Posted on Hozzászólás most!

Minden amit a Tombow Irojiten színesceruzáról tudni szeretnél

Irojiten színesceruzák

A japán Tombow cég Irojiten ceruzáiról eddig nagyon kevés információt lehetett találni hazai oldalakon. Ezzel a kis összefoglalóval szeretném ezt a hiányt pótolni.

A Tombow márka korábban sem volt ismeretlen számomra, köszönhetően japán barátaimnak, akiken keresztül a mono radírjaikat megismerhettem és elmondhatom, hogy az egyik legjobb radír a világ piacán. A japánok méltán büszkék a Tombow-ra, mondjuk úgy, mint mi a Herendi porcelánra.

Kivitelezés

A ceruza látványa engem a japán ételekre emlékeztet. Egy művészien megkomponált, szemet gyönyörködtető összeállítás. És amint a szemünk jóllakott, jöhet is az igazi élvezet.

De maradjunk még egy kicsit a látványnál.

Ez egy nagyon jó minőségű, könnyű fából, kézzel készített ceruza.  Fehér lakkozása elegáns külsőt biztosít számára. Az Irojiten (bővebben Nihon no iro jiten) azt jelenti: „Japán színek szótára”. A három „könyvkötetből” álló készlet, melyből szintén három van, valóban egy kisebb könyvtárra hasonlít.

A részletekre is odafigyeltek, mert a kicsi, könnyű dobozkák, mint egy-egy könyv, jobbról balra nyílnak, pont ahogy a japán könyvek is. Egy dobozban 10 ceruza található. Így a teljes készlet 90 ceruzából áll. A színek nem a megszokott sorrendben állnak össze, hanem árnyalok szerint.
irojiten woodland nyitott
Ahogy felnyitom az első „kötet” fedelét, a belső oldalán már olvashatom is a „tartalomjegyzéket”, ahol japán és angol nyelven van a szín feltüntetve.

A kilenc kis doboz tartalma:

1. kötet: Rainforest (Esőerdő)

  • Vol. I.   Pale tone (halvány árnyalatok)
  • Vol. II.  Vivid tone (élénk árnyalatok)
  • Vol. III. Deep tone (mély árnyalatok)

2. kötet: Woodland  (Erdőség)

  • Vol. IV.   Pale tone 2. (halvány árnyalatok)
  • Vol. V.     Deep tone 2. (mély árnyalatok)
  • Vol. VI.   Light graynish tone (világos szürkés árnyalatok)

3. kötet Seascape (Tengeri táj)

  • Vol. VII.   Fuorescence (fluoreszkáló árnyalatok)
  • Vol. VIII. Very pale tone (nagyon halvány árnyalatok)
  • Vol. IX.    Dull tone (tompa árnyalatok)

Tombow Irojiten színskála

Használata

A ceruza viasz alapú, és viszonylag kemény heggyel rendelkezik. Ezért nem kíván gyakori hegyezést, nem annyira érzékeny ceruza. Először csodálkoztam, miért nem tartalmaz a készlet fehér színt, de amikor használni kezdtem rájöttem, hogy azért, mert többségében világos színeket tartalmaz, így fehérrel már felesleges lenne fakítani és világosítani azokat. Ez nem az a ceruza, ami erős és durva színeket tartalmaz, inkább a lágy árnyalatok dominálnak. Ez a ceruza szinte „ráleheli” a színeket a papírra, melyek szépen rétegezhetőek és vegyíthetőek.
Példa színezés Irojiten színesceruzával

 

Példa színezés Irojiten színesceruzával

Azért minden könyvecskében találhatók élénk és sötét színek is, melyekkel mélyebb, intenzívebb árnyalatokat is elérhetünk. Jól látható ez Tim Jeffs munkáján is.

Rajz Irojiten színesceruzával

Összességében az Irojiten színes ceruzákat azoknak ajánlom, akik szeretik a halvány és „szelíd” árnyalatokat. De azoknak is ideális lehet, akik kedvelik a különleges színeket. Az exkluzív kivitel kiválóan alkalmas ajándéknak is.

