Posted on Hozzászólás most!

Így válassz akvarellpapírt!

Belefutottál már abba a problémába, hogy nem tudsz akvarellpapírt választani, mert túl nagy a választék? Ha a válaszod igen, akkor jó helyen jársz. Ebből a posztból kiderül, mi az a négy információ, amit a csomagoláson keresned kell, és amik segítenek a választásban.

Egyáltalán minek nekem akvarellpapír?

A válasz röviden: mert akvarellezni fogsz. Hosszabban pedig: ha ezzel a technikával dolgoznál, az akvarellpapír talán a legfontosabb alapanyag. Ezek a papírok úgy készülnek, hogy jól tudják kezelni a nagy mennyiségű vizet. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy a papír nem szívja fel azonnal a nedvességet, a víz megáll a lap tetején, ami lehetővé teszi, hogy a különböző akvarell effektekkel dolgozz.

Az első filter

Könnyen csökkentheted a választási paralízist azzal, ha szűkíted a kört. Első körben gondold át, milyen méretű lapra lesz szükséged. Ahogy egyre jobban elmerülsz a festésben, ki fog alakulni, hogy mi az a méret, ami a te kreativitásodhoz leginkább passzol. Ha csak most állsz neki, akkor az A5-A4 (vagy ezek közti) méret jó kiindulási alap lehet, mert ezek viszonylag jól kézreesnek, akár kicsiben, akár nagyban szeretsz dolgozni.

Egy másik lehetőség, hogy könnyíts a választáson, hogy tömbben, füzetben vagy külön lapokon szeretsz dolgozni. Van olyan, akinek egy sketchbook felkelti a szorongását, mert úgy érzi, minden oldalra valami csodásat kell festenie, ők jobban járnak az egyéni lapokkal vagy a kitéphető tömbbel. Ha szeretsz kültérben festeni, akkor egy spirálozott füzet vagy sketchbook lehet a te választásod, mert sokkal egyszerűbb sérülés nélkül szállítani.

Mi alapján válassz akvarellpapírt?

Amikor ott állsz a boltban a papíros polc előtt, mindig figyelned kell azokra az információkra is, amiket a csomagoláson feltüntetnek. Ezek közül ma négy fontosat emelünk ki. Ha ezeket nem találod, akkor érdemes gyanakodnod, hogy nem a legjobb minőségű papírral állsz szemben.

Ökölszabályként elmondható, hogy a művészellátók általában nem engednek be olyan papírt az üzletükbe, ami nem ellenőrzött helyről érkezik, ezért általában az olcsóbb felhozatalban is jó minőségű papírokba lehet botlani – de természetesen itt is akad kivétel.

Lássuk tehát, hogy milyen négy információt érdemes keresned az akvarellpapírokon!

1. A papír súlya, azaz gramm/m2

Az első és legfontosabb a papír súlya, ami azt mutatja meg, hogy mennyire vastag a papír. A papír vastagságát gramm/m2-ben mérik, az átlag akvarellpapírok 200-300 gramm között mozognak, (összehasonlításképp egy fénymásoló papír 80 grammos).

Akvarellpapír súlyának jelölése

Ez a tulajdonság azért fontos, mert minél vékonyabb egy papír, annál hajlamosabb arra, hogy meghullámosodjon festés közben, ami egyrészt nem szép, másrészt nem is praktikus, mert a kis mélyedésekben megállhat a víz és a vízzel együtt a festék is.

Akvarellpapírok 140 grammtól 1200 grammig találhatók a piacon, de a legelterjedtebb, és ár-érték arányban is a legjobb választás a 300 grammos papír. Lefelé még 200 grammig bátran elmehetsz, ez alatt már feszíteni kell a lapot, hogy ne legyen zavaróan hullámos.

2. A papír felülete, azaz hot press vagy cold press

A következő információ, amit keresni kell a csomagoláson az a hot press vagy cold press felirat. Ez a papír gyártására utal, tehát hogy melegen vagy hidegen préselt papírról van szó, ami a gyakorlatban a papír textúráját írja le. A hidegen préselt, tehát cold press papírok mind texturált felületűek, bár minden márkának más a mintázata. A melegen préselt, tehát hot press papírok sima felületűek, ebből a szempontból jobban hasonlítanak egy műszaki rajzlapra. Egyik variáció sem jobb, mint a másik, választani inkább aszerint érdemes, hogy milyen technikával dolgozol, és mi a cél a kész alkotással. A melegen préselt papírokon egy picit gyorsabban szárad a víz, és kevésbé alkalmasak a rétegzésre, viszont ha például kalligráfiával ötvöznéd az akvarellt, akkor jó választás lehet. Ha a cél a digitális felhasználás, akkor is gondolkodhatsz melegen préselt papírban, mert a szkennelt képen általában látszódik a papír textúrája (ez nem feltétlenül baj, csak jó tudni).

Akvarellpapír hot press vs. cold press

A texturált, hidegen préselt lapok rostjai közé mélyebben beszívódnak a pigmentek, ezért ha réteges képben gondolozol, és szeretnéd, hogy az egyes rétegek határvonalai látszódjanak, akkor a hidegen préselt lap jobb választás.

3. A papír összetétele

A harmadik fontos információ, amit egy akvarellpapíron keresni kell, a papír összetétele, tehát például 100% pamut, 25% pamut vagy 100% cellulóz. Az akvarellpapírok minőségét az összetételük írja le legjobban, és az árukat is ez befolyásolja leginkább. A 100% pamut papírok alapanyaga gyapotcellulóz, ami miatt sokkal strapabíróbbak és a sok vízzel is jobban viselkednek, mint a kevert, vagy teljesen facellulózból készült papírok. Ugyanakkor a 100% pamut papírok meglehetősen drágák, ezért ha kezdő vagy és sok papírt fogyasztasz gyakorlás közben, akkor a 25%-pamuttartalmú vagy 100% cellulóz papírokkal is bőven jól jársz – bár elképzelhető, hogy ezeken kicsit nehezebben tudsz egyenletes felületeket létrehozni.

