Posted on 2 hozzászólás

Bullet Journal: hogyan kezdjem el?

Ugye hallottál már a Bullet Journalról? Még nem? Akkor gyorsan keress rá Instagramon a #bulletjournal hashtagre! Le fog esni az állad, hogy mennyien űzik ezt a „hobbit” és milyen gyönyörű füzetük van egyeseknek! Ebben a bejegyzésben megmutatom, hogy te is tudsz Bullet Journalt vezetni! Rá fogsz jönni, hogy nem is olyan nagy ördöngösség ez az egész, és nagy eséllyel rendszeres BuJo használó leszel, hiszen végre egy felület, ahol a hasznos időtöltés és a rajzolás kéz a kézben jár(hat)nak.

Tóth Cecília vagyok, a zezil – kreatív idő tervezés szerkesztője. Bejegyzéseimmel és tanfolyamommal a saját tervező rendszered elkészítésében segítek, melynek nagyszerű alapja lehet, akár egy Bullet Journal is!

Mi az a Bullet Journal?

Alig pár évvel ezelőtt hozta nyilvánosságra Ryder Carroll azt a rendszert, amit ő már évek óta tesztelt és tökéletesített. Egy olyan felületet szeretett volna, ahol átláthatóan tudja rendszerezni a feladatait, ami segít, hogy ne felejtse el a fontos időpontokat, az eseményeket, és ami kiváltja a kósza papírfecnik kupacát. Így született meg a Bullet Journal. Ugye jól hangzik, hogy mostantól egyetlen füzetre lesz csak szükséged, hogy átlásd a hétköznapjaidat, hogy ne kelljen többé keresgélned, hogy hova írtál fel valamit, hogy ne felejts el egy fontos időpontot sem!

Most, hogy már van egy kis elképzelésed, hogy mi mindent tud egy Bullet Journal, megmutatom, mire lesz szükséged hozzá, és hogy hogyan épül fel pontosan.

Mi kell egy Bullet Journal vezetéséhez?

A Bullet Journalhoz csak egy füzetre és egy tollra van szükséged. Te fogod megtölteni tartalommal.

A BuJo egyik kulcsa, hogy számozott oldalú füzetben vezeted. Ez segít majd téged, hogy később is megtaláld, ami fontos. (A Leuchtturm1917 Medium méretű ponthálós füzetei terjedtek el leginkább a Bullet Journalt használók körében, hiszen ezek számozott oldalakkal készülnek.)

Az íráshoz legtöbben egyszerű fekete tűfilcet vagy tollat használnak, például Sakura Pigma Micron vagy Faber-Castell Ecco-Pigment tollakat, melyek többféle hegyméretben választhatóak.

A Bullet Journal részei

Rögtön a füzet elején található a Tárgymutató. Ide írsz majd fel minden olyan dolgot, amit később is meg szeretnél keresni. Először a témát írod fel és utána sorolod fel az összes olyan oldalt, ahol az adott téma szerepel. Ha rendszeresen frissíted ezt az oldalt, azzal megkönnyíted magadnak a füzetedben való eligazodást.

Bullet Journal tárgymutató minta

Az események és a teendők

Sok időbe telne hónapokat előre elkészíteni, mint ahogy egy hagyományos határidőnaplóban látható. A jó hír, hogy nincs is erre szükség. Mindig csak azt a napi terveződet készíted el, ahol éppen tartasz az évben. Így nem lesznek üresen maradt oldalak, nem kell előre aggódnod, hogy mennyi helyet hagyjál ki egy-egy napnál.

De azért mégiscsak fel kell írni valahova a több hónappal későbbi időpontokat is. Erre szolgál a Jövőtervező. Két, egymás melletti oldalt felosztasz három részre, egy-egy részt pedig elnevezel egy hónapról. Ne a mostani hónappal kezd, hanem a következővel! Ha kapsz egy időpontot az orvoshoz két hónappal későbbi dátumra, akkor megkeresed a Jövőterveződben azt a hónapot, egyszerűen felírod alá a napot, az órát és mellé írod, hogy mi fog történni. Kész is. Nem lesz elfelejtve!

Bullet Journal jövőtervező minta

A mostani hónapodra viszont nagy valószínűséggel részletesebb tervet szeretnél készíteni. Erre való a Havi tervező. A füzeted következő oldalára írd fel a hónap nevét és kezd el egymás alá írni a napokat. A napok mellé pedig írhatod is azokat az eseményeket, amiket erre a hónapra beterveztél. Ha új időpontot tudsz meg erre a hónapra, azt is ide írod majd fel.

A szomszédos oldalt nevezd el Teendőknek. Ide gyűjtheted össze magadnak, hogy milyen teendőket szeretnél elvégezni ebben a hónapban.

Amikor vége a hónapnak, a következő üres oldalra elkészíted a következő havi terveződet. Átmásolod a jövőtervezőből az eseményeket a megfelelő naphoz, és innentől kezdve ide írod fel az új eseményeket.

Ezek után még azt kell átgondolnod, hogy mi fog történni a mai nap! Erre való a Napi tervező. A következő üres oldalra felírod a mai dátumot, alatta pedig elkezded listázni a feladataidat. De nem akárhogyan! Ne mondatokat írj, hanem röviden és tömören fogalmazz, és használj felsorolásjeleket (esemény: o , teendő: .) ! Hogyan néz ki ez a lista? Valahogy így:

  • a programjaidat átírod a havi terveződből
  • a havi teendőlistádat átnézed, és felírod mára azt, amit el szeretnél végezni
  • felírod, hogy milyen további teendőid vannak még aznapra

(Ha van kedved, akkor a legfontosabb feladatodat jelölheted egy csillaggal, ha valamilyen inspiráló feljegyzésed van, írhatsz mellé egy felkiáltójelet, ha pedig valaminek utána kell még nézned, akkor rajzolj mellé egy szemet.)