Posted on 1 hozzászólás

Színválasztási technika a gyakorlatban

Színválasztási technika bemutatása a gyakorlatban

A „Hogyan válaszd ki a tökéletes színeket a képeidhez?” cikkünkben olvashattatok a színelméletről, valamint a színválasztási technikákról. Az elméleti cikkünk után Barbara csodálatos színezésén keresztül mutatja be, hogy alkalmazta az elméletet a gyakorlatban:

A színek világához kapcsolódva fogadjátok szeretettel Johanna Basford – Karácsony Johannával c. könyvéből készült képemet, melyen röviden ismertetem színválasztásom okait és hatásait.

Képem elkészítésénél (színválasztásnál) elsődleges szempontnak tartottam, hogy egy elegáns, letisztult, lágy képet kapjak, de ugyanakkor jelenjenek meg benne erőteljesen a tél jeges színei és a meleg ünnepi hangulat.

 A jegesmedve

Bár a jegesmedve az Északi-sarkvidéken él és megjelenésében egy masszív krémbundás állat, színezésénél célom volt, hogy a hideg színek mellett (kék, szürke) a melegvérűségének és a jelenlegi szerepének (a hátán ajándékok) megfelelően meleg színárnyalatokat is kapjon (narancs, sárga). Harmadik szempontként a fényekkel való játék szerepelt, amellyel a maci szinte „mozgásba jött (sötétbarna, fehér, fekete).

Színválasztási technika bemutatása a gyakorlatban

Használt eszközök: Faber-Castell Polychromos – 234, 232, 120, 247, 188, 183, 102, 103, 101

A jégtömb

A jégtömb színezése adott volt, hisz ahhoz hogy a 2D-s kép élethűen jégnek tűnjön hideg (kék, türkiz, lila), semleges (szürke, krém) néhol karakteres, éles (sötétkék) de ugyanakkor lágy színeket kellett használnom. A fény (csúcsfény) és térhatás érdekében fehér markerrel tompítottam az éleket.

Színválasztási technika bemutatása a gyakorlatban

Használt eszközök: Faber-Castell Polychromos – 101, 103, 139, 155, 154, 231, 270 és UNI POSCA Marker fehér 3M

Az ajándékok

Az ajándékok csomagolásánál szem előtt kellett tartanom, hogy ez a rész, ne domináljon túlságosan, mivel célom nem az ajándékokra való fókuszálás, hanem maga a környezet rideg, mégis bensőséges és meghitt hangulatának ábrázolása. Így a mennyiségi kontrasztot figyelembe véve, vegyesen használtam hideg, meleg, semleges, telített és telítetlen színeket. Fény-árnyék kontraszttal pedig igyekeztem mozgásba hozni a külön álló dobozkákat (térhatás).

Színválasztási technika bemutatása a gyakorlatban

Használt eszközök: Faber-Castell Polychromos – megszámlálhatatlan mennyiségű szín, hideg, meleg, kemény, lágy, komplementer színpárok, kontrasztos színek egymás mellett, fény-árnyék játékkal. Természetes és föld színek előnyben részesítése. Uni ball Signo Zselés tollak: arany, bronz, ezüst.

Az égbolt

Az égbolt színezése kihívás volt számomra, mert bár rajongok az Északi-sark fényeiért, inkább szerettem volna egy téli fagyos égboltot, ahol a lemenő nap fényei még utoljára meg-megcsillantják a magasan szálló fátyolfelhőket. Különböző mélységű kékekkel kezdtem a színezését, egyfajta keretet adva vele a képnek. Haladva a középpont felé, egyre lágyabb, tompább, finomabb és krémesebb színeket használtam, de ugyanakkor olyan színeket, amelyek a téli, párás, ködös, (vastag légrétegű) évszaknak megfelelően hidegek és szinte világítanak a sötétkék felhők közt (lila, rózsaszín, narancs).
A végén hogy még ködösebb, még tompább hatást érjek el, fehér ceruzával mostam össze a színeket. (Minőségi kontraszt – színtörés fehér ceruzával). Ködfoltok, csillagok és hópelyhek helyét elektromos radírral alakítottam ki.

Színválasztási technika bemutatása a gyakorlatban

Használt eszközök: Faber-Castell Polychromos – 101, 103, 102, 129, 132, 249, 140, 154, 141, 145, 152, 247 és Derwent elektromos radír.

