Posted on 1 hozzászólás

Hogyan színezz emberi bőrt? 1. rész: Színválasztás és alkalmazás

A bőrszín árnyalatai

Az emberi bőrtónusok színes ceruzával történő létrehozása az egyik legfélelmetesebb témája lehet a színezésnek. Kihívást főleg azért jelent, mert maga a bőr nem csupán 1-2 színből tevődik össze. Nagyon sokféle lehet és sok minden befolyásolhatja az ábrázolását. Tónusok, fények, árnyékok, tükröződések, egyenetlenségek a bőrfelszínen (pl. ráncok), betegség okozta elszíneződések, érzelmek jelei (pl. elpirulás) stb. Olyan színek és tónusok is megjelenhetnek a bőrön, amelyeket sokszor észre sem veszünk csak ha jobban megfigyeljük.

Kiválaszthatunk ugyan néhány ceruzát a készletünkből a bőr színezéséhez, de ha igazi, valósághű megjelenést szeretnénk elérni, akkor a teljes színskála közül válogassunk. Hogy a kezdők is bátran merjenek arcot színezni, néhány tanácsot szeretnék veletek megosztani.

Kezdjük azzal, amire mindenképp érdemes odafigyelni.

1. Színek kiválasztása bőr színezéséhez:

Ahhoz, hogy a megfelelő színeket ki tudjuk választani, fontos előre tudnunk, hogy milyen típusú bőrt szeretnénk színezni. Az emberi bőr színe a halvány rózsaszín és a sötétbarna között változik. Árnyalata lehet sárga, piros, de olykor zöld, szürke és lilás-kék is.

  • A bőrszín típusa lehet: világos (light), közepes (medium), sötét (dark).

A bőrszín színezése

  • A bőrszín tónusa lehet: hideg, semleges, meleg
    • A hideg bőrtónus: tejszerű, kékes, lilás és rózsás árnyalatú.
    • A meleg bőrtónus: bézs, csont, drapp, napsárga, arany és pezsgő. A semleges tónus a kettő ötvözete, enyhén zöldes árnyalattal.

Ahhoz, hogy színesceruzával minél több színárnyalatot elő tudjunk hívni, kevernünk kell a pigmenteket. Érdemes kiválogatnunk készletünkből hideg – meleg árnyalatokat és az alábbi módon egy saját színpalettát készíteni velük.

A Faber-Castell Polychromos színesceruzája rengeteg számunkra megfelelő árnyalatot tartalmaz, a hiányzókat pedig könnyen ki tudjuk vele keverni. A mellékelt ábrán az én kedvenc bőr árnyalataim láthatók, de természetesen más ceruzákkal is bátran lehet kísérletezni.

Bőr színek Faber-Castell Polychromos

Egy másik készlet, amit csak ajánlani tudok a Derwent márka 6 db-os Coloursoft Bőrtónusok (Skintones) készlete. Ez a kezdők számára a legideálisabb megoldás lehet. Három darab hideg és három darab meleg tónus található benne, amellyel további színeket lehet kikeverni. A bőr alapszínei, a rózsaszín, krém, narancs, vörös, barna – melyek elengedhetetlenek a bőrszín kikeveréséhez – mind megtalálhatóak benne.

Bőr színek Derwent Coloursoft

Természetesen további Coloursoft színekkel is ki lehet egészíteni a készletet, pl. Soft pink – C170, Bright pink – C200, Pale peach – C570, Peach – C560, Yellow ochre – C 050, Ginger – C550, Dark brown – C520 stb.

Mindez idáig elég egyszerűnek tűnik.

De most jön az érdekes része a bőr színezésének.

A színek kiválogatásakor előbb állapítsuk meg, hogy hideg (rózsás), meleg (drapp) vagy semleges (rózsás-barack) tónusú arcbőrt szeretnénk készíteni. Nagyon jó referencia lehet a saját bőrünk. Mindig kéznél van és elég csak rá-rá pillantanunk a színek válogatása közben. Vannak, akiknek pirospozsgás a bőrük, míg mások sápadtabbak. Az is nagyon fontos, hogy mindig természetes fény mellett vizsgáljuk bőrünk árnyalatát.

A világostól egészen a sötét árnyalatú színekig gyűjtsük össze a hozzá passzoló színesceruzákat, ugyanis a bőr típusa attól fog változni, hogy mennyire használjuk intenzíven a sötét, illetve világos árnyalatokat. Használhatunk vegyesen meleg és hideg árnyalatokat is, a lényeg az lesz, hogy melyik fog a színkeverésnél jobban dominálni. (lásd. A színek alkalmazása bekezdés)

Haladó/kiegészítő színek

Aki tapasztaltabb a rétegezés és a színkeverés terén, néhány „nem szokványos” színt, pl. kéket, lilát és zöldet is keverhet az alapszínekhez, hogy a bőr mélyebb és realisztikusabb hatást keltsen. Természetesen elhanyagolhatók ezek a színek.

