tomb-160g-tobbfele/

Rajzlap pasztellhez

Fabriano Ingres

160g/m2 vastagságú, 100%-osan savmentes, cellulózból készült, hosszú élettartamú művészpapír. Sűrűn bordázott felülete hosszantilag csíkos. Többféle színben, méretben, vastagságban és tömbben is kapható.

Rajzlap pasztellhez
(Fabriano.com)

Canson Mi-Teintes

160g/m2 vastagságú, magas gyapot tartalmú, anyagában színezett, savmentesen készült rajzpapír.
Egyik oldala kalapált vagy méhsejt jellegű, a másik oldala sima, mely különböző más száraz technikai eljárásokra is alkalmassá teszi.
Sok színben kapható, jó fényállóságú.  https://rajzshop.hu/termek/canson-mi-teintes-pasztelltomb-tobbfele-szinben/

Papír pasztellhez

Fabriano Accademia Disegno rajztömb

Lignitmentes cellulózból készült savmentes akadémia papírokból gyártott rajztömb, ideális ceruza, porpasztell és szén rajzok készítéséhez. Mivel merev alappal rendelkezik, a rajzoláshoz nincs szükség rajztáblára, továbbá festőállványon is használható. 120g/m2 illetve 200g/m2  vastag lapokból készült tömb kapható.

A lapok minimálisan texturáltak. https://rajzshop.hu/termek/fabriano-disegno-rajztomb/

Papír pasztellhez

Derwent Black Book

A rajztömb különleges fekete lapokat tartalmaz, spirálos és A4-es méretben érhető el. A tömb 40 db fekete színű lapot tartalmaz, 200g/m2 súlyúak.  Kiválóan alkalmas ceruza- kréta rajzokhoz és pasztellhez. Savmentesek.

A lapok érdekessége, hogy sima felületűek és mégis ajánlott  pasztellhez is. Egy álom rá dolgozni, csak úgy világítanak rajta a színek és meglepően jól tapad rá a pasztell. Az egyetlen hátránya, hogy itt viszont fixálás után a rajz veszít eredeti  élénkégéből és intenzitásából. De még kísérletezem a fixatívokkal ?  https://rajzshop.hu/termek/derwent-black-book-fekete-lapos-rajztomb/

Ismerkedés a pasztellel

 

Daler-Rowney pasztell rajztömb

A Daler-Rowney pasztell rajztömb magas minőségű cellulóz és pamut optimális keverékéből készült, kiváló színtartósságú, pH semleges, savmentes papírból gyártott rajztömb, ideális ceruza, porpasztell és szén rajzok készítéséhez. Mivel merev alappal rendelkezik, a rajzoláshoz nincs szükség rajztáblára, továbbá festőállványon is használható. A pasztell rajztömb 16 darab 150 g/m² papírt tartalmaz. A/4 és A/3 méretekben kapható.

Én azt javaslom, hogy először mindenki próbáljon ki minél több fajta lapot mielőtt  tömböt vásárolna, hogy ki tapasztalja melyikre rajzol a legszívesebben, mert tényleg nem mindegy! Én például a kevésbé textúráltabb fajtákat kedvelem ?

Posted on Hozzászólás most!

Derwent Procolour és Derwent Coloursoft színes ceruzák összehasonlítása

Procolour és Coloursoft összehasonlítása
A Derwent a világ vezető színes ceruza gyártója az Egyesült Királyságban és ezt a rangját elsősorban innovatív gondolkodásmódjának és kultúrájának köszönheti. Termékeit hozzáértő művészek véleményére támaszkodva tervezi meg és fejleszti tovább.
 Derwent Procolour színesceruza

A Derwent Procolour-ról röviden

A „Derwent Procolour” ennek az innovatív gondolkodású vállalatnak az új ceruzája. Gondolom kíváncsiak vagytok, hogy miért volt szükség az új termékcsaládra és hogy mire is képes a Procolour. Mivel tud többet vagy kevesebbet, mint a Coloursoft, amivel rendszeresen próbálják más platformokon is összehasonlítani. Biztosan össze kell őket hasonlítani? Tegyünk egy próbát. ?
Derwent Procolour színesceruza
A Procolourt körülbelül két éve kezdték el kifejleszteni, ezalatt az idő alatt azonban több rémhír is terjedni kezdett a ceruzával kapcsolatban.  Ilyen volt pl. az a mítosz, mely szerint a Procolour a Coloursoft javított verziója és a megjelenésével a Coloursoftot kivonják a forgalomból. Mindenkit megnyugtathatok, hogy a Procolourt a Derwent nem minőségi cserének szánta, hanem egy olyan kiegészítő ceruzának, amely képes a puha, élénk Coloursoft és a kemény kevésbé pigmentált Artist ceruzák közti szakadékot áthidalni. Ez az új ceruza mondhatjuk, hogy közelebb hozza egymáshoz a rajzolást és a színezést.