A víz

A víz színét a jeges óceán színére igyekeztem elkészíteni és a következő módon válogattam össze a ceruzákat hozzá: hideg, karakteres (kemény), textúráját tekintve folyékony (víz) halmazállapotú. Így a választott színem, kék, türkiz, hideg szürke, fehér, és a fények játékaként kevés krém sárga és lila, szín (égbolt enyhe tükröződése). A színek felvitele előtt derwent burnisherrel (fényesítő ceruza) rövid, vékony hullámokat rajzoltam és erre vittem fel a ceruzarétegeket. A végén a színeket az egybefüggő felszín érdekében halvány hideg szürkével mostam össze, tompítva ezzel a felszínt.

Színválasztási technika bemutatása a gyakorlatban

Használt eszközök: Faber-Castell Polychromos – 102, 139, 146, 154, 145, 152, 151, 157, 230, 231 és Derwent burnisher

A hegyek

A hegyeket sejtelmesre, távolira, robosztusra, jegesre és misztikusra terveztem (szürke, fehér, kék, lila). De, hogy még misztikusabbnak hasson, kevés sárgát és krémszínt is tettem bele, így a sok hideg szín mellett fel-felcsap egy kis meleg sárga színárnyalat is.

Használt eszközök: Faber-Castell Polychromos – 101, 102, 231, 232, 233, 235, 146, 140, 247, 139.

A hó

A hó színe hasonló a hegyek színéhez, de kevesebb sötét tónussal és több világos árnyalattal, mivel térben közelebb van hozzánk. Plusz eszköz: Uni POSCA fehér marker 3M.

Reméljük, a kép Neked is ad pár ötletet a következő színezésedhez! Ha hasznosnak találod, kérünk, oszd meg cikkünket színezőtársaiddal. Jó színezést! 🙂

Posted on Hozzászólás most!

Hogyan válaszd ki a tökéletes színeket a képeidhez?

Színelmélet színválasztás

A RajzBlog új cikkének segítségével magasabb, tudatosabb szintre emelheted a színekkel kapcsolatos tudásodat. Barbara színelméletről írt cikkéből megtanulhatod, hogyan hatnak egymásra a színek, megismerheted a színkontrasztok típusait, és azokat a trükköket, amikre érdemes odafigyelned a színválasztás során. A cikk ugyan elméleti, de kis tippekkel igyekszünk gyakorlati tanácsokat is adni, valamint a következő részben egy képen keresztül mutatjuk majd meg neked, hogyan is néz ki ez az egész a gyakorlatban.

(A cikk elkészítéséhez használt ceruzák: Faber-Castell Polychromos 120)

A szín az alkotónak egy olyan színes anyag, amellyel játszva, kísérletezve megvalósíthatja önmagát, kikapcsolódhat, felfedheti szavak nélkül legbelső érzelmeit és üzenetként átadhatja gondolatait.

A következő cikkben a színek világába kalauzollak benneteket, ahol megismerkedhetünk a színek nyújtotta lehetőségeinkkel és megtudhatjuk, hogyan fejezhetjük ki önmagunkat a színharmónia segítségével.

Ahhoz, hogy a ceruzáink színeit megismerjük érdemes készítenünk egy színpalettát vagy más néven színskálát. Ezen a palettán a rendelkezésünkre álló összes szín egyszerre lesz látható és színezésünk során megkönnyíti munkánkat. De honnan is tudjuk, hogy mikor melyik színt vagy színkombinációt érdemes alkalmaznunk? Ennek van egy nagyon egyszerű módszere, a színkör megismerése.

Színskála színválasztáshoz

Lássuk mi is az a színkör:

A színkör a spektrumszínek (szivárványszínek) elrendeződésének modellje, amely 12 színből áll. Megkülönböztethetünk:

  • Elsődleges (alap – telített) színeket: sárga, vörös, kék,
  • Másodlagos színeket, melyek a szomszédos színek keverékéből jönnek létre: zöld, narancs, ibolya,
  • Harmadlagos színeket, melyek az elsődleges és másodlagos színek keverékéből alakulnak ki: sárgásnarancs, vöröses narancs, vöröses ibolya, kékes ibolya, kékeszöld, sárgászöld.

A színek hatását befolyásolhatja, hogy milyen színekkel együtt jelennek meg. Különböző kontrasztokkal fokozhatjuk képünk dinamikáját.
7 színkontrasztról beszélhetünk összesen, lássuk röviden mit is érdemes róluk tudnunk.