Akvarellpapír összetételének jelölése

4. Acid-free, azaz savmentes papír

A negyedik fontos dolog, amit a csomagoláson keresni szoktam, hogy a papír savmentes legyen, ezt általában egy acid-free felirat jelzi. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy a papír idővel sem fog elsárgulni. A legtöbb művészpapírnál ez már alap elvárás, de azért ezt a kis jelet is érdemes mindig megkeresni a csomagoláson, mielőtt papírt veszel.

Savmentes akvarellpapír jelölés

Akvarellpapírok a gyakorlatban

Ha kíváncsi vagy, hogyan teljesítenek a különböző papírok a gyakorlatban, ezen a képen láthatod, hogyan viselkedik a festék egy 100% pamut Canson papíron, egy 25% pamut Fabriano lapon, egy 100% cellulóz Cansonon és egy ismeretlen eredetű, nem művészellátóból származó akvarellpapíron:

Akvarellfesték többféle akvarellpapíron

Ugyanezt alaposabban kifejtve ebben a videóban megnézheted:

Bővebben tanulhatsz az akvarellről a kezdő akvarell workshopunkon.

Posted on 5 hozzászólás

Akvarell és gouache: De mi is a különbség?!

De mi is a különbség?!

Az évek óta egyre nagyobb népszerűségnek örvendő akvarell-technika mellett a közelmúltban újra felkapottá vált egy méltatlanul elfeledett vízfestéses eljárás: gouache. Testes, élénk, matt és egyenletes színeivel nem csak kiegészítője, méltó vetélytársa is lehet a „bejáratott” akvarellnek. Első, bemutatkozó cikkemben különbségeiket illetve hasonlóságaikat szeretném Nektek bemutatni.

Mindezek előtt azonban szeretném felhívni a figyelmetek arra, sem a gouache, sem az akvarell nem tempera! Sajnos a gyártók körében viszonylag gyakran előfordul, hogy mindkét, sőt akár a rossz elnevezést tüntetik fel a termékeiken. A tempera azonban egy olyan festékanyag, ahol a hordozó egy emulzió, tehát vizes és olajos anyagok keveréke. Ez száradás után már nem oldható vízzel. Tehát a temperafestés alapjaiban véve különbözik az akvarell illetve gouache technikától, mert ezeknél a festékanyag száradás után visszaoldható marad.

Az akvarell:

Tiszta, világos,szinte vibráló élénkségű színek – ezek egy igazán jó akvarellkép jellemzői. Ezt annak köszönheti, hogy lényegében egy lazúr-technika, tehát a festék összetétele megengedi, hogy átlátszó, áttetsző rétegekben vigyük fel.

Alapvetően az akvarellfesték egy vagy több, mikroszkopikus szemcsékből álló pigment keveréke festékhordozó anyaggal. Ez a hordozó olyan összetételű, hogy képes szuszpenzióban tartani a pigmentszemcséket, ezáltal ecsettel felvihetőek a papírra, melynek felületén megkötnek.

A hordozó összetevői a következők:

  • Kötőanyag: Tradicionálisan gumiarábikum. Néhány gyártó ezt az akácia fák nedvéből nyert természetes anyagot szintetikus anyagokkal helyettesíti. Ezekből is kiváló festéket lehet készíteni, és megvannak a maguk előnyei.
  • Lágyító: Általában glicerin. Ez a gumiarábikumot hivatott puhítani, illetve segít elérni, hogy vízzel visszaoldható legyen.
  • Nedvesítő anyag: Tradicionálisan cukorszirup vagy méz. Manapság olcsó kukoricaszirup, mely abban segít, hogy a festéknek jobb legyen a vízmegtartó képessége.
  • Feltöltő anyag: főleg dextrin, ez sűríti a festéket, a szín észrevehető változása nélkül.
  • További adalékanyagok: Arra szolgálnak, hogy könnyebb, gyorsabb legyen a festék tömeggyártása. Továbbá tartósító és gombaölő szerek, melyek megakadályozzák a penész illetve baktériumok megtelepedését.
  • Végül a víz: Ebben a fenti anyagok oldódnak és elegyednek, ez segít a papírra hordásban, majd munkája végeztével elpárolog.

A gouache:

A gouache, ha csak összetételét nézzük, nem sokban különbözik az akvarellnél leírtaktól. Viszont a gouache-képek matt, egyenletes, cseppet sem átlátszó felületeinek, melyek szintén vibrálóak és szín-telítettek, megvan a maguk titka.

A gouache festék tradicionálisan úgy áll elő, hogy az akvarell receptje kiegészül egy opak, tehát fedő fehér pigmenttel. Ennek hozzáadásával lesz átlátszatlan és fedő maga a festékanyag is. Ez az anyag a történelem során sokat változott. Kezdetben hegyi krétát (kalcium-karbonát) illetve súlypátot (bárium-szulfát) használtak. Ezt később felváltotta a cinkfehér finomabb, sűrűbb változata, a kínai fehér. Ma már a legjobban fedő, legtisztább színeket a titánfehérrel lehet elérni.

Emellett vannak egyéb, egy kicsit más technológiával készülő gouache, illetve annak funkciójával megegyező festékanyagok. Több gyártó gouache termékeiben például nem fehér pigment hozzáadásával, hanem a színpigment tartalom megnövelésével érik el ugyanazt a fedőhatást. Ez erősebb színintenzitást, és jobban kontrollálható fedőerőt eredményez.  Van olyan recept is, ahol a kötőanyag helyét veszi át a dextrin, ezért a kész festék krémesebb állagú lesz. Illetve ide sorolhatóak még a poster color festékek. Ezek működésükben teljesen hasonlóak, viszont általában a felhasznált pigmentek kevésbé idő- és fényállóak. Ugyanis ezt a festéktípust az animációs illetve képregény iparban főleg reprodukciós célokra használják fel, tehát csak néhány alkalommal készül róluk szkennelt kép vagy fotó.