Haladó színek bőr színezéshez

  • Zöld: ha zöld színnel kezdjük az alapozást, a rá épülő színek kontrasztosabbá, válnak. A túl sárga vagy narancs árnyalatokat zöld színnel korrigálni is lehet, így a meleg árnyalatokat hidegebbé tudjuk alakítani.
  • Kék, lila: áttetsző bőrűek esetén nem ritka, hogy bőrük liláskék, illetve kékesszürke árnyalatú. Ezeket a színeket használhatjuk az árnyékos részeken is (hideg bőrszín esetén), valamint hideg fények és visszatükröződések hangsúlyozására. Sárga árnyalatokhoz ne keverjük, mert végeredményként zöld árnyalatot fogunk kapni.
  • Sárga: meleg fények megjelenítésére használhatjuk az arcon, illetve az alapszínekhez keverve melegebb árnyalatok kialakításához.
  • Pink/rózsa: a bőrpírt lehet vele fokozni.

A fenti színek élénkebbé és teltebbé teszik a képet, de nagyon fontos, hogy sose vigyük túlzásba használatukat. Mindig óvatosan használjuk őket, finom rétegben vigyük fel az ábránkra különben gyorsan tönkreteszi az addig kialakított bőrszínt.

2. A színek alkalmazása

A legvilágosabb színek lesznek a legfontosabbak, a legsötétebb árnyalatok lesznek az árnyékok és a színek, amelyeket a kettő között alkalmazzunk a középtónusai lesznek a bőrnek.

  •  Világos krém színű ceruzával tompíthatjuk a tónusokat, össze is moshatjuk azokat. Ennek hiányában halvány sárgát vagy fehéret is használhatunk. A fehérrel azonban óvatosan bánjunk, mert áttetszővé varázsolhatja a bőr felszínét.
  • A fekete és sötétszürke színek azonban bőr színezésekor kerülendők.
  • A sötét területeken meleg bőrszín esetén használjunk fekete ceruza helyett különböző barna és okkersárga árnyalatokat, hideg bőrszín esetén pedig vöröses rózsaszínt, sötétlilát vagy kékesszürkét.
  • Mindegyik réteg nagyon finom és könnyű kell, hogy legyen, így a színek szépen egymásba fognak olvadni/keveredni.

Az alábbi mintán a Derwent Skintones készlet mind a 6 ceruzáját használtam a következő sorrendben:
1. Cream C010 / 2. Pink C190 / 3. Blush pink C180 / 4. Ochre C590 / 5. Dark terracotta C610 / 6. Brown earth C630
Így mindhárom ábra rendelkezik hideg és meleg árnyalatokkal is.

A különbség a 3 kép között:

  1. 2 réteg szín, melynek felvitelekor arra törekedtem, hogy minél lágyabb, áttetszőbb, világos rózsás végeredményt kapjak.
  2. 2 réteg szín, kreol tónus, ahol a meleg árnyalatok dominálnak.
  3. 3 réteg szín, ahol ugyan dominál a hideg és a meleg árnyalat is, de a mélyebb tónusoknak köszönhetően egy sötétebb bőrszín alakult ki.

Sokszor nem a tökéletes árnyalatú színesceruza kiválasztása a lényeg, hanem hogy miként keverjük azokat össze. Bőrszín színezésekor elkerülhetetlen a rétegezés és a színösszemosás. A végeredmény a lényeg, amely állhat 3 vagy akár 13 színből is. Ugyanaz a 6 ceruza, ugyanaz a színek felvitelének sorrendje is, csak a különböző árnyalatok (hideg-meleg) mennyisége változik.

Remélem hasznosnak találtad a bemutatóm és velem tartasz a folytatásban is, ahol a következő témákat fogom kifejteni:

  • A színek egymásra építésének technikája
  • Az arc árnyékolása
  • Egy arckép kiszínezése
Posted on 3 hozzászólás

Minden, amit a Coliro (Finetec) Pearlcolors akvarell festékről tudni akartál

Kalligráfia Pearlcolors akvarell festékkel

Finetec Pearlcolor akvarellfesték

A német Finetec cég 2005 óta gyártja csúcsminőségű Pearlcolors néven piacra dobott ragyogó festékeit. A tavalyi évben a cég nevet váltott, így hivatalosan Coliro Pearlcolors, de a névváltás még nem teljesen terjedt el a használok között. A Pearlcolors vízzel oldható és feloldva festékként használható. Ideális különleges hatások, csúcsfények kialakítására, de nagyon elterjedt a kalligrafikusok körében is, hiszen kalligráfiához is kitűnően alkalmas.

A színeket válogatott készletekben vagy színenként is beszerezheted, melyeket a megvásárolható 6 vagy 12 darabos tartóban gyűjthetsz. Így kialakíthatod a saját összeállításidat a kedvenc színeidből.

Finetec Pearlcolors Candy készlet

A Pearlcolors festékek felszíne gyönyörű hullámos. A festékek Mica pigmentekből és gumiarábikumból készülnek. A Mica pigment egy ásványi anyag. A pigmentek nagyon könnyűek és nem oxidálódnak. A gyártás során nem használnak semmilyen töltőanyagot (pl: gipszet), ennek köszönhetően a pigmentek teljességükben ragyoghatnak.