Színkör

 

1.      Magábanvaló színkontrasztMagábanvaló színkontrasztMagábanvaló színkontraszt

Előállításához válasszunk palettánkból legalább három, egymástól elütő színt pl. pirosat, kéket, sárgát. Együttes hatásuk mindig tarka, harsogó, erőteljes és határozott megjelenést fog adni képünknek. Ha fekete hátteret használunk hozzájuk, az növelni fogja a színek „világító” erejét. Tehát szinte a színek kiugranak a fekete háttérből, úgyhogy használjuk bátran a fekete hátteret.
Ha viszont háttérnek fehéret választunk színeink, sötétebbnek és tompábbnak fognak tűnni.

Tipp: A fekete illetve sötét árnyalatú háttereken (pl. sötétkék) szinte ragyognak a pici világos színű pöttyök, foltok, csillagok (pl. sárga, világoskék vagy fehér).

 

2.      Fény – árnyék (világos – sötét) kontrasztFény-árnyék kontraszt

A fekete és fehér szín talán a legellentétesebb hatású szín, amely a fény és az árnyék, a sötét és a  világos megjelenítésének legjobb eszköze (köztes színei a szürke árnyalatok). Világos – sötét kontrasztról beszélünk, ha egy képen a színek helyett a világossági fokozatok jelennek meg.
A legtisztább ilyen helyzetet a monokróm képek adják. Míg az árnyékos részek sötétek, addig a fénnyel megvilágított részek világosak. Ehhez elengedhetetlen tudnunk a fényforrás érkezésének irányát, amely egy adott képen változatlanul jelenik meg.

  • A sötét tónusok fojtott, titokzatos, fenyegető jellegűek lehetnek.
  • A közepes árnyalatokból álló kép visszafogott, lapos, erőtlen.
  • A világos tónusoktól pedig könnyű, szabad, légies hatású lesz képünk

Tipp: Megpróbálkozhatunk képünket monokróm, vagyis 1 szín különböző árnyalataival kiszínezni (pl. a nagyon halvány kéktől egészen az éjsötét kékig). Vagy 1 db kék ceruza tónusozásával.

 3.      Hideg – meleg kontraszt

Ebben az esetben válasszunk ki a színkörből egy meleg és egy hideg színt (lásd feljebb) és azok árnyalatait párosítsuk (pl. kék és vörös).
Az egész kép hőmérsékleti hatását (tél-nyár) megadhatjuk azzal, hogy létrehozzuk a hideg vagy a meleg színek túlsúlyát. Míg a hozzánk közelebb eső részek meleg színűek, addig a hideg színek távolinak tűnnek.

Tipp: egy téli tájképen a hideg színeket alkalmazzuk nagyobb arányban (kék, lila, türkiz). Ha viszont szeretnénk valamit kiemelni téli képünkön (alakot vagy formát), használjunk hozzá meleg színeket (pl. piros, sárga, narancs).

4.      Komplementer kontraszt

Mielőtt megnéznénk mi is az a komplementer kontraszt, legyünk tisztában a komplementer színpárokkal. Figyeljük meg a színkörben az egymással szembenálló színeket és egymásra gyakorolt hatásukat, melyeket komplementer (kiegészítő) színeknek nevezünk.

Zöld és piros / kék és narancssárga / sárga és ibolya stb.
Ezeket a színeket, ha összekeverjük szürke árnyalatot kapunk. (Ezt néha úgy mondják, hogy két komplementer szín fehérré egészíti ki egymást. Ez színtanilag rendben is van, de a gyakorlatban kissé pontatlan – sajnos sose lesz fehér.) A színpárok ismerete azért is lehet számunkra hasznos, mert ha egy adott színt pl. a pirosat szeretnénk képünkön élénkebb hatásúvá tenni, akkor az őt kiegészítő színt a zöldet kell mellé tennünk. Ha a narancssárgát szeretnénk élettel feltölteni, célszerű kék hátteret tenni hozzá és így tovább.

Tipp: ha képünkön túlnyomó részt narancssárga színeket használtunk pl. virágok színezéséhez, akkor a mellé adott kék háttér csodálatosan ki fogja emelni a képből a virágainkat.