Együtt, és egymás mellett

A fentiekből kiindulva mondhatjuk azt is, hogy a gouache olyan akvarellfesték, ami fedő, és nem pedig átlátszó. Mivel alapanyagaik vagy megegyeznek, vagy nagyon hasonlóak, kiválóan keverhető a két festékanyag.  Így, ha egyenlőre csak akvarellfestékeitek vannak, akkor is ki tudjátok próbálni a gouache-t mint technikát. Elég csupán egy tubus titánfehér festékbe beruházni, és, ha ezzel keveritek akvarelljeiteket, teljesen hasonló fedő hatást tudtok elérni. De érdemes kipróbálni a tiszta gouache-festést is. Szép, egyenletes, matt felületek létrehozásán kívül, mivel fedő rétegeket tudunk egymásra festeni, szinte bármeddig dolgozható, alakítható a kép. Arra kell csupán odafigyelni, hogy először vizesebb, vékonyabb rétegeket, majd vastagabbakat vigyünk fel, ugyanis ha túl nedves a felső réteg, akkor feloldhatja az alatta lévőt.

Remélem ezzel a rövid összefoglalóval sikerült kedvet csinálnom Nektek a gouache-hoz, amihez folyamatosan bővülő kínálatunkban egyre több eszközt találhattok. A z illusztrációk készítéséhez webshopban is elérhető Talens Art Creation gouache illetve akvarell festékeket használtam fel. Ezek nagyon jó minőségű, kezdőknek kiváló termékek, jó ár érték aránnyal. Mindezt megtámogatjátok egy Fabriano akvarelltömbbel és néhány Da Vinci ecsettel, és mindenetek meglesz, hogy hozzálássatok az alkotáshoz!

Posted on 3 hozzászólás

Hogyan válassz fekete tűfilcet: 11 filc tesztje

Fekete tűfilcek tesztje

Talán nem túlzást azt mondanom, hogy a tűfilc egy alap eszközzé vált a művészvilágban. Nem is csoda, hiszen nagyon sokoldalú, egyszerűen kezelhető. A műszaki rajzoktól az akvarell képeken át egészen a mindennapi jegyzetelésig elég a megfelelő tűfilc a kezedben, és a végeredmény biztosan nem okoz csalódást. De hogyan válasszuk ki a számunkra ideális tűfilcet a rengeteg közül, mi a különbség köztük, melyik a legjobb? Ebben a cikkben segítünk választ találni a kérdésekre, de aki csak teheti, látogasson el hozzánk, a Rajzshop üzetébe, hiszen érdemes kipróbálni személyesen is őket.

11 fekete tűfilcet hoztam el nektek, hogy elvégezzek rajtuk néhány “tesztet” és megmutassam melyik miben jó. Mivel közülük néhányan nagyon eltérő tulajdonságokkal rendelkeznek, a cikk végén bár kiemelek párat, nem kifejezetten rangsorolni szeretném őket, csupán bemutatni, mit érdemes figyelembe venni, ha választás elé kerülünk.

Mi alapján válasszunk tűfilcet? Szempontok

A tinta

Szinte a legfontosabb tulajdonság, hiszen akárhogy is nézzük, sosem mindegy milyen tintát használunk. A műszaki tűfilcek általában víz alapú pigmenttintát rejtenek magukban. Amellett, hogy száradás után vízálló, a pigment és az oldószer tökéletes kölcsönhatása eredményeként inkább ‘megül’ a papír felületén, mintsem beszívódna a rostok közé. A legtöbb pigmenttinta fény- és időálló, így ha maradandó alkotásra vágyunk, mindenképp ezek közül válasszunk. Az úgynevezett ‘dye’ tinta homogén folyadék, jobban beivódik a papír belső szerkezetébe és nem vízálló. Ritkábban fordul elő, de fontos megemlítenünk az olaj alapú tintát is. Bár az egyszerű, vékony papírokon hamar átüt, különlegessége, hogy akár fényesebb, üveges felületre is nagyon jól tapad, fényképekre például a legjobb választás lehet.

A tintán múlik szinte minden (és persze a papíron), amit a teszt során néztem, mennyire üt át, mennyire fekete az a fekete, kibírja-e a radírozást fakulás nélkül, milyen hamar szárad, hogyan viselkedik különböző médiummokkal.

A hegy mérete

Nem mindegy az sem, hogy milyen méretet választunk. Főleg a műszaki filcek körében válogathatunk az egészen vékonytól a vastag vonalakig, egyes márkák ecsetfilcet is kínálnak. A legfontosabb kérdés, mire használjuk majd a tűfilcet? A hajszálvékony filcekkel hihetetlen részletesen ki tudjuk dolgozni rajzainkat, akár miniatűr betűket is írhatunk velük, finom textúrákat adhatunk általuk az alkotásainkhoz. Ez a kategória körülbelül a 0,15-0,3 mm közötti méretet öleli fel. Ezekkel a filcekkel óvatosan dolgozzunk, lehetőleg csak sima papíron használjuk őket és ne nyomjuk a papírra, mert az tönkreteszi a hegyet. A közepes vastagág, 0,3-0,5 mm-ig, általában a legtöbbet használt méret. Ezeket már textúrált papíron is szépen használhatjuk, a hegy is kevésbé kényes, de fontos itt is, hogy kíméletesen bánjunk a tűfilcekkel. A legvastagabb méretek általában 0,5 és 1,2 mm között mozognak, ezekkel nagyon jó kontrasztot adhatunk a képregény, manga rajzunkhoz, használhatjuk körvonalakhoz, keretekhez.

Van néhány másodlagos szempont is, ami, bár kisebb mértékben, de szerepet játszik a választásban. Az egyik ilyen maga a toll kialakítása, design-ja, ez meghatározza, hogy mennyire lesz kényelmes a kezedben. A hegy anyagát szintén a kényelmes használat miatt érdemes megfigyelni. Nem szabad kihagynunk azt sem, hogy egyes tűfilcek több színben érhetők el, illetve az ár sem utolsó szempont.