Bullet Journal napi tervező minta

A jegyzetek

A Bullet Journalodat kétféleképpen is tudod jegyzetfüzetként használni. Először is, ha valami eszedbe jut nap közben, fel szeretnél írni egy telefonszámot, egy email címet, egy gondolatot, akkor kinyitod a füzeted a napi tervezőnél és egy gondolatjel után már készítheted is a feljegyzésed.

Ha több feljegyezést szeretnél készíteni egy adott témával kapcsolatban, akkor érdemes számukra egy Gyűjteményt létrehozni. A következő üres oldalra felírod a témát és elkezded listázni a jegyzeteidet.

Bullet Journal jegyzet minta

A feladatok vándorlása

Mint látod az eseményeid vándorolnak egyik helyről a másikra. A jövőtervezőből, a havi tervezőbe, majd onnan tovább a napi tervezőbe. Ugyanígy a teendőid is vándorolnak a havi teendőlistádról a napi terveződbe. De vajon mi történik a napi terveződben velük?

A nap végén szépen elrendezed őket, valahogy így:

  • A felsorolásjelet áthúzod egy kereszttel, ha elvégezted a feladatot
  • A felsorolásjelre rajzolsz egy jobbra mutató kacsacsőrt, ha nem végezted el a feladatot, de holnap el szeretnéd végezni, és átírod holnapra a napi terveződbe.
  • A felsorolásjelre rajzolsz egy balra mutató kacsacsőrt, ha ma nem végezted el és nem tudod, hogy mikor fogod elvégezni, majd visszaírod a havi teendőlistádba.
  • Áthúzod azt a feladatot, amit nem végeztél ma el és nem is akarod már elvégezni.

Minden szépen megtalálja a helyét és te is nyugodt szívvel fekszel le, hiszen minden feladatodat elrendezted, holnap pedig vár rád egy lista, ami garantálja, hogy semmi fontosat ne felejts el és szépen haladj a teendőiddel!

A te Bullet Journalod

Na jó, de én ennél sokkal színesebb, díszesebb, rajzosabb füzeteket láttam, amikor rákerestem a #bulletjournal kifejezésre – mondhatod. És igazad van. A Bullet Journalt nagyon kevesen használják abban az egyszerűségében, ahogy Ryder Carroll megalkotta. Mindenki hozzátesz egy kicsit magából, alakítgat rajta, elhagy dolgokat, máshogy használ részeket stb. Olyan ez, mint egy pletyka. Valahonnan elindult egyszer valamilyen formában egy történet, aztán a sok lelkes használó addig-addig formálta, mígnem az eredeti történet már szinte alig érthető meg belőle.

A jó hír viszont, hogy te most már ismered az eredetit! És innentől kezdve te magad tudod a saját történeted szerint alakítani, formálni, míg nem egy olyan végkifejlete lesz, ami megkönnyíti a hétköznapjaid kézben tartását.

Ha igényed van rá, a Bullet Journalban nem csak a jegyzeteidet vezetheted, hanem egyben kreatív kikapcsolódásként is szolgálhat számodra. Az általad kitalált tervező felületeket tudod díszíteni, színezni, készíthetsz rajzokat és rajzos elrendezéseket hozzá. Játszhatsz a betűtípusokkal, a színekkel. Például a különböző tennivalóidat jelölheted más-más színnel, amihez jól jön egy színes tűfilc-készlet. Ecsetfilcekkel nagyon gyors és mutatós díszítéseket tudsz készíteni. A Tombow ABT ecsetfilcek például kiválóan alkalmasak a hónapkezdő lap nagy felirataihoz. A napi tervezőid fejlécének elkészítésénél a Pentel Touch Sign Pen a szerencsésebb választás, hiszen ennek kisebb feje van, így könnyebb vele kisebb feliratokat készíteni.

Kezdd el az alapokkal, aztán pedig merj kísérletezni, amíg megtalálod azt a tartalmi felépítést, és azt a kinézetet, amit igazán a magadénak érzel. (Megsúgom, ez egy sosem véget nem érő út, hiszen ahogy változol, úgy fog veled a füzeted is változni. És én többek között ezt szeretem ebben az egészben a legjobban.)

Készítettem egy videót a Bullet Journal alapjairól, ha vizuális típus vagy inkább:

Ha szeretnéd, hogy fogjam a kezed az első (igazi) Bullet Journalod elkészítésénél, akkor itt fel tudsz iratkozni egy 8 napos ingyenes email tanfolyamra, ahol kis lépésekben haladva segítek megérteni a Bullet Journal működését és a hozzájuk kapcsolódó rutinfeladatokat.

Lehet, hogy kezdetben nehéz lesz meghatározni, hogy pontosan milyen feladataid vannak, és mit hogyan tudsz magadnak vezetni. Kell egy kis idő, mire belejön az ember, de neked is menni fog, meglátod! És szerintem az a legszebb ebben az egészben, hogy általa jobban átlátod, hogy miből is áll az életed, jobban megismered magadat. Ha több segítségre van szükséged a saját rendszered elkészítéséhez, ott van lehetőségképpen a 6 hetes online tanfolyamom, ami ebben segít neked.

A Bullet Journal Klub nevű Facebook csoportban pedig egy több, mint kétezer fős magyar Bullet Journal közösségre lelhetsz, ahol bátran kérdezhetsz, és sok hasznos ötletet is találsz!

Legyen élmény a feladataid vezetése!

(Ui.: A bejegyzésben szereplő Bullet Journalt szemléltetésképpen készítettem, hogy lássátok egy igazi BuJo-t működés közben. Az én füzetemben már csak nyomokban fedezhető fel az eredeti rendszer. A Facebook vagy az Instagram oldalamon láthattok belőle képeket, itt pedig részletesen írok a saját füzetemről.)

Posted on 2 hozzászólás

Akvarellfestékek összehasonlítása

Akvarell festékek összehasonlítása

Mandy új cikkében összehasonlítja kedvenc akvarellfesékeit és add pár támpontot, hogy mi alapján válaszd ki a neked leginkább megfelelő készletet. A RajzShop.hu-n különböző kiszerelésű készletekből választhatsz, de megtalálod a festékeket színenként, szilkékben is, így akár mindegyikből beszerezhetsz egy -egy darabot kiprobálásra is. Jöjjenek tehát Mandy tapasztalatai!