Komplementer kontraszt

5.      Szimultán kontraszt

Ha sokáig nézünk egy nagy vörös lapot, majd hirtelen rápillantunk egy sötét területre (vagy ceruzára), azt zöldnek fogjuk Szimultán kontrasztlátni. Biztos tapasztaltuk már, hogy téli estéken meleg sárgán izzó lámpafény mellett egy idő után minden színes ceruza a kezünkben lilás, kékes árnyalatot kap. Tehát érdemes (legalább a képünk tervezett színlistáját természetes fénynél elkészíteni).
Egy másik esete a szimultán kontrasztnak (és ez már a színezésünk során is megfigyelhető), mikor egy nagy sárga felület mellett kissé kéknek látjuk a semleges szürkét. Egy kék felületen ugyanazt a szürkét sárgásnak látjuk.

Tipp: érdemes legalább a képünk tervezett színlistáját természetes fénynél elkészíteni.

 

6.      Minőségi kontraszt

A szín minőségét a színek tisztasága, telítettsége adja. A magas minőségi, élettel teli színek és a tompa, fakó színek közötti ellentétet nevezzük minőségi kontrasztnak. Egy kicsit hasonlít a már bemutatott fény-árnyék kontraszthoz. Visszafogottak, finomak, esetleg líraiak lehetnek azok a képek, amelyeken sok a tompa és kevés a magas minőségi szín.

Négy különböző módon lehet a tiszta színeket tompítani, lágyítani, törni:

  • Meg lehet törni egy tiszta színt fehérrel. Ez által a szín hidegebbé, fakóbbá válik.
  • Meg lehet törni feketével. Általában véve a fekete megfosztja a színeket világító jellegüktől.
  • Meg lehet törni a szürke különböző árnyalataival, ez esetben (a szürke árnyalatától függően) vagy sötétebb, vagy világosabb színeket kapunk, de mindenképpen tompábbakat, mint az eredeti tiszta szín volt.
  • Megtörhetjük a tiszta színeket úgy is, hogy a nekik megfelelő komplementer párjukat keverjük hozzájuk. Így egy mély, sötét árnyalat lesz az eredménye.

Tipp: vízfelszín kialakítása során záró mozdulatként érdemes az egész színezett vizünket fehérrel vagy világoskékkel átszínezni, így egy egybefüggő tükrös és selymes vízfelszínt fogunk kapni.

7.      Az utolsó típus a mennyiségi kontraszMennyiségi kontrasztt

Harmonikus képet kapunk, ha a következő komplementer színpárok arányait, a képen látható módon használjuk.
Pl. nagy lila felület mellett a kicsi élénk sárga rész elegáns, visszafogott, de mégis intenzív hatású lesz.

Tipp: nagy sötét (pl. lila) felület mellett a kicsi élénk (pl. sárga) rész elegáns, visszafogott, de mégis intenzív hatású lesz.

 

A színkontrasztok ismerete segít tájékozódnunk a színek világában és segít abban, hogy képünkön megvalósíthassuk a kívánt hatást. Legyen szó szomorú őszi tájról, hideg, zimankós téli estéről, viruló, élettel teli tavaszi zsongásról, vagy forró párás nyári naplementéről.

Amennyiben szívesen olvasnál részletesebben a színek használatáról, hatásáról esetleg térábrázolásról, ajánlom figyelmedbe a RajzShop oldalán megrendelhető rajzoktató könyveket.

Posted on Hozzászólás most!

Színezz velünk hógömböt – 3. rész: Az üveggömb háttere

hógömb színezés

Perger Ági hógömb színező sorozatának befejező részében minden a helyére kerül, és ha követted az első és a második részben írtakat, akkor most Te is elkészülhetsz a csodálatos hógömb színezésével!

A gömb háttere

Bármilyen ütős is a végeredmény, a gömb kéksége nem volt technikailag nehéz. Azzal kezdtem, hogy a kereszttükröződést a jobb oldalon beszíneztem középkékkel, majd vettem egy mély levegőt, és a gömbben levő hátteret beszíneztem ugyanezzel a kékkel, tompa ceruzavéggel, hogy ne legyen csíkos. Ezek után átmentem rajta egy sötétebb kékkel is. Itt is ügyeltem arra, hogy a vár körüli részt egy leheletnyivel sötétebbre színezzem, de nem olyan látványosan, mint a kép hátterénél. A tükröződés mintáját nagyon halvány világos kékkel fedtem le a végén, a többi részt pedig blenderrel.

Üveggömb színezés

A fényképen jól látszik, mennyire látványos eredményt lehet elérni az összemosó ceruzával.