A PearlColors használata

A tökéletes szín eléréséhez és a megfelelő sűrűségű festékhez cseppents pár csepp vizet a színre és várj pár percet, hogy a víz kicsit beszivároghasson a festékbe. A Pearlcolors Shimmer színcsaládja eltérően viselkedik a fehér és a fekete lapon. Igazi ragyogásuk és színük fekete lapon válik láthatóvá. Ezekkel a világos színekkel könnyedén kiemelheted a csúcsfényeket a festményeiden. (Ajánljuk hozzá a Canson XL Dessin Noir fekete lapos tömböket)

Finetec Pearlcolor _Shimmer_kék_M1200-70 Finetec Pearlcolor _Shimmer_lila_M1200-50

Ha kicsit hagytuk, hogy a víz beszivárogjon a festékbe, egy viszonylag sűrű, kérmes festéket kapunk. Innentől kezdve szerintem nagyon könnyű dolgozni vele. Újravizezni nem kell túl sűrűn, mivel a vizes ecset folyamatosan nedvesen tartja a korongot.

A PearlColors használata kalligráfiához

A lenti videóban megragadom az alkalmat, hogy kicsit bemutassam, hogyan is kell összeszerelni a mártogatós tollakat, milyen tollszárak és tollhegyek vannak. Az eszközökről itt is olvashatsz részletesebben.

A festéket vidd fel a tollhegyed hátuljára egy ecset segítségével. Használhatod vágott végű és pontvégű tollhegyhez egyaránt. Gyönyörű feliratokat készíthetsz vele. Kezdőknek kifejezettem ajánlom, mert nagyon egyenletesen folyik le a festék a hegyről, így nagyon könnyű vele dolgozni és nagyon szépen ki lehet alakítani a vékony és vastag vonalakat.

Finetec coliro pearlcolors kalligráfia

A videóban láthatod melyik tollhegyet hogyan használd. A tollhegyeket és tollszárakat itt tudod beszerezni. A fehér lap a Tombow új Bristol rajzlapja, amit kifejezetten kalligráfiához és letteringhez fejlesztettek ki. Extra sima felszínének köszönhetően nagyon könnyen lehet rajta mártogatós tollal dolgozni.

Festés PearlColors festékkel

Nem vagyok egy nagy festőművész, ezért nézzétek el nekem, hogy egy ilyen kis egyszerű rajzon mutatom be, hogyan lehet festeni a Pearlcolors-szal. A videón láthatod, hogy milyen szépen fed. Az arany részt két rétegben festettem, de a többinél mindenhol egy rétegben vittem fel a festéket. Persze nem minden esetben szükséges a teljes fedés. Ilyenkor kicsit jobban kell hígitani a festéket, a festék csillogása akkor is szépen érvényesül.

Finetec coliro pearlcolors festés

PearlColors használata színezéshez

Nagyon szeretek mártogatos tollal rajzolni, mert nagyon finom, aprólékos munkákat lehet vele készíteni. Ennek bemutatására hoztam egy színezős képeslapot. A videón látható apró mintát nagyon szépen ki lehet festeni ezzel a technikával és gyönyörű csillógó mintát kapunk. Persze színes ceruzás alapra is festhetünk fele, kiemelhetünk részeket, vagy egy kis csillogást adhatunk bizonyos részekhez. Szerintem nem lehet betelni ezzel a festékkel.

Új színek

Az idei évben két új Pearlcolors színt mutattak be. Az egyik a gyönyörű almazöld szín, a másik pedig a Stardust, ami egy kis extra lehetőséget tartogat.

pearlcolors almazöld

A Startdust egy kis csillámos, mondhatni glitteres csillogást ad bármelyik színnek. Véleményem szerint ezzel inkább a sötétebb színeket érdemes feldobni, vagy egy eleve színes felületnek adhatsz ezzel egy kis csillogást.

Pearlcolors Stardust szín

Próbáld ki Te is ezt a fantasztikus, sokszínű terméket: könnyű vele dolgozni, és minden kreatív munkádat feldobhatod vele!

Posted on Hozzászólás most!

A csodálatos akvarell

Eszközök akvarell festéshez

Újabb termékkörrel, az akvarell festékekkel bővült a Rajzshop kínálta, ezért a RajzBlogon is egy új szerzőt szeretnénk bemutatni nektek, Mandyt, aki a jövőben hasznos cikkekkel, tippekkel és technikákkal fog segíteni benneteket, hogy megismerhessétek az akvarell csodálatos világát. Első cikkében leírja, hogy mire is lesz szükséged az akvarellezéshez. A mi kínálatunk is folyamatosan bővülni fog a témában, új ecsetekkel, festékekkel, kiegészítőkkel jövünk hamarosan. Át is adjuk Mandynek a szót:

Akvarellfestés

Az akvarell festés egy gyönyörű technika, amellyel káprázatos képeket lehet készíteni. Ez a módszer áll a legközelebb a szívemhez, mert a festés vele egy érzelmekkel teli élmény. Előnye, hogy kevés eszköz szükséges hozzá. Bármit festhetsz vele; portrét, tájképet, virágot, állatot, stb. Ha még nem próbáltad és szeretnéd, ha haladó szinten vagy és új tippeket szeretnél megtudni, mindenképpen tarts velem. 🙂

Eszközök akvarellfestéshez

Eszközök akvarell festéshez

Amikre szükséged lesz:

1. Festék

Nagyon sokféle vízfesték kapható, a márkákat egy későbbi cikkben szeretném bemutatni részletesen. Annyit elárulok, hogy az én kedvencem az orosz és az angol. Léteznek tubusos, illetve szilkés kiszerelésű (mint a lenti képen) festékek, melyeket be lehet szerezni egyenként, vagy készletben.