 

Az első komolyabb vízfestékem a St. Petersburg White Nights volt, őt követte a Winsor&Newton, majd a Royal Talens Van Gogh, végül pedig a Sennelier. Mielőtt a festékekről írnék, szeretném leszögezni, hogy szerintem mindegyik márka nagyon jó. Gyönyörű élénkek a színek a paletták esetében. A kedvencem a Sennelier és a Petersburg, de mindet imádom. Ha szeretnéd megtudni, mit gondolok az előbb felsorolt márkákról tarts velem! 🙂

Winsor & Newton Cotman

A Winsor & Newton Cotman professzionális angol vízfesték. Kiváló minőségű stúdió készlet. A doboza könnyű műanyagból készült, levehető fedéllel és palettával. Imádom, hogy nagy felületen tudok színeket kikeverni. Szerintem nagyon elegánsan „tálalták” a vásárlók elé a készletet, ami a kinézetét illeti: letisztult forma, szép fehér műanyag és rajta a név arany színnel. A festékek gyönyörűek és élénkek. A szilkék mérete kicsi (feles). Az itt látható portrét ezzel a típusú festékkel készítettem, amelyhez 3 színt használtam. Azért szeretem, mert könnyedén el tudom mosni a színeket a papíron. Érdekesség, hogy a portréim többsége ezzel a fajta festékkel készült.

Akvarell_Winsor&Newton Cotman
Egyébként két palettám van: az egyik egy 12 db-os utazókészlet, ami nagyon aranyos pici, így kis helyen is elfér. A másik egy 45 db-os paletta, gyönyörű színekkel. Mivel a szilkék feles méretűek, könnyedén kicserélem és átrendezem a színeket a kisebb palettába az ízlésem szerint, ha elutazom valahova. 🙂 Ami kevésbé tetszik benne, az a szilkék mérete, ugyanis gyorsan elhasználom az adott színt. Lehetne egész méretű szilkéket tartalmazó paletta, mint a Petersburg esetében.

St. Petersburg White Nights

A St. Petersburg White Nights magas minőségű professzionális orosz akvarellfesték, amely igen népszerű világszerte. Maga a paletta szerintem kevésbé elegáns kinézetre. A színek élénkek, nagyon szépek, és ami fontos: egész szilkében vannak, aminek nagyon örültem. Nem fogy olyan gyorsan. 😉 Az orosz festékkel galaxy mintás képeket és tájképeket szeretek készíteni. Hoztam is egy új festményt, amit csak ezzel festettem.

Akvarell-St. Peterburg

Leginkább azért imádom ezt a festéket, mert a fehér akril/fehér zselés toll átütés nélkül gyönyörű fehér marad. Ebből a típusból egy 36 db-os palettám van és nagyon szeretem. Azt hiszem tényleg megérdemli a professzionális jelzőt!

Royal Talens Van Gogh

A Royal Talens Van Gogh kiváló minőségű holland tanulófesték. A Van Gogh a kalandos, tanuló művész márkája. A színek élénkek, a szilke pedig feles méretű. Valamiért azonban mégsem nőtt a szívemhez ez a márka, nagyon ritkán használom, pedig tényleg szépek a színei. A 18 db-os készlet van meg. Számomra zavaróan nagy a paletta, ugyanis akkora, mint a Petersburg 36 db-os készlet. A szilkék csak feles méretűek, ellenben a White Nights-al, ahol egész méretűek és a duplája! Bátran ajánlom ezt a vízfestéket annak, aki most ismerkedik a technikával. 🙂

Sennelier l’aquarelle

A Sennelier l’aquarelle különlegessége, hogy az itt felsorolt festékekkel ellentétben ez mézbázisú. Egy francia vízfesték, amely fényes, ragyogó és intenzív a színe. Az impresszionista festők álma. Prágában szereztem be egy 24 db-os készletet. A paletta kinézete a többivel ellentétben fekete, mégis nagyon elegáns, fém dobozkában tárolt feles méretű szilkékkel. Azonban ebből lehet rendelni egész szilkét is! 🙂 Félve próbáltam ki először, de nem csalódtam. Talán a méznek köszönhető, de tényleg szinte világítanak a színek a papíron. Ne aggódj, szerencsére nem neon színű. 🙂 Eddig csak két tájképet készítettem vele, mindkettőt a párizsi élményeim hatására. Gondoltam, ha már francia a festék is… 🙂 Az egyik festményt itt láthatod a Pont Alexandre-III-ról.

Akvarell_ Sennelier

Tapasztalatok

Oldódás

Személyes tapasztalatom alapján a Winsor&Newton lassan, a Petersburg gyorsan, a Van Gogh és a Sennelier pedig még gyorsabban oldódik, ha víz éri. Azt, hogy ez hátrány, vagy előny, mindenki döntse el maga. 🙂

Összemosás, rétegezés

Úgy gondolom, ha szín összemosásról van szó, akkor az orosz Petersburg nyert. Ha szín egymásra építésről, akkor az angol Cotman és a francia Sennelier.

Javítás

Még egy fontos dologról szeretnék írni. Melyik típusú festéket lehet könnyen visszaszedni a papírról? Úgy vettem észre, hogy a Winsor&Newton jön le a legnehezebben, ha javításról van szó.

Terülés

Melyik terül leggyorsabban szét a vizes papíron? A Sennelier! A legkevésbé pedig a Petersburg amin igencsak meglepődtem. Ehhez egy kis videót is csatoltam, hogy jobban szemléltessem, miről van szó:

Posted on Hozzászólás most!