A blenderezés viszont egy kicsi sárgás színt kölcsönzött a képnek. Nem tudtam, hogy ezt fogja vele csinálni, de ha már elkezdtem, nem lehetett sem abbahagyni, sem kitörölni.
Így utólag nem rontott rajta, de nem árt, ha ismerjük ezt a tulajdonságát, hogy ne érhessen minket kellemetlen meglepetés a jövőben.

Üveggömb színezés
Amikor mindezekkel elkészültem fellélegeztem, mert jöhetett a pöttyözés. Imádok pöttyözni! Egyrészt nem nehéz, másrészt látványos és harmadrészt érzem a munkám végét! A nagyobb, illetve a kisebb hópelyhekhez kétféle vastagságú Poscát használtam.

Üveggömb színezés

Talp

A legvégére hagytam a talpat. Olyan színeket választottam hozzá, ami az aranyozott fa érzetét kelti. Ezek a következők voltak:

  • krémes sárga,
  • sárgás narancs,
  • barna,
  • fekete.

Ezt a négy színt használtam a talphoz, egy-egy kis résznél a világosabbtól haladtam a sötét felé. A talapzat középvonala a legvilágosabb, így tudtam a kerek formát érzékeltetni.

Üveggömb színezés

Ezzel el is készült a kép!

Annyit szeretnék még hozzáfűzni, hogy érdemes (szinte elengedhetetlen) a színskála használata. Minden ceruzakészletemhez készítettem egy skálát, és amikor színezek, nem a ceruza hegyét bűvölöm közelről, hanem csak rápillantok a skálámra és már tudom is melyik színt szeretném használni. Én még az első színezés előtt elkészítem ezt a skálát, addig nem is dolgozom a ceruzámmal, amíg ez meg nincs.

Ingyenesen letölthető színskálák vannak, csak annyi a dolgod, hogy kiszínezd, ha kinyomtattad. De tökéletesen megfelel erre egy sima fehér lap is.

Nagyon gyakran csipegetek ötleteket, háttérmegoldásokat különböző fényképekről, esetleg színezőkből. Érdemes sok sok képet megnézni, tanulmányozni a fény-árnyék hatást fotókon, hogy a színezett képünk élethűbb legyen!

Ehhez a képhez javarészt Derwent Coloursoftot és egy kevés Prismacolor ceruzát használtam. Továbbá Derwent Blendert és 1M, 3M fehér színű Uni Posca markert.

Kellemes színezést kívánok! Remélem tudtam használható segítséget nyújtani a kép elkészítéséhez!

Posted on Hozzászólás most!

Színezz velünk hógömböt – 2. rész: Az üveggömb és a kastély

A Színezz velünk hógömböt cikksorozatunk nagysikerű első része után következzen a folytatás. Ebből a részből megtudhatod hogyan színezte Ági ilyen élethűre a hógömb üvegét, valamint a gömbben található kastélyt. Tarts velünk, és folytassuk a közös színezést!

A hógömb üvege

Az volt a cél, hogy üvegnek látszódjék egy rajz, már amennyire ez lehetséges. Az első dolgom az volt, hogy Uni Posca fehérrel eltüntettem a gömb fekete kontúrját. Eltüntetheted bármivel (tempera, egyéb fehér markerek), de azt tudom, hogy nekem a Posca nagyon bevált. Nem üt át a papíron, és ceruzán, tintán, festéken is kiválóan fog. Száradás után sem szívja be a fehér színt a papír. Azaz pöttyözni és jelen esetben kontúrt eltüntetni is gyerekjáték a segítségével. Ja és azt se felejtsük ki, hogy kiváló fedő tulajdonságával „ápol és eltakar”, azaz apró hibákat is lehet korrigálni vele. 🙂 Én M3 és M1-es vastagságú filcet használtam ehhez a képhez.

A gömb 3D-s, tehát a ráeső fény elgörbül. Ezt az érzetet kelti a bal oldalon lévő üvegre ráeső mintázat. Ugyanazokat a kékeket használtam, mint a háttérnél. Itt is egy világosabb árnyalattal indítottam és szépen pakolgattam egymásra az egyre sötétebb színeket.
A vár előtti havas részt közép-kékkel satíroztam, ott ahol a vonal futott. A gömb aljában meggyűlt műhavat egy csíkkal imitáltam, ahová felvittem némi világosbarnát, mert tudtam, hogy a talp vagy aranyozott lesz, vagy fa színű. Ez a barnás szín viszont tükröződni fog az üvegen a talp találkozásánál. A jobb oldal itt is sötétebb, hiszen kevesebb fény éri.