Fekete tűfilcek tesztje

A teszt során kétféle papírt használtam. Az egyik egy 100 g/m2 hagyományos, savmentes papír sima felülettel, a másik pedig a Fabriano Watercolor 300 g/m2 textúrált papírja. A 11 tűfilc, amelyen elvégeztem a teszteket:

11 fekete tusfilc, kihúzó tesztje

Először azt figyeltem meg, mennyire kényelmesen tudok írni, firkálni az adott tűfilccel. Mindegyiket kipróbáltam egymás után sima és textúrált papíron is, majd egymáshoz viszonyítva 1-3-ig pontoztam őket, a három pipát nagyon kényelmes, kellemes használat után adtam.

Ezután megnéztem azt, hogy mennyire fekete a fekete tinta, szintén egymáshoz viszonyítva, 1-3-ig pontoztam a feketeséget, az igazán fekete tinták kapták a 3 pontokat.

A száradási időt az adta meg, hogy hány másodperc után tudtam végig húzni az ujjamat a tintát anélkül, hogy elmaszatoltam volna.

Ezután a radírtesztet is elvégeztem, ehhez mindegyik tűfilcnél két mintát színeztem be, az egyiket ‘kiradíroztam’ és összehasonlítottam, mennyit fakult a másik mintához képest.

Megnéztem azt is a vékonyabb lapon, hány réteg után üt át a tinta.

Ahhoz, hogy megtudjam, melyik tűfilc mennyire áll ellen a víznek, a szövegkiemelőnek illetve az alkoholos filcnek, először előrajzolt vonalakon teszteltem. A gyártók általában javasolják, hogy ha más eszközzel szeretnénk használni az adott filcet, hagyjuk neki elegendő száradási időt (sokak 24 órát tanácsolnak). Azonban nem hagyott nyugodni a kíváncsiság és megnéztem azt is, mit csinál a tinta, ha azonnal a rajzolás után viszem fel rá a többi médiumot. A Sakura Pigma Micron, a Pentel Pointliner és a Winsor&Newton Fineliner kivételével mindegyik tűfilc elmosódott, ha nem vártam megszáradni.

Az alábbi táblázat foglalja össze a teszt során kapott eredményeket:

Fekete tűfilc teszt eredmények sima lapon
Eredmények sima 100 grammos pontozott lapon
Fekete tűfilc teszt eredmények akvarellpapíron
Fekete tűfilcek teszteredményei 300 grammos akvarellpapíron

TOP 3 fekete tűfilc (legyen inkább 4)

Nem győzöm hangsúlyozni mennyire fontos, hogy ha csak teheted, próbálj ki valamennyi művészeszközt és a te stílusodhoz, szokásaidhoz, preferenciádhoz mérten válaszd ki azt, amelyikkel biztosan jól tudsz dolgozni, megfelel minden elvárásodnak.

Azonban mégis kiemelek 4 tűfilcet a 11 fent bemutatott közül. Egyrészt a személyes tapasztalataim és igényeim alapján, másrészt pedig azt vettem figyelembe, melyek azok a a filcek, amelyek a legtöbb téren helyt álltak. Íme a lista:

A legjobb fekete tűfilcek
Tesztünkön a legjobb eredményeket elért fekete tűfilcek / tusfilcek

Sakura Pigma Micron

Szinte természetes, hogy a topban szerepel. Az egyik legnépszerű műszaki tűfilc, profik és kezdők egyaránt szívesen használják. Letisztult design, kényelmes fogás. A toll hegye siklik a papíron, semmilyen karcolás érzetet nem ad, a tinta egyenletes marad a papíron. Száradás után (kb. 3 másodperc) szinte minden más médiummal rámehetünk. Szép, mélyfekete szín (legfeketébb a műszaki tűfilcek közül), bár a radírozás után kissé fakul. A papír jól bírja, 10 réteg után sem ütött át, a rétegek szépen egymásra vihetők. 0,03-astól 0,8-as méretig válogathatunk, összesen 5 színben elérhető nálunk.

Tombow Mono Drawing Pen

Ezzel a filccel még nem volt tapasztalatom, de örülök, hogy kipróbáltam. A Sakura Pigma Micron összes pozitív tulajdonságát hordozza, a kialakítása hasonló, így fogása már nem volt idegen a kezemnek. A tintája egy picit fakóbb volt, de radírozás után nem engedett annyit, mint előző társa. Hátrányaként talán csak annyit tudnék felhozni, hogy csupán 3 méretben és csak fekete színben kapható. Bullet Journalhez és akvarell képekhez is tökéletes.

Staedtler Pigment Liner

Szintén favorit, de kevesebbet használom, mint a Pigma Micront, textúrált akvarell papíron kicsit ‘akadozik’. Száradási ideje picivel hosszabb, közel 6 mp. Nagyon minimális fakulást vettem észre a radírozás után, ez egy nagyon jó pont. Szintén nagy előnye, hogy széles méretskálában mozoghatunk, készletekben különböző színek is elérhetők.

Faber-Castell Ecco Pigment

Szuper kényelmes, maga a toll teste is eltér a többitől, de a tinta is lágyabban folyik a papírra. Ez utóbbi a gyenge pontja is, mivel az előző három filccel szemben ez átütött a papíron, sőt, fel is szedett egy picit a papírból. Ez viszont csak a nyolcadik réteg után történt, szóval aggodalomra semmi ok.

Ez nem azt jelenti, hogy a maradék 7 filc a süllyesztőben végezte. Mindegyik kiemelkedik egy-egy (vagy több) tulajdonságában, de sajnos nem olyan sokoldalúak, mint a fent említett 4 társa.