A szem színezése lépésről lépésre

A szem rajzolása, színezése

A szem az arc egy nagyon meghatározó része, és a metakommunikáció egyik legfontosabb eszköze. Tekintetünkkel ki tudjuk fejezni érzelmeinket, pillanatnyi állapotunkat, mint az öröm, a meglepettség, a félelem, a szomorúság, a harag, az undor és az érdeklődés. A realisztikus szem színezése/rajzolása kihívás tud lenni, mert olyan részletekre kell összetetten figyelnünk, mint a szem görbületeinek térbeli ábrázolása, a különböző átlátszó és tömör anyagokra eső fények megjelenése, a szempillák vonalvezetése, az írisz színvilága, és mindezt úgy, hogy akár hangulatot is ki tudjunk fejezni a kész ábránkkal. De, ha türelmesek vagyunk és figyelünk az apró részletekre is, játszva elsajátíthatjuk a szem színezésének technikáját. A végeredmény már az első próbálkozás esetén is nagyon látványos lesz. Ismerkedjünk meg a részletekkel!

A szem felépítése, amelyre színezés/rajzolás során figyelnünk kell:

A szem felépítése, rajzolása

A szem színe:

Ínhártya és szaruhártya színe: A szemnek ezt a két részét ábránkon nem tudjuk külön ábrázolni, ezért együtt kezeljük. Az ínhártya fehéres színét a kollagén rostoknak köszönheti, de ábránkon a szem ezen részét sose fogjuk fehéren hagyni. Mindig lesz egy finom sárga-, lila-, kék-, szürke árnyalata, benne hajszálvékony piros vérerekkel. A szaruhártya átlátszó felületű, ezért a rá eső fény könnyen és látványosan megcsillan rajta, illetve a körülötte lévő tárgyak visszatükröződhetnek benne.

Szivárványhártya (írisz) színe: hivatalosan 6 szemszínt különböztetünk meg: kék, barna, zöld, szürke, arany, albínó. (Bár sokan emlegetnek még türkíz, narancssárga, lila, fekete és vörös szemszíneket is.)

De ha az írisz színezéséhez csak egyetlen színt használunk, a végeredmény egy mesterséges pillantás lesz. Közelebbről megvizsgálva egy szem színét (akár a sajátunkét), észrevehetjük, hogy ugyan van egy domináns árnyalata, mint pl. a kék, zöld, barna, de sosem teljesen egyszínű. Társulnak hozzá még különböző színárnyalatú pigmentsejtek és különböző mintájú redők is. A domináns barna írisz gyakran tartalmaz sárga, narancs, vörös és zöld árnyaltokat, a kék szemek barnát, türkízt, zöldet és szürkét, a zöld szemek pedig sárgát, barnát, narancsot, szürkét és kéket.

Szemszínek

A leggyakoribb szemárnyalatok:

  • Kék szem esetén: szürkés-, ezüstös-, világos/baba -, óceán-, acél- és zafír kék.
  • Zöld szem esetén: fű-, olíva-, smaragd-, szürkés, barnás zöld.
  • Barna szem esetén: rozsdás-, vöröses-, dió-, mogyoró-, méz/arany barna.

A szem többi részei, mint pl. a könnytó és a szemzugok hús színűek, enyhe vöröses/rózsaszínes árnyalattal. Mivel folyadék borítja őket, ezért a fény itt is finoman megcsillan.

A szem többi részének színezéséhez (a pillákon kívül) az arc bőrének árnyalatait használjuk. A szempillák sötétbarnák, szinte már fekete árnyalatúak, de a hajnak megfelelően lehetnek szőke vagy vörös színűek is.

Az írisz árnyékolása

A szemben megcsillanó fény és visszatükröződés a szaruhártya áttetszőségének köszönhető. Képzeljünk el egy homorú színes kör alakú lemezt, amit egy szorosan előtte lévő domború üvegbúra fed le és ez által egy gömböt alkotnak. Árnyékolása tehát a színes üveggömbökéhez hasonlít.

Az írisz árnyékolása

A fény a szem fehér részeire is eshet, ezért a csúcsfényt mindig fehéren hagyjuk a szem fehér részeit pedig finoman árnyaljuk. A szem nedvessége miatt egyszerre több helyen is megjelenhet csúcsfény. Minél több és erősebb fény éri a szemet, a pupilla annál kisebb lesz, és minél kevesebb/kisebb fény éri, annál nagyobb. Ezért olyan képeknél, ahol a pupilla kitágult, nem érdemes sok és nagyfelületű csúcsfényt használni mert zavaró lehet a végeredménykor.

Egy nagyon egyszerű, de annál látványosabb szem színezési technikát hoztam ma nektek. A következőkben egy zöldesbarna árnyalatú szemet fogunk színezni.

Kövesd a lépéseket:

(A szem megrajzolásával, illetve a szempilla rajzolásának részleteivel külön most nem foglalkozunk, ha azok megrajzolásának technikáját szeretnéd elsajátítani, ajánlom számodra Ági „Így rajzold meg a tökéletesen élethű szemet” című cikkét)

Használt eszközök: Faber-Castell Polychromos színesceruza, Derwent elektromos hegyező

Írisz színei

Válasszuk ki az írisz színezéséhez használni kívánt színeket. Segédletként használhatsz hozzá egy szemről készült jóminőségű fotót is (2MP-4MP). Győződj meg róla, hogy a kiválasztott színeid megfelelnek a referenciaképed színárnyalatainak. (További írisz színkombinációkat és egy színezhető szem vázlatképet segédletként a cikk végén találsz.)

A szem színezése lépésről-lépésrse

1. Kezdjük a színezést a pupilla feketére színezésével. Fontos, hogy a szembe érkező fény helyét hagyjuk fehéren. (Polychromos 199) Az apró részleteknél mindig hegyes ceruzákkal dolgozzunk, ehhez ajánlom a Derwent elektromos hegyezőjét.