Hogy a hó még inkább hónak tűnjön, szintén átrajzoltam a fekete vonalakat fehér Poscával.

Egyelőre hagytam a gömb belsejében a hátteret és a jobb oldali áttükröződést, mert azt a kastély kiszínezése utánra tartogattam.

Üveggömb színezése 1

Kastély

Na, itt egy picit gondolkodóba estem, hogy milyen színt válasszak a falaknak. Milyen legyen az épület?
Azt szerettem volna elérni, hogy kissé elüssön a háttértől, valamint az aranyozott fa talptól is. Viszont komoly hatást keltsen, de közben ne legyen félelmetes. Így döntöttem el, hogy a barna és piros árnyalatait fogom használni, melyek oszloponként váltják egymást.
Az ablakokkal kezdtem, mert azt biztosra tudtam, hogy milyet szeretnék. A legtöbből meleg fény áradjon, egyik-másik teremben viszont ne legyen világosság, sem pedig koromsötét. Tehát a kivilágított termek ablakaihoz mély sárgát használtam és az ablak tetejére egy egészen apró narancsot is felvittem. Ahol meg nem égett lámpa, ott kétféle kéket használtam, szintén a mennyezet felé sötétedve.

Jöhetnek is a falak. 🙂

A kastély majdnem szimmetrikus, tehát a két oldala tükörképei egymásnak. Így csak a fele részén gondolkodtam, melyik oszlop milyen színű legyen.

Az enyhe térhatást szintén az árnyékolással értem el úgy, hogy hengerként képzeltem el a tornyokat amik elölről kaptak fényt. Tehát középen volt a legvilágosabb minden falszakasz.

Üveggömb színezése 2

Az árnyékhoz többnyire valamelyik középszürkét használtam. A legtöbb esetben jól beválik, más képeknél is prímán lehet alkalmazni.
Újra kihangsúlyozom, hogy minden apró kis részt többször színeztem át, gyakran 3-4 -féle színnel is. Ezeknél a részeknél rendesen használtam a faragót, hegyesek voltak a ceruzáim, mert nagyon aprólékos munkát kívánt az ábra.

A kapu melletti két oszlop középbarna, mellette sötétbarna, majd világos piros (pici naranccsal) és szélül egy bordósabb piros oszlop mellett döntöttem, amibe némi kis rózsaszín is vegyült. Ennek a szélső oszlopnak is megmutatom a fázisképeit: itt is láthatod, hogy legalább négyszer mentem át rajta a különböző árnyalatokkal.

Kastély színezése 3

Kastély színezése 4
Amikor a falak elkészültek, jöhetett a tető. Mindegyik a szürke sötét változata egy pici sötétlilával vegyítve. A zászlók a sötétsárga és a halvány narancs átmeneteiből állnak. Mondjuk annyira havazik a képen, hogy gyakorlatilag nem látszik a végén, de hát az ördög a részletekben rejlik ugye. 🙂

Üveggömb színezése 6

A sorozat utolsó részében befejezzük a teljes színezést. Következik az üveggömb kimaradt része és a talp kiszíenzés. Na hagyd ki!

Posted on Hozzászólás most!

Színezz velünk hógömböt! 1. rész: A háttér

Hógömb színezés - háttér színezés

Egy izgalmas cikksorozatba kezdünk a RajzBlogon: Perger Ági végigvezet egy igazi karácsonyi hógömb színezésén lépésről lépésre. Érdemes lesz végig olvasni és vele együtt színezni a képet, mert az biztos, hogy nagyon sokat tanulhatsz belőle! A végeredmény pedig, mint láthatjátok, lenyűgöző lesz.

A kép Johanna Basford: Karácsony Johannával a című könyvben található.

Ilyen volt-ilyen lett (Hógömb)

Hógömb színezés - háttér színezés

 

Hogyan színeztem ki ezt a képet?

Megosztom lépésről-lépésre a színezés fázisait, tarts velem! Nincs jelentősége sem a ceruza márkájának, sem pedig a konkrét színeknek. Használhatod bármelyik kedvenc ceruzádat és olyan színeket válassz, ami neked jólesik. Én a saját élményemet, technikámat osztom meg veled, de ez csak afféle útmutató (mint a kalózeskü a Karib-tenger kalózaiban :D).