Eszközök akvarell festéshez

 

2. Ecset

Rengeteg fajta ecset létezik a világon, amelyek szintetikus és állatszőrből készülnek. A formájuk is változatos, lehet kerek hegyes, kerek, macskanyelv, lapos.  Fellelhető úgynevezett tölthető ecset, amit én csak tartályos ecsetnek hívok. Előnye, hogy a tartály részbe lehet vizet tölteni, így nem kell hozzá külön edény. Én a kerek hegyes szintetikus ecseteket használom.

3. Papír

Az akvarell papír kapható különböző vastagságban, melyet grammban adnak meg. Én például 250-300 g-os papírokat használok. Ha ívenként veszem, itthon kényelmesen felvágom őket a megfelelő méretre, mielőtt alkotnék, a festőszalaggal körbe ragasztom. A szalag előnye, hogy nem hullámosodik és nem mozdul el a papír. Azért is jó a vastag papír, mert nem ázik át, ha sok vizet használsz. Azonban ezeket a papírokat lehet kapni tömbökben is, így a festőszalaggal sem kell bajlódnod, mert a jobb fajta papír tömbök szélét ragasztják.

Zsepit abból a célból használok, hogy felitassam vele a felesleges vizet az ecsetről.

Az akvarellfesték használata

A vízfestés egyszerűen működik. Előrajzolás nélkül is elkezdhetsz egy képet, de ha szeretnéd, előtte nyugodtan vázold fel ceruzával a papírra. Ha sötétebb, élénkebb színt szeretnél elérni, kevesebb vizet használj. Ha világosabb, fakóbb színt szeretnél elérni, értelemszerűen több vizet kell használnod. A fények hangsúlyozásához érintetlenül kell hagyni a papír felületét, bár én néha használok fehér akrilt, vagy fehér zselés tollat erre a célra. 🙂

Ha szeretnél többet megtudni az akvarell használatáról és trükkökről, akkor mindenképpen figyeld az újabb cikkeim megjelenését! 🙂

Eszközök akvarell festéshez

 

Mandy-t érdemes követned Instagram oldalán (@ydnacydnam) is, hiszen rendszeresen csodás képekkel kápráztatja el közönségét, csatlakozz Facebook-oldalához és iratkozz fel Youtube-csatornájára is!

Posted on 1 hozzászólás

Minden, amit a Caran d’Ache Luminance ceruzákról tudni szeretnél

Gyakran kérdezik tőlem, hogy szerintem melyik a legjobb színesceruza a piacon. Erre nagyon nehéz válaszolni, mert ez igencsak szubjektív. Egyáltalán mi alapján a legjobb? A színek összemoshatóságát nézzük, a rétegezhetőséget, vagy az ár érték arányt? Viszont ha alaposabban körülnézek ebben a témában, számomra a legmagasabb színvonalú színes művészceruzák a Faber-Castell Polychromos, a Prismacolor Premier, a Derwent Coloursoft és a Caran d’Ache Luminance. Ezek közül viszont már nem lehet választani, csak kizárólag egyéni megítélés alapján. Én személy szerint mind a néggyel szívesen dolgozom, mert mindegyik ceruza a másiktól eltérő egyedi tulajdonságokkal rendelkezik.

Ha mindenképpen össze kellene hasonlítanom őket, a Luminance talán leginkább a Prismacolorra emlékeztet.

Caran d’Ache Luminance színesceruzák

A Caran d’Ache egy magas színvonalú, exkluzív írószereket és kiegészítőket gyártó svájci cég, amely 1924 óta működik. Mottója a csúcsminőség, kutatás, fejlesztés, a tökéletesség és a környezet megóvása. A cég több fajta színesceruzát kínál, melyek közül az egyik a viasz alapú Luminance.

Ezt a ceruzát kiváló fényállóság és magas pigment tartalom jellemzi. Doboza külön dicséretet érdemel. Teteje szivaccsal bélelt, a ceruzák pedig kipárnázott sínekben fekszenek. Ez az egyik olyan készletem, amelyikhez nincs szükség külön ceruzatartóra.

Caran D'ache Luminance színesceruza

No de most jöjjön a személyes tapasztalatom az általánosságban leírt véleményem után.

Manapság egyre szélesebb kínálat áll a rendelkezésünkre a művésztermékek terén. Akár most, akár korábban álltunk neki ennek a gyönyörű hobbinak, mindig akad valami újdonság számunkra, amit szívesen kipróbálnánk. Nem ismered a Luminance ceruzát? Hát vedd meg a legkedvesebb színedet! Vagy csak a fehér színét próbáld ki és el fog állni a lélegzeted! Ez az egyik pozitívuma, ami miatt külön imádom ezt a ceruzát, hogy itthon darabra is beszerezhető. Nem kell azon aggódnom, hogy elfogy egy színem, könnyedén be tudom szerezni az összes színt egyenként.

A Luminance ceruzák használata

Egy olyan képet választottam, amin kiválóan be tudom mutatni a Luminance előnyös tulajdonságait.

Caran D'ache Luminance színesceruza

Kiszínezéséhez az 1932-ben kiadott eredeti Mickey Mouse plakát adta az ihletet. A kép színvilága viszonylag egyszerű és tartalmaz tiszta, nem kevert színeket is, mint pl. a fekete vagy a piros. A kiszínezetlen képen egyedül a fekete Walt Disney felirat volt készen, az összes többit én színeztem. A fekete amúgy egy kényes szín, de a fényképen jól látható, mennyire intenzíven hat az egérke testén. Simán lesöpri a Walt Disney feliratú nyomdafestéket, ami nem kis szó.