A Winsor&Newton Fineliner kissé “száraznak érződik és radírozás után sokat fakul, csak úgy, mint a Pentel Pointliner. Ettől eltekintve minden más médiummal nagyon szépen együttműködtek, nem maszatolódtak és hamar száradtak. A Tombow MonoTwin kissé kakukktojás, az egyetlen olajalapú filc, ráadásul kétvégű. Szuper toll lehet a kreatívkodásra, de óvatosan vigyük fel a papírra, hamar átüt. A Faber-Castell Pitt Artist Pen szintén jól tűrte a vizet és az alkoholos markert, de a radírt annál kevésbé. A nem pigment tintás kategória győztese a Tombow TwinTone lett számomra, kétvégű, így tökéletes a jegyzeteléshez, rajzokhoz. Szinte azonnal szárad, ezért vonalzó mellett kifejezetten jól használható, és a legkevésbé üt át a papíron a Staedtler Triplushoz és a Stabilo Point 88-hoz képest. Az utóbbi kettő kényelmesebb volt akvarell papíron, de ha ezek közül választunk a vizes technikához, mindenképp festés után használjuk őket, mivel nem vízálló a tintájuk, ezzel szemben az alkoholos markert jól tűrték.

Posted on 1 hozzászólás

Így használd a Karin ecsetfilceket: 3 ötlet + review

(A következő cikk Bubán Brigi első vendégposztja a RajzShop blogján. Brigi Brisign név alatt alkot egyre több helyen látható kalligrafikus feliratokat, emellett rendszeresen tart a RajzShop üzletében ecsetfilces kalligráfia workshopot. Nézegesd munkáit az Instagramján, és láthatod, hogy érti a dolgát!)

Workshopjaimon mindig felhívom a figyelmet a gyakorlás fontosságára, ahogy arra is, hogy mennyire fontos az aktuális trendnek, az újításoknak a figyelemmel kísérése. Ahhoz, hogy maradandót alkothassunk – és ez a kalligráfiára különösen igaz –, elengedhetetlen, hogy naprakész technikákat és termékeket használjunk. Szerencsére rám nem igaz a suszter cipője esete, mert mindent, amit tanítok, azt pontosan úgy és olyan gyakorisággal alkalmazom én is. Enélkül nem lennék hiteles, ebben biztos vagyok.

Éppen ezért folyamatosan követem az újdonságokat, amiket azonnal ki is próbálok, amint lehetőségem adódik rá. Egyrészt tudnom kell, hogy beépíthetem-e adott terméket a munkámba, másrészt hogy a véleményalkotást konkrét tapasztalatokra tudjam alapozni. Egy ideje már figyeltem a Karin ecsetfilceit, és mindig is izgatott, hogy valóban ennyire egyszerűen össze lehet-e mosni a színeket, mint ahogy azt a megálmodói állítják.

Amint elérhetővé vált a rajzshop.hu oldalán, azonnal Brisign tesztnek vetettem alá és határozottan állíthatom, hogy a filc készítői bizony értenek a dolgukhoz!

Az első benyomások

Ami elsőre feltűnt, az a csomagolás. Ez ugyanis átlátszó, tisztán kivehető, mennyi tinta van benne, ami nagyon hasznos, ha épp egy nagyobb munkába kezdenénk, mert az semmiképpen sem jó, ha félúton egyszer csak a tinta hiánya az alkotás befejezésére kényszeríti az embert. Maga a filc egyébként a nagy ecsetfilcek közé tartozik, méretében a Tombow filcekre hasonlít, talán ahhoz képest egy kicsit kisebb a hegye. Apró betűket nem lehet tehát írni vele.

Karin Brushmarker PRO ecsetfilc

Amikor az első vonást meghúztam, azonnal tudtam, hogy miért olyan könnyű összemosni vele a színeket. Ez azért van, mert kifejezetten vizes festék van benne, oly mértékben nedves és úgy ereszti magából a színt, hogy azt még a papír is azonnal magába szívja. Ez az a tulajdonság, ami miatt gyerekjáték összemosni vele a színeket, mintha akvarellt festenék. Persze ennek megvan az ára is: gyorsan benedvesíti a papírt, hamar átüt rajta. Első körben egy sima papíron próbáltam, és valóban megszínezte az alatta lévő lapokat is. Erre tehát oda kell figyelni, viszont a végeredmény csodálatos. Mintha a színek új dimenzióba kerülnének, különösen akkor, ha nem hagyom az első vonást megszáradni a papíron, hanem rögtön rámegyek egy másik színnel. Eszméletlen a végeredmény.

Brushmarker PRO kétféle technikával tesztelve

Karin ecsetfilc teszt 1

A sima színeket egyébként első körben egy markertömbön próbáltam ki. Itt azt tapasztaltam, ha egy ponton sokáig tartom a filcet a papírra, akkor nagyon megszívja a festéket és kiszőrösödik. Ez annyira nem szép. Viszont mesébe illő hatása van annak, ha az első vonásra ugyanazzal a színnel újra rámegyek. Jól el lehet játszani vele, több szín, kevesebb szín, pöttyözés – mindegyik más szépséget eredményez.

Összemosás marker tömbön

Az első technikánál két színt használtam. Világoskékkel megírtam a szöveget, majd erre közvetlenül rámentem a rózsaszínnel, végül ismét a világoskékkel – így mostam össze a színeket, mindezt egy sima markerpapíron. Ennél a technikánál javaslom, hogy a színösszemosásokat betűnként végezzétek el, ne várjátok meg, amíg megszárad a tinta a papíron.

Karin ecsetfilc teszt 2

Összemosás akvarell papíron

A második technikánál ugyanúgy megírtam világoskékkel a szöveget, majd rámentem rózsaszínnel, de a színösszemosást víz és ecset segítségével oldottam meg. Ehhez mindenképpen akvarell papírt ajánlok. Ennél a technikánál nem kell lázasan betűnként összemosni a színeket, nyugodtan megvárhatjátok, amíg megszárad a tinta, hisz egy kis víz és ecset segítségével száradás után is fel lehet a szöveget élénkíteni. A színek ráadásul az akvarell papíron gyönyörűen összefolynak. Ugyan ez egy aprólékosabb, talán nehezebb eljárás, de a végeredmény mindenképpen magáért beszél.