Általános jellemzők/ kivitelezés

ColoursoftColoursoft 72

  • Professzionális minőségű színesceruza.
  • 8 mm-es kör alakú cédrusból, 4 mm-es puha, gazdagon pigmentált viasz maggal.
  • Hegyezése mindig éles hegyezővel javasolt. Tompa vagy sérült penge esetén a fa könnyen hasadhat, a hegy könnyen törhet.
  • Bevonata sima, színe vörösesbarna, a ceruza végén a Derwent jellegzetes ezüst íve (villanása) fut körbe, majd ezt követi a pigment színe, amely megkönnyíti a megfelelő színesceruza kiválasztását.
  • A ceruza jelölései a hegytől a végéig: „England”, ezt követi a cég és márka név „Derwent Coloursoft” és végül az adott szín fantázianeve a hozzárendelt betű és számkóddal (Coloursoft: C010-C720).
  • 72 színből álló paletta, kapható darabra és 12/24/36/72-es fémdobozos kiszerelésben.

Procolour

  • Professzionális minőséProcolour 72gű színesceruza.
  • 8 mm-es kör alakú cédrusból készült, 4 mm-es magasan pigmentált viasz alapú maggal, amely úgy siklik a papíron, mint az olajalapú ceruzák.
  • Éles faragóval a Coloursofthoz képest könnyebben faragható, a hegy nem törik, a fa nem hasad.
  • Bevonata sima, színe sötétszürke, a ceruza végén itt is megjelenik az ezüst ív, és a ceruzát a pigmenttel megegyező jelző szín zárja le.
  • A ceruza jelölései a hegytől a végéig: „Made in Britain”, a cég és márkanév „Derwent Procolour”, végül az adott ceruza fantázianeve a hozzárendelt számkóddal. (Procolour: 01-72)
  • 72 színből álló paletta, kapható darabra és 12/24/36/72-es fémdobozos kiszerelésben.

Színvilág és rétegezhetőség

Coloursoft

A krémesen puha ceruzabél nagyon gazdagon pigmentált, élénk, vibráló színeket eredményez. Rétegező képessége nagyon jó, 4-5 finom réteget tudunk zökkenőmentesen és viaszkicsapódás nélkül egymásra építeni (a legtöbb papíron).
Puhasága miatt színezés és rajzolás közben erős nyomás alatt morzsolódhat, maszatolhat, hegye gyorsan kopik akár le is pattanhat. A folyamatos tűhegy fenntartása érdekében folyamatos hegyezést kíván.
Derwent Coloursoft színesceruza
Azonban a Coloursoft használata során nincs szükség erős nyomásra, mert ez a ceruza annyira gazdag a pigmentekben és annyira krémes, hogy nagyon könnyedén elterül a papíron. Tompa heggyel is produkálja azt a pigmentmennyiséget amit kell. Az eredmény kicsit szélesebb vonalvezetés és textúráltabb, porózusabb végeredmény lesz, mint a Procolour esetében.

Procolour

A termékcsalád új színeket mutat be néhány régi kedvenc mellett, ilyenek pl. a Kingfisher Blue, Nutmeg, Geranium. A Procolour színskálája összességében a Coloursofthoz képest finomabb, természetesebb, lágyabb színeket vonultat fel, így a két márka színvilága szinte kiegészíti egymást. A Procolour színei nagyszerűen alkalmazhatóak azoknál a témáknál, amelyek valamivel természetesebb, lágyabb színvilágot igényelnek, de egyáltalán nem unalmasak, inkább visszafogottan és elegánsan élénkek.
Derwent Procolour színesceruza
A Procolour erős magjának/hegyének köszönhetően, nem törik, lassan kopik, minimálisan forgácsolódik és morzsolódik, így nagyon tisztán lehet vele részletgazdag rajzokat készíteni. Egyedi formulája minden alkalommal tiszta befejezést ígér. Vonalvezetés közben finoman siklik a papíron, könnyedén készíthetünk vele egységes, homogén felületet még texturált papírokra is (sőt, a durvább papírokat szereti). A végeredmény azonban nem lesz annyira élénk, mint a Coloursoft esetén, de a kemény ceruzákhoz képest elég intenzív színvilágot kapunk. Különböző rajz- és színezési technikák széles skálájához alkalmazható. A rétegezhetősége kiváló, közel 8-10 finom réteget lehet vele egymásra vinni viaszkicsapódás nélkül.
[jaw_y_video clip_id=”https://youtu.be/azFZ8gZwe4A” height=”400″ autohide=”2″ autoplay=”0″ loop=”0″ rel=”0″]