Caran D'ache Luminance színesceruza

Aki szereti az élénk színeket, ebben a ceruzában nem fog csalódni! Nem kell erőlködni, erősen odanyomni, könnyedén csúszik a papíron. A ceruzabelső nem kemény, így jól faragható és gond nélkül használható hegyes állapotban is, anélkül, hogy a lepattanástól tartani kéne.

Ami számomra az egyik leglényegesebb tulajdonság, az a rétegezhetőség. Mennyi színt tudok egymásra pakolni kínlódás nélkül? Nos, bátran kijelenthetem, hogy a Luminance ezen a téren is hasít! Nem üt ki rajta a viasz, nem csúsznak el egymáson a színek. Nyugodtan keverhetem őket, szépen fedik egymást és gyönyörű átmeneteket lehet vele elérni.

A képemen szükség is volt erre, amikor a ház oldalához értem a színezésben. 6-7 réteg elég is volt, de éreztem, hogy a ceruzának ez még meg sem kottyant. Ez a tulajdonság, azaz a rétegezhetőség nagyon fontos, nem csak a színező világban, hanem a rajzolás terén is. Ez még akkor is jól jön, ha 76 szín áll a rendelkezésünkre a készletben.

Caran d’Ache blender

Általában ritkán használok összemosó (blender) ceruzát, de itt kivételt tettem. Egyrészt, az eredeti képet valószínűleg festették és az összemosással pont a ceruza esetleges vonalait tüntettem el, így talán jobban hasonlít hatásában a festett képre. Másrészt, a Caran d’Ache blender ceruzáját minden egyéb blendernél jobban szeretem. Ez a lakkozás és faborítás nélküli ceruza olyan, mint egy kréta. Bármilyen ceruzához prímán használható. Nincs tompa utószíne, nem sötétíti a képet, viszont gyönyörűen összemossa az árnyalatokat, vagy eltünteti a csíkozást bármelyik színnél.

blenderCaran D'ache Luminance blender

Végeredményben elmondhatom, hogy a Luminance egy valóban exkluzív, kíváló minőségű művészceruza. Bátran ajánlom akár kezdőknek, akár gyakorlott rajzolóknak és színezőknek. Ha valaki szereti a puha, könnyen kezelhető színesceruzát, akkor a Luminance az ő „embere”.

Posted on Hozzászólás most!

Jégcsap rajzolása és színezése

Jégcsap rajzolás és színezése borító

Egy aktuális témát hoztam ma számotokra, amellyel bárki bátran megpróbálkozhat. Ihletet meríthet belőle téli tájképei rajzolásához és hideg hangulatú képek színezéséhez akár háttérmegoldásként is. A végeredmény garantáltan izgalmas, egyedi és látványos lesz!

Jégcsap rajzolása és színezése - minta

Jégcsap rajzolása és színezése egyszerűen

Nehéz feladatnak tűnhet jégcsapot ábrázolni, főleg azért, mert annyira tiszták, áttetszők és sokfélék. Azonban közel sem olyan bonyolult folyamat, mint amilyennek látszik, viszont annál látványosabb, és pillanatok alatt télies megjelenést adhatunk vele bármilyen képünknek.

Azért is egyszerű, mert csak a fényekkel és árnyékokkal kell játszanunk. A sötét és világos kontrasztok megfelelő elhelyezése teljes mértékben meg fogják határozni a megalkotni kívánt jégcsapunk térhatását és formáját.

Kicsit változtassuk meg az elménk érzékelésének módját és koncentráljunk egy tárgy megfigyelése során csak a fény-árnyék játékra. Felejtsük el a színét, az alakját, felejtsük el milyen tárgyat nézünk, csak arra koncentráljunk, hogy hol mekkora fény éri és annak megfelelően hol milyen mennyiségű árnyék képződik.

Figyeljük meg ezen az egyszerű ábrán, hogy az érkező fények és az árnyékok hogyan körvonalazzák a tárgyat:

Fények és árnyékok

A jégcsap rajzolása során (és általában minden áttetsző felület esetén) is csak ezekre a jellemzőkre kell figyelnünk: hol világos és hol sötét?

Hogyan viselkedik a fény áttetsző felület esetén?

Fények és árnyékok

 

A tárgyak térfogata, három dimenziója fény és árnyék ábrázolása révén jelenik meg.

  • Szilárd tárgyak esetén (pl. fa, kő): a rájuk eső fény nagymértékben visszaverődik.
  • Áttetsző felületek esetén (pl. üveg vagy vízcsepp): az érkező fény kis mennyiségben ugyan visszaverődik az üveg felszínéről, viszont jelentős mennyisége áthalad azon. A fény bemeneti pontja lesz a kép legvilágosabb része (csúcsfény), a körülötte lévő részek sötét árnyalatot kapnak. A beeső fény egy része az üveg belsejében szétszóródik és az üveg belső pereméhez csapódik megvilágítva azt. A fény egy része pedig a beeső fénnyel szemben távozik.

Az utóbbi esetet fogjuk a jégcsap kialakítása során felhasználni.