Karin ecsetfilc teszt 3

És mi a helyzet a DecoBrush metálfényű ecsetfilcekkel?

Metál fényű ecsetfilceket nem nagyon lehet kapni, úgyhogy ezt is mindenképpen ki akartam próbálni. Nagyon fontos arra odafigyelni, hogy használat előtt ezeket jól fel kell rázni, ellenkező esetben a pigmentek kicsapódnak rajta. Ezt amúgy 4-5 betűnként érdemes megismételni, különben korántsem azt a végeredményt kapjuk, amire számítunk. A szöveg átlátszó lesz, ez pedig nem igazán látványos. A metál filcekre is jellemző, hogy bőségesen ereszti a tintát magából, extra erősen folyik. Sima papírból biztos, hogy hullámpapír lesz, célszerűbb tehát fotókartonra írni vele. Nekem amúgy a metál fekete lett a kedvencem, csodálatos csillogó pigmentek színesítik, kicsit ezüstös hatást eredményez, amikor száradni kezd. Összemosni viszont nem érdemes őket. Ugyan vízbázisúak, de nem keverednek jól a színek. Ja, és fél óra használat után mindenem tintás lett, szóval csak óvatosan 🙂

Összességében, szerintem csodálatosat lehet alkotni ezekkel a filcekkel. Akár a sima, akár a metál verziót használjuk, látványos végeredményre számíthatunk. Aki szereti ezt a watercolor stílust, annak kötelező néhányat beszerezni.

Posted on 1 hozzászólás

A nagy ecsetfilc összehasonlító teszt

Cikkemben a legnépszerűbb és szerintem a legjobb minőségű ecsetfilceket mutatom be és hasonlítom össze, hogy ezzel segítsek neked a legmegfelelőbb kiválasztásában. Szeretném kihangsúlyozni, hogy a bemutatott tollak mindegyike nagyon jó minőségű, de mindenkinek magának kell megtalálnia a saját írásstílushoz leginkább megfelelőt. Ha bizonytalan vagy, és van lehetőséged, látogass el üzletünkbe (1064 Budapest, Vörösmarty u. 55.), ahol nagyon sok próbatollat helyeztünk ki, így ki tudod próbálni a különböző filceket.

Az ecsetfilcek összehasonlításának szempontjai

A keménység és a hegyméret inkább objektív tulajdonságok. Ezek nem befolyásolják a toll minőségét, inkább azért fontosak, hogy mire tudjuk használni őket. A keménységtől függ, hogy mennyire lesz hajlékony a hegy. Minél puhább, hajlékonyabb egy hegy, annál vastagabb vonalakat lehet vele húzni, mivel nagyobb felületen tudjuk a papírra nyomni a tollat. A hegy mérete pedig a tollal írható szöveg méretét határozza meg.

A kezelhetőség esetében azt pontoztam, hogy mennyire könnyen lehet az adott tollal írni. Ez nem azt jelenti, hogy amelyik három pontot kapott az ötből az ne lenne jó toll, inkább csak azt, hogy több gyakorlást igényelnek, és így nem feltétlenül ajánlanám őket kezdőknek. Viszont ha megtanuljuk használni őket, nagyon látványos eredményeket tudunk velük elérni. Minél puhább egy toll általában, annál nehezebb kontrollálni, így kicsit nehezebb velük írni.

A teszt eredményét táblázatos formában összefoglaltam. Az egyes ecsetfilcek használatát videóban is bemutatom, és el is olvashatod a véleményem róluk.

ecsetfilcek összehasonlítása

Tollak

Kis hegyméretű ecsetfilcek

Ezekkel kisebb szövegeket tudunk írni, így ideálisak például naplózáshoz, jegyzetekhez.

Tombow Fudenosuke hard – kemény hegyű: Az egyetlen igazán kemény hegy a kínálatban. A keménységének köszönhetően a legkisebb szövegek írására alkalmas. A legvékonyabb hajszálvonalakat ezzel a tollal lehet írni. Nagyon könnyen kezelhető, kezdőknek ideális. 10 színben érhető el, így ezzel a tollal könnyen feldobhatod a jegyzeteidet, naplódat.

Tombow Fudenosuke soft – puha hegyű: Puhább hegyének köszönhetően kicsit nagyobb kontrasztot lehet kialakítani a vékony és a vastag vonalak között. Szintén nagyon könnyen kezelhető toll, kezdőknek ideális. Vevőink többsége a kezdésnél ezt jobban szereti és  csak később érez rá a kemény Fudenosuke előnyeire. Csak fekete színben érhető el.

A Tombow filcekről azt is érdemes tudni, hogy a hegyük nagyon sok ideig bírja, nem deformálódik el könnyen.

Pentel Touch Sign Pen: Kialakítása nagyon hasonlít a Fudenosuke tollhoz. Puhasága nagyjából megegyezik a Fudenosuke soft tollával, talán még kicsit puhább is.  Nagyon könnyen kezelhető toll, kezdőknek ideális. 12 színben érhető el.

Sakura Pigma Fine Brush: A legkisebb hegyméretű Pigma toll. A hegye nagyon hajlékony, ezért látványos kontrasztot lehet elérni a vékony és a vastag vonalak között. A hegy hajlékonysága miatt nem a legkönnyebben kezelhető toll, némi gyakorlást igényel. Csak fekete színben elérhető.

Közepes hegyméretű ecsetfilcek

Faber-Castell PITT ecsetfilc: Közepes méretű, nagyon hajlékony heggyel rendelkező toll. Nagyon hamar rá lehet érezni a használatára, ezért nem mondanám, hogy nehezen kezelhető, de kis bemelegítést mindenképp igényel. Alapvetően illusztrációkhoz találták ki, de szerintem írásra is ideális. Kezdőknek is ajánlanám. Nagyon sokféle 6 db-os tematikus készlet van, illetve a hagyományos színkiosztású készleteket is találsz, összesen 60 színben.