Színösszemosás /blenderezés

A színösszemosás képességének tesztelésekor a saját márkás Derwent Blender ceruzát használtam.

Coloursoft

Az összemosás során a blender ceruza kiválóan egybemossa a színeket, a textúrát finomítja és segít egy egységesebb felület kivitelezésében. A pigmentek intenzitását tompítja, fakítja, de erre a tulajdonságára sokszor szükség lehet.

Procolour

Az egyik meglepő felfedezés volt a Procolour tesztelése során, hogy sokkal jobban „ragaszkodik” a papírhoz, mint a Coloursoft. Egy szépen lefektetett színalapot könnyedén lehet vele selymessé és bársonyossá tenni anélkül, hogy fakítana a színek intenzitásán. Ugyanakkor ennek a ragaszkodó tulajdonságának köszönhetően blenderezéssel nem moshatók össze maradéktalanul az erőteljesen meghúzott vonalak, de valószínűleg ez nem is cél egy ilyen ceruza használata során.  A Procolour színei blender használata nélkül és könnyen összemoshatók.
Procolour és Coloursoft összemosása

Könnyen alkalmazható textúrák

Coloursoftal: Portrék, tárgyak, ezüst, arany, fényes szövetek és gyümölcsök, durva szőrzet, fényforrások stb.
Procolourral: Portrék, apró virágok, fű, égbolt, matt szövetek és gyümölcsök, finom szőrzet, madártollak stb.

Színek élettartama/ fényállóság

Sok művész számára nem utolsó szempont ceruzaválasztáskor a pigmentek élettartama, fényállósága.
Kiállítási művek esetén az alkotások tartós és intenzív fényviszonyoknak vannak kitéve, ezért nem mindegy, hogy 1-1 remekműben csak évekig vagy évtizedekig gyönyörködhetünk.
Lightfastness (LF) = fényállóság (a pigment kémiai stabilitására utal, tartós megvilágítás mellett)
A skála: 1-8-ig terjed.
3-4 – közepes, mérsékelt
5-6 – jó, nagyon jó
7-8 – kiváló
Fényállósága szempontjából kiváló értékelésben se a Coloursoft se a Procolour nem szenved hiányt. A Procolour 90% -os fényállósággal rendelkezik. A 72 ceruza közel ¾-e nagyon jó vagy kiváló értékelést kapott. Ez azt jelenti, hogy a 6-8-as jelzésű ceruzák nem fognak elhalványulni több mint 100 évig. Így hosszú élettartamuknak köszönhetően ideálisak illusztrációk, csendéletek, portrék, kiállítási darabok elkészítéséhez.
Procolour színskála Coloursoft színskála

Konklúzió

Egy-egy ceruza megvásárlása és használata során nagyon fontos, hogy tisztában legyünk a saját képességeinkkel és a személyes preferenciáinkkal. Nem vagyunk egyformák, ahogyan a ceruzák sem. Azonban mindegyik egyformán értékes eszközzé válik, ha megfelelő ember kezébe kerül. A lényeg, hogy mindenki megtalálja a maga számára ideális eszközt (vagy eszközöket), amely nem gátolja, hanem segíti az alkotás folyamatában.

Procolour és Coloursoft összehasonlítása
A Coloursoft és a Procolour számomra egyenrangú ceruzák, hisz alap képességeiben megegyeznek, de eltérő erősségeik (pl. Coloursoft – magas pigmenttartalom, Procolor masszív mag) segítségemre lesznek, legyen szó akár nagy egybefüggő felület kialakításáról, vagy aprólékos, részletgazdag ábrák megalkotásáról. Összességében elmondhatjuk, hogy a Coloursoftot és a Procolourt közel sem lehet összehasonlítani, hisz nem riválisai egymásnak, hanem egymást kiegészítő társak.