A jégcsap anatómiája és természete:

  • Kúp alakú, áttetsző, tömény fagyott olvadék víz.
  • Felülete függ a víz minőségétől és a levegő mozgásától, így lehet sima vagy érdes felületű is.
  • Mérete a hideg-meleg levegő váltakozásának és a csapadékmennyiségnek köszönhetően különböző lehet.

Jégcsap rajzolása -fények

  • Mivel áttetsző, ezért bárhonnan nézzük, mindig más színben fogjuk látni. A jég általában fényt tükröz vissza, ezért olyan, mintha ragyogna. Ezt a csúcsfényekkel és éles kontrasztokkal tudjuk megvalósítani. Látjuk benne a mögötte lévő tér és tárgyak torzított alakját is. Mivel a jégcsap az esetek többségében hengeres és hosszúkás formájú, ezért a mögötte lévő tárgyakat függőlegesen, vézna alakba fogja eltorzítani.
  • Árnyékolásának módját figyeld meg a képen! Hasonlóan az üveggömbhöz itt is a fény érkezésének irányában egy vékony fényréteg kivételével sötét a felület. Ezt a részt követi a tárgy színe (áttetsző színek), majd a szétáramló fény.

Kezdjük el! ?

A választott kép, amit jégcsapokkal fogok díszíteni Johanna Basford – Karácsony Johannával c. színezőjéből választottam. A színezéshez Faber-Castell Polychromost használtam.

1. lépés:

Vonalzó és ceruza segítségével rajzoljuk elő a tervezett jégcsapokat. Figyeljünk arra, hogy a ceruzát finom nyomással használjuk, hogy később könnyebb legyen kiradírozni. A jégcsapok mindig függőlegesek, ezért rajzolásuk során erre törekedjünk.

Jégcsap rajzolása

2. lépés:

Szabad kézzel az előrajzolt segédvonalaknak megfelelően rajzoljuk meg a jégcsapokat az ábrán látható módon. Arra figyeljünk, hogy a megfolyások mindig lefelé képződjenek. Remegő kézűek előnyben! ? Itt is használjuk a ceruza puha nyomását.

Jégcsap rajzolása

3. lépés:

Rajzoljuk át a kész formát fekete tűhegyű filccel, majd radírozzuk ki a ceruzavonalakat. Néhány törésvonalat is bátran elhelyezhetünk a jégcsapokon vízszintes irányban. Az átrajzolás elhanyagolható abban az esetben, ha nem szeretnénk éles kontúrt az ábránknak.

Jégcsap rajzolása

4. lépés:

Kezdjük a színezést a jégcsap mögötti részekkel, hogy később lássuk milyen színek fognak az áttetsző felületen megjelenni. Én a következő színeket használtam a háttérhez: Polychromos 246 – Prussian Blue, Polychromos 110 Phthalo Blue, Polychromos 145 – Light phthalo blue, Polychromos 101 White.

Jégcsap színezése

5. lépés:

A jégcsap színezéséhez használjunk a háttérszínekből. Határozzuk meg, hogy honnan érkezik a fényforrás. Az én ábrámon a havazás miatt tompa fény érkezik a néző mögül a bal felső sarokból. Az üveg árnyékolásának szabályai szerint (lásd. fent) a fény iránya felöli rész lesz a jégcsap sötétebb oldala. Ennek megfelelően sötétkékkel szintezzük be a sötét részeket. (Polychromos 246)

Jégcsap színezése

6. lépés:

Színezzük át a jégcsap felületét világoskék ceruzával annyira, hogy csak minimális fehér rész maradjon, az is inkább a jobb oldalon. (Polychromos145)

Jégcsap színezése

7. lépés:

Fehér ceruzával mossuk össze a teljes felületet, hogy fátyolos felületet kapjunk. (Polychromos 101)

Jégcsap színezése

8. lépés:

Sötétkék hegyes ceruzával ismét emeljük ki a legsötétebb részeket. (Polychromos 246)

Jégcsap színezése

9. lépés:

Fehér zselés tollal húzzuk át a fény bemeneti és kimeneti pontjainál a kontúrvonalat. Ez nagy részt jelenleg a jégcsap jobb oldalon található kontúrvonalat jelenti. Díszíthetjük az ábrát a ragyogó hatás érdekében csillanó effektekkel. (fehér Uni-ball Signo toll)

Jégcsap színezése

Ezzel el is készült a jégcsapunk. Remélem tetszett, és ötletet tudtam adni következő képed elkészítéséhez. ? Jó színezést kívánok!

Posted on 1 hozzászólás

Eszközök és tippek pasztellezéshez

Pasztell kép rajzolása

Szeretettel köszöntök minden kedves érdeklődőt! Ez alkalommal szeretnék egy pár gyakorlati jó tanáccsal segítséget nyújtani a pasztell ceruzák világához, az elmúlt pár hónapom tapasztalataival.

Először kicsit részletesebben írok azokról az eszközökről, amiket a rajzaim elkészítése során rendszeresen használok, majd pedig röviden bemutatom egy rajzon annak elkészítésének menetét. Végül pedig a gyakran felmerülő kérdésekre is válaszolok.

Eszközök, amiket használok

1. Ceruza

Én a Faber-Castell Pitt pasztell ceruzakészletét használom (60 db-os színkészlet). Az egyetlen szín, amit igazán hiányoltam a készletből, az az igazi élénk tűzpiros. Valahogy nekem az összes pirosas árnyalat benne túl narancsos volt. Ezt a hiányt a Derwent Raspberry pasztell ceruzájával pótoltam.