Caran D’ache Fibralo Brush: A közepes méretű filcek közül a legkönnyebben kezelhető. Nagyon hálás toll és nagyon jó minőségű. A hegye közepesen hajlékony. Kezdőknek is bátran ajánlom. A fekete színű darabra megvásárolható, ezenkívül 10 és 15 db-os színes készlet van belőle.

Sakura Pigma Medium Brush: Hasonlóan a vékony hegyű társához, a hegy hajlékonysága miatt nem a legkönnyebben kezelhető toll, némi gyakorlást igényel.

Sakura Koi Brush Pen:  Közepes méretű, nagyon hajlékony heggyel rendelkező toll. Némi gyakorlást igényel. A tintája vizes alapú, a különböző színeket könnyű összemosni, így könnyen készíthetünk különleges, színátmenetes feliratokat vele. Darabra beszerezhető mind a 48 szín, vagy többféle készletben is elérhető.

Nagy hegyméretű ecsetfilcek

Tombow ABT Dual Brush pen: Az ecsetfilcek királynője. Aki kicsit nézelődik a témában a neten, az ABT tollakat biztos nem tudja kikerülni. Nagyon könnyen kezelhető toll. Ami a kezdőknél problémát szokott okozni, az a nagy mérete. Ahhoz, hogy megtapasztalhassuk előnyös tulajdonságit, muszáj kicsit nagyobb szöveget írni vele. Szintén vízalapú tintát tartalmaz, így összemoshatóak a színek. Gyönyörű feliratokat lehet vele készíteni. A vékonyabb vége további lehetőséget biztosít a feliratok díszítéséhez. A legdrágább toll, viszont ha megfelelő sima papíron használjuk nagyon tartós a hegye, nem szálasodik ki. A nagy testnek köszönhetően elég sok festéket tartalmaz, nagyon sokáig használható. Ideális kezdőknek. Darabonként be tudod szerezni a 98 színt, nemsokára mind a 108-at.

Sakura Pigma Big Brush: A listában a legnagyobb és leghajlékonyabb hegyű toll. Nem egyszerű kezelni, viszont a legszebb kontrasztot ezzel lehet elérni a vékony és vastag vonalak között. Nem kezdő toll, de nagyon különleges. Aki egy kis kihívásra vágyik, mindenképp próbálja ki, mert megéri!

Összefoglalva

Véleményem szerint a legjobb minőségű és legkönnyebben kezelhető tollak a Tombow tollai. Nagyon tartós a hegyük. Ideálisak a kezdéshez, mert hamar sikerélményt adnak. Az áruk viszont a legmagasabb. Ha valaki olcsóbb,de jó tollal szeretne kezdeni, annak mindenképp a Pentel Touch Sign tollát és a Caran d’ Ache Fibralo filcét ajánlom. Sokszor olvasom, hogy a kezdők inkább olcsóbb, nem olyan jó filceket választanak, mert sajnálják a jó minőségű tollat gyakorláshoz. Sajnos a rossz minőségű tollakkal sokszor lehetetlen szép eredményt elérni, így hamar csalódást tudnak okozni,elvéve ezzel a kezdők kedvét a hand letteringtől. Az utóbb említett két toll darabára 500 forint körül van. Egyre mindenképp érdemes beruházni, hogy megtapasztalhassuk, mit tudnak a jó minőségű tollak!

Egy fontos kiegészítés a papírválasztásról

Bármilyen ecsetfilcet is használunk, nagyon fontos a megfelelő papírválasztás. Mindenképp nagyon sima felületű rajzlapot vagy füzetet válasszunk (például ilyenek a Bristol típusú papírok). Az érdesebb felületű lapok, akár a hagyományos nyomtatópapír is könnyen kikezdheti az ecsetfilc hegyét, ami kiszőrösödik, és már nem lehet szép vonalakat húzni vele. Gyakorláshoz ajánlom a Fabriano EcoQua pontozott lapos füzeteit, a Canson XL Bristol, illetve a Fabriano Bristol rajztömböket. Olyan alkotásokhoz, amit ajándékba, képkeretbe szánunk, a lehető legjobb megoldás a Tombow Bristol tömbje, melyet a gyártó kimondottan ajánl az ABT Dual Brush Pen és a Fudenosuke, de tulajdonképpen minden ecsetfilc használatához.


Többet olvasnál ecsetfilces kalligráfia témában? Nézd meg korábbi cikkeinket:

Szívesen megtanulnád az ecsetfilces kalligráfia alapjait? Gyere el workshopunkra!

Posted on 1 hozzászólás

Száj rajzolása színesceruzával

Száj rajzolás, színezése

Barbara cikksorozata újabb részében a száj rajzolásának és szinezésének techinkáját mutatja be, a tőle megszokott alapossággal. Korábbi cikkeiben részletesen olvashaszt az arcbőr színezéséről és a szemek színezéséről is.

A mai feladatunk, hogy megtanuljuk, hogyan kell száj formát rajzolni színes ceruzával. Egyszerű kihívásnak tűnik, azonban nehézségekbe ütközhetünk, ha nem fordítunk kellő figyelmet az apró részletekre a megalkotása során. Ezek közé a részletek közé tartozik a száj mérete, alakja, rajzolata, görbülete, színe, alsó és felső ajkak egymáshoz viszonyított formája, elhelyezkedése az arcon, oldalainak szimmetriája, mimikai ráncai, kisebb hibái, a rá eső fények megjelenése stb. A száj csak úgy, mint a szem, érzelmeink tökéletes közvetítője, és arcunk egy nagyon meghatározó eleme. A szép és egészséges száj titka a szabályosság. Az üde, telt szín, a felső és alsó ajkak nem túl nagy eltérése egymástól, a megfelelően kialakított Cupido-ív, valamint a jobb és bal oldal egymás tükörképének szabályos megfelelése. Bár ritka a tökéletesen esztétikus ajak, mégis rajzolás során arra kell törekedni, hogy a kisebb hibákat ne nagyítsuk fel hacsak nem karikatúrát szeretnénk készíteni.