Többször felmerül a kérdés, hogy mivel érdemes kezdeni egy képet. A háttérrel, vagy pont azt hagyjuk utoljára? Nos, én hosszú ideig a „hagyjuk azt csak a végére” táborához tartoztam. Mert végül is mindegy. És az sose volt olyan izgalmas, mint maga a kép.

Viszont elmondom, miért érdemes a háttérrel kezdeni. 2 oka is van: egyrészt ad egy alaphangulatot, és ahhoz utólag jobban lehet a színeket hozzá kombinálni. A másik ok ennél fontosabb: amikor elkészülsz a képpel, általában már túl szeretnél rajta lenni. Esetleg meg is untad. Ilyenkor hajlamos az ember a kapkodásra és pont ezért ez lesz a háttér kevésbé impozáns. Láttam több olyan képet, ami nagyon jól sikerült, viszont a háttér már nem volt kidolgozva, el volna nagyolva, esetleg össze lett csapva. Próbáld ezt a hibát elkerülni!
Kezdd tehát ezzel, mert az elején van türelmed és amikor végeztél vele, jöhet maga az izgalmas kép!

Akkor csapjunk is a lovak közé!

Háttér

A legelső lépés az „alapozás”. Ez legyen bármilyen színből, bármilyen képen, mindig az egyik legvilágosabb árnyalatot választom hozzá.
Jelen esetben ez a világoskék volt. Egyenletesen, nem rányomva színeztem be az egészet, kihagyva a havas talajt és természetesen magát a hógömböt.

Ehelyett itt lehetne használni porpasztellt is, utána viszont fixálni érdemes, hogy ne kenődjön szét a további színezés alatt. Több helyről hallottam már, hogy a puha ceruzákkal az a baj, hogy nem fedik be a papírt tökéletesen. Igen, ez igaz, de csak akkor, ha egy rétegben színezel. Minél több réteget viszel fel a papírra, annál „festményszerűbb” lesz az eredmény. Én történetesen soha nem állok meg egy rétegnél. Sehol, még a legkisebb részletnél sem.

Az egész képhez puha ceruzát használtam és a nagyobb felületek színezése közben nem is faragtam őket, hogy a „vonalkázás” ne látszódjék, vagy csak kis mértékben.

Hógömb színezés - háttér színezés
A második réteget úgy vittem fel, hogy pár karikát megrajzoltam előtte. Ezeket mindig egy hangyányival világosabbra hagytam a háttér színéhez képest.

Aztán újra és újra türelmesen átszíneztem az egészet, a karikák (buborékok) pedig egyre jobban kirajzolódtak. Nem használtam sem körzőt, sem sablont, ahogy esik úgy puffan elven rajzolgattam mindegyiket. Így egy picit természetesebb hatást kelt szerintem, viszont a karikák nem teljesen szabályosak. Eldöntheted, neked hogy az egyszerűbb és hogy tetszik jobban.

Hógömb színezés - háttér színezés
Arra ügyeltem, hogy a kék színek a sötét tónus felé haladjanak, és alul az üveggömb körül lett a legsötétebb.

Hógömb színezés - háttér színezés

A fény a bal felső sarokból ered, tehát ott a legvilágosabb a kép.

Hógömb színezés - háttér színezés

Amikor itt tartottam a színezésben, az volt az érzésem, hogy ebből a képből az életben nem lesz semmi. Ilyenkor csak a végeredményre kell koncentrálni.

Az utolsó lépés a színek „összemosása”, azaz újra egy nagyon világos árnyalattal átszíneztem az egész hátteret. Itt ez történetesen a fehér volt. Ekkor szűnik meg a ceruza hatás, homogén felületet kapunk.

Hógömb színezés - háttér színezés
Vigyázz! Most ne blendert (összemosó ceruzát) használj, mert az lezárja a felső réteget és utólag már nem tudsz se javítani rajta, se újabb réteget felvinni rá, még ha szeretnéd, akkor sem.

Ehhez a háttérhez összesen 7-8 -féle kéket használtam, plusz egy nagyon kevés világos lilával is megbolondítottam.

Ha tetszik, próbáld ki te is ezt a technikát és tarts velem a hógömb színezés 2. részében, ahol az üveggömb kialakítása és a vár színezése következik!