Szem rajzolás

2. A választott domináns szín (jelen esetben a zöld) legvilágosabb árnyalatával finoman árnyékoljuk az íriszt a fent tanultak alapján. (Polychromos 172)

Szem rajzolás

3. Világoskrém színnel színezzük át az írisz világosabb részét, mossuk össze a már felvitt világoszöld árnyalattal. Ezzel előalapoztuk a szemet. (Polychromos 102)

4. Az íriszhez használni kívánt legsötétebb zöld (Polychromos 278) és barna (Polychromos177) színnel rajzoljuk körül az írisz külső és belső peremét vastagon és rajzoljunk hozzá mintázatot. Fontos a hegyes ceruza használata, illetve, hogy a mintázatokat sugárirányba kintről befelé, illetve bentről kifelé haladva rajzoljuk és színezzük.

Szem rajzolás

5. Középzöld színnel ismételten árnyékoljuk finoman az írisz teljes felületét a 2. pont alapján, és tompítsuk az éles vonalú mintázatokat. (Polychromos 165)

6. Az írisz külső pereme és a pupilla közé élénk sárgásbarna ceruzával rajzoljunk fodros kör mintázatot. (Polychromos 268)

Szem rajzolás

7. Az Így kapott gyűrű belsejét világosbarnával színezzük ki. (Polychromos 182)

8. Sötét szürkésbarna ceruzával árnyaljuk a szaruhártya árnyékos részeit és az írisz azon részét, amely a felső szeméj takarásába esik. (Polychromos 175) Fekete szín használata a szem színezésekor (a pupillán és szempillán kívül) tilos, ha csak nem szeretnénk, hogy a kész kép mű hatást keltsen.

Szem rajzolás

9. Világosszürke ceruzával finoman árnyékoljuk tovább a szaruhártya felső részét és a külső szemzugot. (Polychromos. 272)

10. Adjunk kevés színt a szaruhártya felső részének és a külső szemzugnak világoskék színnel (Polychromos 146), a szaruhártya alsó részének pedig világos krémszínt. (Polychromos 103)

Szem rajzolás

11. A könnytó kialakításához használjunk sötét (már-már pink Polychromos 130) és közepes bőrszíneket (Polychromos 189). Mivel ez a rész nedves, ezért néhol hagyjunk ki fehér foltokat a fényeknek. Ugyanezekkel a színekkel néhány halvány, vékony hajszáleret is rajzolhatunk a szaruhártya külső- és belső szemzugába. A belső szemzug és az alsó/felső szemhéj peremét színezzük világos bőrszínűre Polychromos 132). A szem környékén lévő bőr színezéséhez használt színek: (Polychromos 132, 130, 189, 191) (A technikát lásd a bőrszínezős cikksorozat 2. részében!)

12. Árnyékoljuk sötétbarna színesceruzákkal a szem következő részeit a képen látható módon: mélyítővonal, szemhéj, szemöldökcsont, a könnytó mélyen ülő pontjai, a szaruhártya felső pereme és a külső szemzug árnyékos részét. (Polychromos 175 és 177)

Szem rajzolás
13. Hegyes, sötét, élénk hússzínnel húzzuk ki az alsó szemhéj peremvonalát különösen a külső szemzug pereménél, valamint a belső szemzugnál és a könnytó sötétebb részein. (Polychromos 131)

14. Utolsó lépésként sötétbarna és fekete hegyes ceruzával rajzoljuk meg a szempillákat (Polychromos 177 és 199). Közepes szürkével néhány szempilla árnyékát is berajzolhatjuk (Polychromos 274). Fekete ceruzával a szempilla enyhe tükröződését ábrázoljuk a szaruhártyán, az íriszen és olykor a fénypontban is (Polychromos 199). Ha további fényeket, megcsillanásokat szeretnénk a szembe rajzolni, használjunk pl. fehér zselés filcet.

A szem rajzolása, színezése

Ezzel el is készültünk a zöldesbarna színű szemünk színezésével. Remélem hasznosnak és használhatónak találtad a leírást és megpróbálkozol a szem színezésével. ?

Mindenkinek élménygazdag színezést kívánok!

Szem rajzolás

További írisz színkombinációk:

Posted on Hozzászólás most!

Akvarellfestés lépésről lépésre – anyák napi virágkoszorú

Vendég cikkírónk Imelda, az Imelda Green’s honlap szerzője egy nagyon kedves témát dolgoz fel cikkében és ad ötletet ahhoz, hogy hogyan lepd meg anyukádat a közelgő anyaknápja alkalmából. Hasonlóan szuper ötletekért érdemes rendszeresen ellátogatnod Imelda oldalára és követni őt az Instagram- és a Facebook oldalán.

Át is adjuk a szót Imeldának, fogadjátok szeretettel a cikkét!

Anyák napja

Emlékszel még azokra az időkre, amikor anyák napján valami kézzel készült alkotással lepted meg anyukádat? Ha a bajszod alatt mosolyogva megállapítottad, hogy ezek az idők már elmúltak, akkor most meg fogsz lepődni. Egy ilyen virágkoszorú készítéséhez nem kell semmilyen különleges tehetség, könnyen, gyorsan elkészítheted, csupán az alábbi lépéseket kell követned.

Amire szükséged lesz

 

akvarellpapír (én 300 g/m2-es A5-ös lapot használtam)
akvarell vagy anilines vízfesték
Finetec Pearlcolors – arany akvarellfesték
– egy vékony (2-4) és egy nagyon vékony ecset (0-2)
– keverőpaletta (ehhez használhatsz tányért, maradék csempét, vagy erre a célra készült palettát)
– víz
– rongy vagy papír zsebkendő
– ceruza, radír
körző vagy egy megfelelő méretű pohár

Lépésről lépésre

1. lépés – készíts ceruzavázlatot a koszorúról

Egy koszorú első lépéseként rajzolj egy kört a papírod közepére. Ehhez használhatsz egy megfelelő méretű kerek edényt, vagy körzőt.