A két alábbi kép Cindy Wider alkotása:

Procolour és Coloursoft összehasonlítása

1. ábra: Coloursoftal készült                                2. ábra: Procolourral készült

 

 

Posted on 1 hozzászólás

Ecsetfilc és kalligráfia – Az ismerkedés

Ecsetfilc_kalligráfia_Tombow

Sokan kértétek tőlünk, hogy legyen még több cikk a kalligráfiáról, szépírásról, ecsetfilcekről. Időközben az élet összehozott minket Gecsei Dinával, aki lelkes művelője a témának, így megkértük, hogy írjuk nekünk cikkeket. Fogadjátok szeretettel az első, bemutatkozó cikkét:

Ecsetfilc és kalligráfia – Az ismerkedés

Bizonyára olvastátok már a Hogyan kezdj neki az ecsetfilces kalligráfiának? című cikket a RajzBlogon, úgyhogy ki is használom, hogy nem nekem kell felvezetnem a témát, mert megmondom őszintén, fogalmam sincs, hogy hol kellene kezdeni :))

Ecsetfilc_kalligráfia_Tombow

Na jó, talán visszavezetném az egész történetet oda, hogy vagyunk páran, akik egyszerűen csak szeretünk írni.

Még akkor is írunk, amikor gyakorlatilag minden szükséges információt el tudunk már raktározni a telefonunkban vagy a számítógépünkön. Nem véletlen tehát, hogy a betűk tekergetése és cifrázása az utóbbi években azok között kezdett hihetetlen ütemben terjedni, akik a mai napig naplót vezetnek, és higgyetek nekem, sokan vannak ilyenek. Azt hiszem, a bullet journal rendszert sem kell külön bemutatni már, rengeteg cikk jelent meg a témában magyarul is, és gyakorlatilag bárhol néztek körül a közösségi médiában, találtok ehhez kapcsolódó leírásokat, ötleteket, a megszámlálhatatlanul sok képről nem is beszélve.

A kézírásnak tehát – annak ellenére, hogy folyamatosan azzal riogatnak minket, hogy a digitalizáció teljesen kiszorítja az életünkből – elindult egy sokadik reneszánsza, és pont az internetnek köszönhetően soha nem látott betűtípusokat, kreatív ötleteket és valóban művészi megoldásokat láthatunk a világ minden tájáról, akár lépésről-lépésre bemutatva.

Nálam is valahogy így kezdődött, az a típus vagyok, akinél mindig van egy toll meg egy notesz, amibe írok, rajzolgatok vagy képeket ragasztok… aztán megláttam a neten, hogy ezzel nem vagyok egyedül, sőt! Ahogy pörgettem a képeket, láttam, hogy felnőtt emberek is mennyit fáradoznak azon, hogy szebb egyen a kézírásuk, vagy hogy kicsit feldobják valamivel az unalmas jegyzeteiket és nyilvánvalóvá vált, hogy az általános iskolában tanult betűkből meglepően könnyen születhetnek kis műalkotások. Úgy tűnik, hogy a kalligráfia fogta magát, és művészetből a mindennapi élet része lett.

Ecsetfilc_kalligráfia_Tombow

Persze nem egy csapásra.

Dorka is írta, hogy nem megy elsőre, bizony gyakorolni kell. Tudjátok, az egész olyan, mint a biciklizés: a titok az, hogy rá kell érezni a technikára. Utána persze ezerszer meg kell ismételni, hogy szebben vegyük a kanyarokat, gyorsabban menjünk, ne legyen izomlázunk, vagy feltekerjünk az Alpok legmagyasabb hegyére a Tour de France-on. Van, akinek gyorsabban megy, van, akinek még sokáig pótkerék kell hozzá, de biztos, hogy valahogy menni fog.

Ecsetfilc_kalligráfia_Tombow

Azt gondolom, aki már eljutott idáig ebben a cikkben, annak már van elképzelése arról, hogy mire szeretné használni ezt a technikát. A naplóvezetés, a szépírás gyakorlása (mert egyébként sokat segít a kézírás fejlesztésében is) vagy bármilyen illusztráció késztése mellett van egy olyan kiváló tulajdonsága is a kalligráfiának, hogy – akárcsak a felnőtt színezők – hihetetlenül jól kikapcsolják az embert.