Faber-Castell pasztell ceruza

2. Radírok

Különböző féle, fajtájú, márka nélküli radírokat használok, amik éppen megtetszettek. Nagyon kedvelem a Faber-Castell radírceruzáját az apró részletek/vonalak kiigazításához. Valamilyen oknál fogva a gyurmaradírt sosem sikerült megkedvelnem.

3. Hegyezők

Az elején kifejezetten zavart, hogy nem találtam olyan hegyezőt, amellyel ugyanazt a tűhegyet tudnám reprodukálni, mint amivel a frissen kibontott ceruzák rendelkeznek, mivel ezek az apró részletek kidolgozásához elengedhetetlenek. Ekkor értettem meg, hogy a művészek többségének miért van “csúnyán” hegyezve a ceruzája. Azért, mert amit hegyezővel nem lehet megvalósítani, arra szikével rá kell segíteni a cél érdekében. Én még úgy is szoktam csalni, hogy a hegyező bemeneti nyílásánál a dőlésszög megváltoztatásával csak a hegy csúcsát faragom ki még hegyesebbre. Mindezek ellenére hasznos, ha több hegyező van a háznál, mert a kemény fa borítás gyorsan kicsorbítja az élét, és utána már csak “szaggatja” a fa felületét és sokszor kitöri a ceruza hegyét. Érdemes speciális pasztell hegyezőt választani, mint például a Derwent Pastel hegyezője.

Eszközök pasztellezéshez

4. Fehér szénceruza 

A Cretacolor white chalk vagy Derwent tinted charcoal white fehér szénceruzái érhetők el itthon.

Kezdetben csak a vázlat megrajzolásához használtam, mivel a grafitot a világos színek nem fedik el szép tisztán. Később azonban a rajzolás során is beépítettem a mindennapokba. Ennek nincs különösebb oka, csak megkedveltem. Ha össze kellene hasonlítanom őket, akkor úgy fogalmaznék, hogy a pasztell krémesebb állagú, míg ezek inkább durvább szerkezetűek, de a végeredményt a látvány szempontjából ez nem befolyásolja.

5. Fehér zselés toll, vagy fehér Uni Posca 

A fehér fénypontok kiemelésére használok zseléstollat, ám ez igen nehezen fog a pasztellen, ezért most az Uni Posca fehér tollát tesztelem ugyan erre a célra.

6.  Egyebek

  • Szike
  • Széles fejű lapos ecset
  • Rajztábla
  • Vonalzó

A szikét a hegy hegyesítésénél használom, de jól jön akkor is ha a hegy beletört a hegyezőbe. A Tiziano rajzlapnál tapasztaltam, hogy néhol indokolatlan módon nem vesz fel elegendő réteget – mintha már telítődött volna – ilyenkor szikével szoktam felérdesíteni ezt a felületet és tovább tudok dolgozni rajta.

Mivel kifejezetten figyelek arra, hogy a kezem mindig tiszta maradjon, ezért a radír morzsalékot mindig az ecsettel söpröm le a papírról, nehogy véletlenül belenyúljak a rajzomba és elkenjem azt.

A rajzolás menete

Mielőtt elkezdtem volna pasztellel rajzolni, több YouTube videót megnéztem arról, hogyan készül el egy rajz. Ez eléggé csalóka tud lenni, mivel a gyorsítás miatt nem látszik, hogy valójában mennyit is kell vele dolgozni ahhoz, hogy szépen homogénen fedje a lapot, de inspirációnak kiváló volt.

Általában szeretek a képem témájával harmonizáló színű lapot választani, mert nem szoktam hátteret rajzolni, így viszont nincs hiányérzetem. Ennél a rajznál a Tiziano egy halvány rózsaszín árnyalatát választottam.

Pasztell kép rajzolása
Próbálom többnyire középen elhelyezni a képet, hogy ha nem muszáj, ne töltse ki az egész lapot, nekem egyszerűen így harmonikusabb.
A fehér vázlat sötétebb árnyalatú lapon informatívabb, világos lapon pedig érdemes odafigyelni arra, hogy hiába nyomjuk rá egyre erősebben a ceruzát, nem fog jobban látszani, ellenben sikerülhet annyira belekarcolni a lapba, hogy a végén a felesleges vonalakat nem lehet kiradírozni.

Az esetek többségében a rajzom méretétől függően próbálom a haladási irányt tartani, melynek során jobbról balra, fentről lefelé haladok. Kisebb méretű rajzoknál a lap forgatásával szoktam csalni.

Egy-egy színt mindig több árnyalatból szoktam kikeverni – egy sima feketét is (a legsötétebb szürkék illetve fekete keveréke), mert szerintem így sokkal szebbek lesznek az árnyalatok, színátmenetek, miközben véletlenül sem lesz olyan érzésem, mintha egy gyermekkönyvet satíroznék. Jelen esetben, ennél a flamingós képnél a rózsaszín, a narancssárga, és a szürke szinte összes árnyaltát használtam.
Sötét, illetve világos árnyalatú lapnál is az esetek döntő többségében a színek alá dolgozom fehérrel.