Tipp: ha érzékeny vagy a szimmetriára, akkor húzd be vonalzóval a papír átlóit, ezek kiadják a lap középpontját, ahova leszúrhatod a körző hegyét. Nem kell a teljes átlót meghúznod, elég, ha a papír közepén lesz egy x, így kevesebbet kell később radíroznod.
Ha megvan, oszd fel a kört 5 (nagyjából) egyenlő részre. Ezekre a pontokra kerülnek majd a virágok. Nem kell méricskélned, végül is a természetben is ritkán találsz tökéletes egyenlőséget vagy szimmetriát.

Rajzold meg a virágokat, azaz néhány kisebb kört. Egy-egy ponton lehet 2-3-4 virág, amik akár egymásra is lóghatnak. Csak bátran!
A virágok után következhetnek a levelek. Azokkal kezdd, amik kis bimbók alól kilógnak, így utána már csak a virágcsomók közti teret kell kitöltened. A levelek formája teljesen rajtad áll, de ha inspirációra van szükséged, nézz körül itt.


Dolgozz minél halványabban, ugyanis az akvarell és a grafit viszonya nem egészen egyértelmű. Ha bizonyos típusú akvarellel festesz, akkor a festék felvitele után már nem tudod leradírozni az alatta lévő grafitot. Ezt mindenképpen próbáld ki egy külön lapon, mielőtt nekiállsz, ha pedig úgy látod, hogy nehezen tudod visszaszedni a grafitrajzot, külön figyelj arra, hogy halvány vonalakat húzz.

2. lépés – fesd meg az első réteget

Megint a virágokkal kezdünk. Keverj ki egy kéket (vagy rózsaszínt, sárgát, amilyen színű virágot szeretnél a koszorúdon látni), és fesd ki a kis köröket, aztán folytasd a levelekkel. Próbálj viszonylag világosan dolgozni, így még marad hova sötétítened, amikor árnyékolod őket. Igyekezz mindig kevert színeket használni, a közvetlenül a tubusból származó színek általában túl élénkek és giccses hatást kelthetnek.
A kék virágokhoz ezeket a színeket kevertem: hideg kék, lila, barna


A levelekhez: hideg kék, barna, meleg zöld, sárga (különböző arányokban keverve különböző zöldeket eredményez)


Tipp: mielőtt egymással érintkező felületeket festenél, mindig várd meg, amíg az egyik felület megszárad, mielőtt nekiesnél a másiknak. Ha 2 különböző színű felületről van szó (pl. kék virág és zöld levél találkozása), akkor ez megakadályozza a színek összefolyását, ha pedig azonos színek érintkeznek (2 kék virág), akkor szebb kontraszt alakul ki a 2 felület között.

3. lépés – radírozd le a vázlatot és árnyékolj

Most már nincs szükséged a vázlatodra, úgyhogy ess neki egy radírral – csak arra figyelj, hogy minden festett felületed száraz legyen, különben csúnyán szétkenheted a munkád, és a papír felülete is sérülhet.

Az árnyékoláshoz hasonló színekre lesz szükséged, mint az alapréteg felvitelénél, csak sötétebb árnyalatban. Ne ess pánikba, ha nem sikerül ugyanazokat a színeket reprodukálnod, ettől csak érdekesebb lesz a végeredmény!Az árnyékolás általában két felület találkozásánál látványos: mindig el kell döntened, hogy a két felület közül melyik lesz a sötétebb. Ezt kell árnyékolnod, ez pedig kiemeli a mellette lévő világos felületet.

Egy virágcsomó esetén általában a legfelső virág vet árnyékot az alatta lévőkre, így azokat árnyékold: keverd ki a sötétebb kéket, majd fess egy vastagabb vonalat a bogyók találkozásához.

Tipp: az elmosott széleket úgy érheted el, hogy közvetlenül a vonal felfestése után kimosod ez ecsetedet, megtörlöd papírtörlővel, és a száraz ecsettel elmosod a vonal egyik szélét. Vigyázz, ez csak akkor működik, ha a vonalad még nedves, amikor hozzányúlsz a száraz ecsettel.

Ugyanezzel a módszerrel árnyékold a virágok alatti leveleket. Ezen a koszorún a többi levél annyira kicsi, hogy nem lenne látványos az árnyékolás, de ha nagyobb méretben dolgozol, ezeket is árnyékolhatod, ezzel kicsit kiemeled a képet a síkból.

4. lépés – a koszorú utolsó simításai

A kis bimbók középpontjához a már kikevert sötétebb kéket használhatod: fess egy kis háromszöget a kék bogyóra, majd az egyik oldalát mosd el a már említett módszerrel. Ezek adják ki a virágok középpontját. Utolsó lépésként még néhány főeret festhetsz a nagyobb leveleknek a már kikevert sötétebb zölddel.


5. lépés – felirat és aranyozás

Ha nagyon profi vagy kalligráfiában, akkor akár előrajzolás nélkül is nekiállhatsz a betűrajzolásnak, ha nem, akkor ismét vedd elő a ceruzát. A Finetec Pearlcolors olyan arany festék, amit nyugodtan radírozhatsz, nem fog veszteni a csillogásából.


Hogy az arany a koszorún is visszaköszönjön, néhány bibét is festhetsz vele a virágaidnak.


Ezekkel az utolsó vonásokkal el is készült az alkotásod. Ha más felirattal, más alkalomra használod fel, akkor is garantált a siker, ha pedig anyukádnak szánod, valószínűleg neki sem csak a nosztalgia csal majd mosolyt az arcára.

[jaw_panel_box title=”” message_style=”info”]Köszönjük Imeldának ezt a csodás útmutató cikket! Ha neked is tetszett, kövesd őt: olvasd a blogját, kedveld Facebook-oldalát és kövesd az Instagramját![/jaw_panel_box]

Posted on Hozzászólás most!