Na de. Írtam az előbb a biciklizésről. Ugye, kell hozzá egy bringa, meg hely, ahol kipróbálhatjuk. Most egy kicsit a kezdőkhöz szólok, mert tudom, hogy az első lépések nem könnyűek, ha nincsenek támpontok (aki már profi, nyugodtan ugorja át ezt a részt, és írja meg, hogy neki hogy kezdődött, mit próbált eddig meg ilyesmi. Tanuljunk egymástól!). Ha valaki szeretne egy kicsit öszszeszedettebb leírást és egy olyan segédanyagot, ami pontról pontra vezeti végig az úton, annak ajánlom a Kreatív szépírás és kalligráfia című könyvet, de itt most megpróbálok olyan dolgokat megosztani veletek, amik ebben, és a korábban már említett cikkben nincsenek benne.

Szóval a bringa.

Nem véletlen, hogy ha rákerestek bárhol a neten a kalligráfiára, nagy valószínűséggel az első pár találatban szerepelni fognak az ecsetfilcek, azok közül is kiemelt helyen lesz a Tombow ABT Dual Brush Pen. Amikor már megszokja a kezetek a felfelé vékony, lefelé vastag vonalakat, gyakorlatilag bármilyen írószerrel el tudjátok érni a kívánt hatást (na jó, mondjuk egy keményebb grafitceruzával kicsit csalni kell, de az “ál-kalligráfia” (fake calligraphy) is könnyebben megy, ha már tudod, melyik vonal szokott vastag vagy vékony lenni), viszont az elején érdemes olyan eszközt választani, amelyik megkönnyíti a dolgunkat. Biztos vagyok benne, hogy ezt is mindenki máshogy éli meg, de nekem sokkal gyorsabban ment volna a technika elsajátítása, ha egyből egy Tombow akad a kezembe, és nem küzdök annyit a töltőtollakkal vagy a szemhéjtus-jellegű ecsetekkel.

Ecsetfilc_kalligráfia_Tombow

És még valami. Akik a kis noteszekhez vagy füzetekhez vannak szokva, mint én, arra fognak törekedni, hogy a betűik minél kisebbek és helytakarékosabbak legyenek. Na, az első lépéseknél ez teljesen felesleges, ha nagyban csináljuk, még nem baj, ha a vékony vonalaink nem hajszálvékonyak, és az sem, ha a vastagok elfoglalják a többi betű elől a helyet, mert látszani fog a hatás, amit el szeretnénk érni. (Persze azoknak is van megoldás, akik ragaszkodnak a finom vonalakhoz: a Tombow Fudenosuke ecsetfilc keményebb verziója tökéletes az apróbb betűkhöz, tehát például a naplókhoz mindenképp ilyesmit ajánlanék, a hátránya annyi, hogy csak feketében kapható).

És akkor a színek.

Nem tudok olyan színt mondani, ami nem szerepel a Tombow palettáján, vagy nem állítható elő valamelyik másik kettőből. Azt hiszem, amellett, hogy rendkívül jól keverhető és kezelhető vagy hogy nem üt át a papíron, az az egyik legjobb tulajdonsága, hogy csodálatos színekben elérhető. Léteznek tematikusan összeválogatott csomagok, és persze magunknak is össze tudjuk állítani a kedvenc színeinket, ami korántsem könnyű, mert tényleg hatalmas a választék.

Ecsetfilc_kalligráfia_Tombow

A teljesen kezdőknek azt javasolnám, hogy válasszanak egy sötétebb és egy világosabb színt, hogy lehessen próbálgatni a keverést. Egy citromsárga-piros, vagy egy sötétkék-rózsaszín kombináció csodákat tud produkálni, de lehet választani komplementer vagy csak pár árnyalatban eltérő párosokat is.

Ecsetfilc_kalligráfia_Tombow_Fudenosuke

Kicsit hosszúra sikerült a felvezetés, de bízom benne, hogy sikerült kedvet csinálni a kipróbáláshoz. Higgyétek el, amikor az első betűimet leírtam ecsettel, nagyon távolinak éreztem a sikert, de valamikor a kilencvenedik és az ezredik betű között egyszercsak elkezdett kinézni valahogy, azóta pedig már gyakorlatilag gondolkodnom sem kell, hogy merre kanyarodjanak a vonalak. Persze hozzá kell tennem, még én sem tartok ott, ahol szeretnék, viszont a Rajzshopnak hála, most lehetőségem van megismerkedni az eszközökkel, a különféle módszerekkel, technikákkal, és nagyon örülnék neki, ha csatlakoznátok ehhez az utazáshoz.


Többet olvasnál ecsetfilces kalligráfia témában? Nézd meg alábbi cikkeinket:

Szívesen megtanulnád az ecsetfilces kalligráfia alapjait? Gyere el workshopunkra!