Pasztell kép rajzolása
Úgy vélem, ez azért van, mert nagyon intenzívek a színek és gyakran sötétebbnek is érzem, mint ami a ceruza végén fel van tüntetve, így ha alá dolgozok egy picit fehérrel, pont akkor fogom azt a színt megkapni, amit eredetileg szerettem volna. Manapság a ceruza végi jelölést már nem is nézem, csak a hegyet. A színeket nagyon szépen lehet keverni, sötétebb árnyalatokat is vissza lehet világosítani egészen a fehérhez közeli állapotig, de ha valamit nagyon ki szeretnék emelni látványosan fehérrel, de ceruzával nem megy, akkor szoktam zselés tollal rásegíteni.

Gyakori kérdések

Fixálás: szükség van rá?

Gyakran felmerülő kérdés, hogy nem rossz-e a pasztell ceruzával rajzolni, nem porol-e úgy mint a pasztellkréta, illetve hogy kell-e rajzolás közben fixálni?

Én nagyon szeretek vele rajzolni – engem egy puha ceruzára emlékeztet, egyáltalán nem olyan, mint a pasztell kréta. Nagyon szépen fedi a lapot, mégis könnyen radírozható. A por képződése körülbelül annyi, mintha egy puhább ceruzával egy nagyobb felületet satíroznánk. Számomra ez egyáltalán nem zavaró, ezt egyszerűen csak le szoktam fújni a lapról.

Szerintem nem szükséges rajzolás közben fixálni, kiválóan megtapad a lapon és nem is pereg le, mint a porpasztell. Gyakran egy-egy rajzom elkészülte után még hetekig nem fixálom, csak pakolom ide-oda és ez a minőségén egyáltalán nem látszik meg. Tényleg olyan, mint egy puha ceruzával készült rajz. Egyszer az egész városon végig cipeltem az egyik fixálatlan rajzomat, és mire haza értem a fedő lapon is tisztán kivehető volt az ábra, mégsem kellett az eredetit utána javítanom, pedig textúrálatlan lapra rajzoltam.


Az ok pedig, amiért én mindig a végén fixálok, az pedig az a finom kis por, amit lefújok rajzolás közben. Ez láthatatlan finom kis rétegben rajta marad a rajz körül a lapon, és csak akkor válik láthatóvá, amikor fixálás előtt átradírozom a környező felületeket, hogy tényleg tiszta legyen az egész munka.

A fent látható kép az egyetlen alkalom, amikor tényleg elgondolkodtam azon, hogy közben is kellett volna fixálnom. A legvégére hagytam a fekete keret kitöltését, így viszont az itt képződött nagy mennyiségű fekete por a lefújás hatására kicsit elszínezte a a rajzom többi részét, persze csak ott, amerre ezt lefújtam, illetve a hátteret is sokat kellett radíroznom közben.

Mennyire legyen texturált a papír?

A korábbi írásom kapcsán felmerült a kérdés, ha egyszer a pasztellnek kell a minél texturáltabb felszín, akkor én miért a kevésbé texturáltabbakat kedvelem.

Jelenlegi legjobb példaként a Tizianot tudnám most felhozni, mivel erre készült a legutóbbi két rajzom. Annak ellenére, mennyire csodálatos színekben kapható, nem igazán szeretek rajzolni rá.

Először is szerintem a pasztell ceruzáknak a kisebb textúrájú lap is elegendő a tapadáshoz, mivel nem annyira por alapú, mint a kréta, és nem kell annyira beledolgozni a lapba. Így is sok árnyalatot tudok kikeverni és kellően sok réteget felvesz, szerintem kisebb színskálához is elegendő lehet.

Amiért nem szeretem:Pasztell kép rajzolása

  • A túl kifejezett textúra egyenesen zabálja a puha ceruzát.
  • Kétszer vagy akár háromszor annyi ideig tart megrajzolnom egy képet, mert nagyon nehéz a pórusait “eltömíteni”, ennek ellenére mégis mindig olyan érzésem van, mintha nem fedné mindenhol ugyanúgy.
  • Közelről a rajz is szemcsésebbnek hat, nem annyira lágy/homogén a felülete.
  • Nem lehet egyenes vonalat húzni, mert a textúra “eldobálja” a ceruzát.
  • A rajzok körvonalát is nehéz megcsinálni emiatt, ilyenkor nagyon bele kell dolgoznom a színeket a lapba, aztán radírceruzával elegyengetni a széleket, hogy vonal legyen belőle.
  • Vannak olyan részek a lapon, ahol nem akar színeket felvenni és nem fedi el szépen a ceruza. Ez világos színeknél nem annyira zavaró, de a fekete lapja nekem kifejezetten csalódás volt. Nagyon látványos volt, hogy hol nem akarja felvenni a színt, és ez főleg a világosabb árnyalatú  ceruzáknál volt probléma.

A lenti képen tökéletesen látszik, hogy a sárga nem az a szép sárga, hanem szürke foltos, mert nem vette fel a lap. A macska fogai is csak azért lettek fehérek, mert szikével felérdesítettem a felszínt és a durvább krétaceruzával dolgoztam bele a fehéret.

Pasztell kép rajzolása
Mindezek hatására döntöttem úgy, hogy  inkább a Canson Mi-Teintes papírjait használom a továbbiakban.

Remélem ezzel a pár tippel, sikerült egy kis kedvet és lendületet csempésznem a mindennapokba! ?