Hogyan színezz emberi bőrt? 2. rész: Az arcbőr színezése

Elérkeztünk az emberi bőr színezésének 2. részéhez (az 1. részben a színválasztásról volt szó), amelyből megtudhatod, milyen technikával lehet a legegyszerűbben egymásra építeni a különböző színárnyalatokat. Átnézzük, hogy miként jelenik meg az árnyék az arcon, ha a fény különböző irányból érkezik, és nyomon követjük, miként alakul át egy vázlatrajz színes emberi arccá. Tarts velem! 🙂

A színek egymásra építésének technikája

A bőr színezésének kulcsa a finom rétegek egymásra halmozása. Bemutatok három technikát ehhez:

  1. Keresztvonalkázás: Ezzel a technikával egyenletes tónust hozhatunk létre. Erre akkor van szükség, ha nagyobb felületet szeretnénk egységes színűre színezni. Ez történhet 1 ceruzával vagy több ceruzával is. Ha 1 ceruzát használsz, nincs más teendőd, mint követni a képen látható 1. minta alapján a lépéseket. Ha még egy színt szeretnél hozzáadni a felülethez, csak meg kell ismételned az 1. folyamatot a már kész színfelületen.
  2. Elhalványulás: Minél erősebben nyomjuk a papírhoz a ceruzát, annál sötétebb lesz a tónus. A nyomás folyamatos csökkentésével szép átmenetet kapunk akár egy darab ceruza használatával is. Ha egy kész alapszínre használjuk ezt a 2. technikát, akkor két szín szép átmenetét kapjuk végeredményként (Lásd 1 + 2 =). Természetesen ez a folyamat több árnyalattal is megismételhető.
  3. Körkörös mozdulatok: Szintén egységes színréteget hozhatunk vele létre, színátmenet is könnyen kialakítható a 3. technikával, de ez a mozdulatsor a színek összemosásában és a pigmentek papírba masszírozásában is a segítségünkre lesz összemosó (blender) ceruza helyett. A lényege, hogy mindig egyenletes nyomással, a ceruza felemelése nélkül, apró körkörös mozdulatokkal dolgozzuk a már felvitt színeket a papírba.

Arcbőr színezése - technikák

Fontos, hogy bőr színezésekor minden egyes réteget nagyon finoman/vékonyan vigyünk fel egymásra!

Természetesen még számtalan technika létezik a színek felvitelére, egymásra építésére és összemosására, de a bőr színezéséhez a fenti technikákat (1, 2, 3) fogom most alkalmazni.

Az arc árnyékolása

A bőr sötét részein fontos, hogy kerüljük a fekete árnyalatokat. Ez a szín bőr esetén nem túl életszerű árnyalat, ezért az árnyékok kialakításához használjunk helyette pl.

  • Barna vagy barnásvörös árnyalatokat,
  • Bíborvörös és zöld keverékét,
  • Ciánkék és narancsvörös keverékét, vagy
  • Sárga és lila/kék árnyalatok keverékét.

Ezek a színek szépen össze fognak mosódni az alap bőrszínekkel és természetes barna/szürke árnyékot fognak eredményezni.

A bőr világos részei sosem teljesen fehérek. A bőrnek mindig van egy alapszíne erős megvilágítás esetén is a ráncok és pórusok miatt. Az arc legvilágosabb része lehet világos rózsaszín, világossárga, világosbarna vagy világos barack árnyalatú.

Az arc árnyéka folyamatosan a színek egymásra építésével alakul ki, és nem utolsó mozdulatként visszük azt fel.

Az alábbi képen figyeld meg az arc sötét és világos részeit a különböző irányból érkező fény esetén. Ezt a táblázatot segédletként is használhatod, ha arcot színezel.

Arcbőr árnyékolása

 

Arckép színezése

A színezéshez Faber-Castell Polychromos színes ceruzákat használtam.

1. lépés: Világos rózsaszín vagy világos barack ceruzával vigyünk fel egy finom réteget az arc teljes felületére (1. technika). Az árnyéksablonból válasszuk ki a számunkra tetsző mintát (én a bal felső mintát választottam) és annak megfelelően vigyünk fel az arcra még egy réteget világos ceruzával (2. technika). Már az elején elkezdjük kialakítani az árnyékos részeket. (Szín: FC Polychromos 132 – Light Flesh)

2. lépés: Világosbarna ceruzával finoman menjünk át az imént kialakított árnyékos rétegen (2. technika). Tegyük sötétebbé, kontúrosabbá az arc vonásait. Pl. orr, szem, száj, ráncok, mélyen ülő részek, ahova a fény alig jut el. Az árnyékos részek mellett itt már az arc vonásai is kezdenek megjelenni. (Szín: FC Polychromos 182 – Brown ochre)

3. lépés: Hasonlóan az előző ponthoz, középbarna árnyalatot vigyünk fel az árnyékos részekre (2. technika). Figyeljünk arra, hogy ez a szín ne lógjon túl a világosbarna árnyalaton. Legyen meg a rózsaszín-világosbarna-középbarna színátmenet. (Szín: FC Polychromos 179 – Bistre)

Arckép színezése 1-3. lépés

4. lépés: Elkezdjük az arcot pirosítani. Világos barnás-rózsaszín árnyalattal finoman dolgozzuk össze az eddig kialakított rétegeket (2. technika). Haladjunk a sötét részek felől a világos részek irányába egyre kisebb nyomást gyakorolva a ceruzával a papírra, de az arc legvilágosabb részeire ne színezzünk rá. Ezzel tompítjuk a kontrasztos részeket. (Szín: FC Polychromos 189 – Cinnamon)

5. lépés: Vöröses-rózsaszín árnyalattal adjunk egy kis arcpírt az arccsontnak, illetve a nagyon mélyen ülő részeknek (szemzug, orrtő) és a mély árnyékos részeknek (a homlok és az áll alatti árnyékos részek) (2. technika). Mivel ez a szín nagyon élénk, ezért csak finom réteget vigyünk fel vele. (Szín: FC Polychromos 191 – Pompeian red)

6. lépés: Tompítsuk a piros árnyalatot és kontrasztot közepes hússzínnel. Haladjunk a sötét részek felől a világos részek irányába egyre kisebb nyomást gyakorolva a ceruzával a papírra. A legvilágosabb részekre továbbra se színezzünk rá (2. technika). Ne ijedjünk meg, ha túl pirosnak látjuk az ábránkat. (Szín: FC Polychromos 131 – Medium flesh)

Arckép színezése, 4-6. lépés

7. lépés: Sötétbarna ceruzával ismét finoman színezzük át az árnyékos részeket. Itt használjuk újra az árnyéksablont, ha szükséges (2. technika). (Szín: FC Polychromos 177 – Walnut brown)

8. lépés: Lila szín használatával finoman mossuk össze a sötétbarna és a vöröses-rózsaszín árnyalatokat. Így az élénk árnyalatokat tompítjuk (lehűtjük). A bőrszín természetesebbé válik (2. technika). (Szín: FC Polychromos 138 – Violet.)