A száj részei

Mielőtt papírt és ceruzát fognánk, keressünk egy jó minőségű referenciaképet és figyeljük meg rajta a következő részeit a szájnak. Mindenki ismeri a száj részeit, azonban érdemes a részleteit is alaposan szemügyre venni a rajzolás kezdete előtt:

Száj részei

  • Philtrun: kis mélyedés az orr és felső ajak között. Színe a bőr színével megegyező. Íve az orr irányába enyhén összetart. A fény látványosan megjelenik rajta, amit színezés során figyelembe kell vennünk.
  • Cupido-ív: a felső ajkak csúcsa, ezért a csúcsfény itt biztos meg fog jelenni. A színek szempontjából és a fények megjelenése miatt, érdemes a színezését finoman, halvány színekkel végezni.
  • Szájzug, szájrés: a száj legsötétebb része, de soha ne fekete színesceruzával alakítsuk ki, különben mű hatást fogunk elérni. Ez a rész kapja a legtöbb árnyékot.
  • Felső- és alsó ajak: apró izmokból áll össze, ezernyi féle mozgásra képes. Élénk húsos/rózsás színű, tele ráncokkal/redőkkel. Formájától, ívétől és méretétől függ, hogy a fény hogyan esik rá, illetve, hogy milyen mély árnyékok jelennek meg rajta.

Formája

Száj formái

Lehet vastag felső, keskeny alsó ajkak vagy vastag alsó és keskeny felső ajkak. Telt vagy vékony alsó és felső ajkak. Egyenes vagy ferde, előre ugró felső ajak vagy előre ugró alsó ajak. Felfelé ívelő vagy lefelé gördülő, széles vagy szűk száj.
Színe: vöröses, rózsás, élénk hús színű. Egy szép élénk piros telt ajak az egészség megtestesítője. Kékes, lilás, szürkés, sápadt árnyalatát a különböző betegségek, vérszegénység, vashiány, folyadékhiány, oxigénhiány és időjárási viszonyok is okozhatják. Természetes fényűek, de többnyire száraz tapintásúak.

Amire szükséged lesz a rajzolás során

Lépésről lépésre

1. lépés: vázoljuk fel a száj körvonalát. Ha szabadkézzel nem megy, mérjük le a referenciaképünkről a főbb vonalakat. Ezt követően alakítsuk ki az ajkak ívét és a Cupido-ívet. Utolsó lépésként radírozzuk ki a segédvonalakat és szedjük vissza radírral a grafitot annyira, hogy még látszódjon a száj kontúrvonala, de a színezés során ne mosódjon össze a színesceruza pigmentjével. Ha nem sikerül tökéletesen arányosra sincs gond, mert fényekkel, árnyékokkal a későbbiekben ezt korrigálni tudjuk.

Száj rajzolás 1Száj rajzolás 2Száj rajzolás 3

2. lépés: rajzoljuk meg a szájrés és a szájzug vonalát sötét vörös színnel. Alakítsuk ki a redőket. A szájrés vonalával, ráncaival különböző érzéseket adhatunk az ajkaknak pl. örömöt, bánatot. (Faber-Castell Polychromos 192)

Száj rajzolás 4

3. lépés: halvány hússzínnel színezzük át az ajkakat és a körülötte lévő bőrt. Miközben kialakítod a száj alap színét, ne kezeld azt külön a körülötte lévő bőr színétől. Természetesebb végeredményt kapunk, ha a bőr és az ajkak színe szépen egymásba olvad. (Faber-Castell Polychromos 132)

Száj rajzolás 5

4. lépés: kezdjük el kialakítani a bőr és az ajkak tónusát. Ehhez állapítsuk meg a fény érkezésének irányát. Bátran mossuk össze az ajkakat a körülötte lévő bőrrel. (Faber-Castell Polychromos 189)

Száj rajzolás 6

5. lépés: mélyítsük a tónusokat egy sötétebb árnyalatú bőrszínű ceruzával. A referenciakép nagy segítségünkre lehet, mert általa megtanulhatjuk látni a mélységeket és a bőrre vetődő fények megjelenését. (Faber-Castell Polychromos 190) (A bőr színezéséről itt olvashatsz.)

Száj rajzolás 7

6. lépés: ahhoz, hogy az ajkak elnyerjék egészséges/élénk színüket, használjunk sötét árnyalatokat, pl. piros, ibolya, bíbor keverékét. Rétegről-rétegre fokozzuk a száj színét. Ha túl erősre sikeredik egy-egy szín, radír segítségével könnyen visszaszedhetjük a pigmenteket. A fehér ceruza használatát kerüljük, mert fakítja a színeket és feleslegesen telíti a papírt. (Faber-Castell Polychromos 130 és 193)

Száj rajzolás 8

7. lépés: árnyékoljuk a sötét részeket mind a bőr, mind a száj felületén. Fekete és szürke árnyalatokat ne használjunk. Távolról vessünk egy pillantást a már kész rajzra, akár meg is fordíthatjuk a lapot, hogy jobban előtűnjenek a hibák. Azok javítása után már csak a fénypontok korrigálása van hátra. (Faber-Castell Polychromos 263 és 177)

Száj rajzolás 9

8. lépés: radírceruza segítségével könnyen javíthatók vagy kialakíthatók a fénypontok. A fehér ceruza használta ebben az esetben felejtős, mert azzal csak csökken a száj kontrasztja és fénye. A radírt használjuk az ajkak körvonalán, a Cupido-íven és az ajkak húsos részén. Ezzel el is készültünk.

Száj rajzolás 10

Jó rajzolást kívánok!