9. lépés: Utolsó lépésként világos krém vagy barack árnyalattal dolgozzuk össze finoman az arc teljes felületét, kivéve a legsötétebb részeket (3. technika). (Szín: FC Polychromos 102 – Cream).

Arckép színezése, 7-9. lépés

Ha elkészülsz egy képpel érdemes kicsit pihentetni. Várj néhány órát/napot és ha újra rápillantasz, látni fogod az esetleges hibákat, látni fogod, hogy hol kell még sötétíteni vagy éppen világosítani. Az is bevált taktika, ha a színezés során többször a távolból szemléled a készülő képedet.

 

Ezzel az arcbőr színezésének a végére értünk, remélem tetszett a bemutatóm és kedvet kaptál a színezéséhez.

Mellékletként letöltheted az itt látható képemet kiszínezetlenül. Ezen bátran gyakorolhatsz vagy tesztelheted kreativitásodat! (A körvonalak halványak, így színezéskor szinte teljesen el is tűnnek.)

Köszönöm, hogy velem tartottál!

A sorozat 3. részében a szem és a száj színezése következik.

Posted on 2 hozzászólás

Akvarelltechnikák: ezekkel a trükkökkel dobd fel a festményeid

Akvarell festési technikák

Az akvarellben az a jó, hogy számos technika közül választhatsz, kialakíthatod a saját stílusodat; nem muszáj ragaszkodni azokhoz a színkeverési és színhasználati technikákhoz, amiket az interneten olvashatsz. A legjobb, ha mindent magad tapasztalsz meg. Ebben a cikkben különböző módszereket mutatok meg a vízfesték használatához. Ragadj ecsetet és tarts velem! 🙂

Előkészület

Az előrajzolás hasznos lehet, természetesen nem kötelező, de nagy segítség. Körvonalakkal rajzolj, azonban figyelj rá, hogy puha ceruzát válassz, mert a kemény karcolhatja a papírt és nyomot hagy a festésnél. Ha szeretnéd, hogy a festék száradása után látszódjon a ceruzavonal, akkor ne halványan rajzolj.

A festés alapja

Száraz alapon történő festéshez rétegenként viszem fel a színt a világosabbtól a sötétebb árnyalatokig. Miután megszáradt egy réteg, mindig újat festek fel. Az „egymásra építős“ módszernél a színek éles határvonallal különülnek el egymástól. Persze nincs előírva a színek rétegezése, ezért itt csak a képzeleted szabhat határt. 🙂

Nedves alapon történő festéshez enyhén vizezett papírra érintem a festékbe mártott ecsetet, így szétfut az akvarell. Nagyon szép lesz, színátmenetet és homályos hátteret is szépen létre lehet vele hozni. Előfordul, hogy pl. kéket viszek fel az üres papírra és mielőtt megszáradna, rácseppentem a rózsaszínt, tehát nem muszáj tiszta vízzel nedvesíteni a papírt. Ez az egyik kedvenc technikám, mert imádom, ahogyan a festék szétfut a papíron.

Technikák és trükkök

Akvarell festési technikák

A fények érzékeltetéséhez legtöbbször üresen hagyom a papír felületét, vagy fehér akrilt/zselés tollat használok. Egyébként vissza lehet szedni a festéket papírzsepivel is, illetve tiszta ecsettel. A fehér foltok kihagyására még alkalmas lehet a maszkoló folyadék használata bár én ritkán alkalmazom. A folyadék száradás után radírral könnyen eltávolítható. A megszáradt színt is lehet világosítani vizezett ecsettel, szivaccsal.

A lavírozás technika tulajdonképpen vegyíti a rajzolás és a festés elemeit. Természetesen olyan rajzeszközt válassz erre a célra, amit nem old fel a víz. Először felrajzolom a témát, majd elkezdem festeni. Egy idő után már felváltva rajzolok és festek.

Só használatával különböző effekteket lehet elérni. Miután festettél a papírra, szórhatsz rá egy kicsi sót, akkor is, ha már száradóban van, egész érdekes eredményekre számíthatsz. A só kristályok ugyanis magukba szívják a nedvességet. Ezek az érdekes mintázatok a hópelyheket juttatják az eszembe. 🙂

Fröcsköléssel is érhetsz el különleges mintákat, száraz illetve nedves papíron, fogkefével, vagy ecsettel. Amikor ecsettel fröcskölök, finoman ütögetem a kezemmel az ecset nyelét. A vízfestéket folyatni is lehet, iránya attól függ, merre döntöd el a papírt.

Akvarell festési technikák

Szárazecset technika alkalmazása során kevesebb vizet kell használni. Festeni nem csak ecsettel lehet; próbáld az ujjaddal, esetleg szivaccsal.

Ha szeretnél keretet adni a festménynek, festőszalaggal érdemes körberagasztani. Így szép fehér keretet kapsz, amennyiben az egyszerűséget kedveled, de használhatsz paszpartut is.

Ragadj ecsetet és haladj együtt a videóval, amelyben bemutatom a cikkben említett akvarell festési technikákat. 🙂

[jaw_y_video clip_id=”https://youtu.be/5Po9ExK_yRY” height=”400″ autohide=”2″ autoplay=”0″ loop=”0″ rel=”1″]